Upravit stránku

Neposílejte na všechny stejné newslettery. Personalizujte
(III. díl)

Díky personalizaci newsletterů zaujmete mnohem víc. A větší zájem znamená i větší profit. Začít můžete jednoduše a postupně e-maily zdokonalovat.

Představte si, že si u vás v e-shopu někdo koupí nové kolo. Měsíc na to uspořádáte akci a všem bez výjimky rozešlete newsletter se slevou pouze na kola. Jak asi budou reagovat ti, co už ho mají doma? Nejspíš nebudou skákat radostí do stropu.

Co ale poslat slevu jen skutečným zájemcům a zbytku třeba nabídku na první servis zdarma, nebo cyklistické doplňky? Ohlas bude určitě lepší. A právě o tom je personalizace.

„Neposílejte na všechny stejné newslettery.
Zbytečně přicházíte o spoustu zákazníků,
kterým jste se zrovna netrefili do noty.”

2 hlavní způsoby personalizace

S personalizací můžete začít pomalu, krok za krokem. Zkuste nejprve upravit texty (první způsob personalizace) a teprve pak celou nabídku (druhý způsob personalizace).

#1 Oslovení a další osobité texty

Chytré nástroje k rozesílání newsletterů (např. Mailchimp) vám dovolují používat speciální TAGY, které nahrazují různé údaje o kontaktech. Například jméno.

Př.: Místo „%OSLOVENÍ% %JMENO%, máme pro vás nabídku…” doplní mailingový nástroj automaticky údaje na „Milá Jano, máme pro vás nabídku…”.

TAGY mohou zastupovat oslovení, jméno, datum narození, jakékoliv údaje, které si o svých kontaktech vedete. Newsletter s nimi působí osobněji, zákazníci mají pocit, že vám na nich záleží a přicházíte s něčím jen pro ně. Jinými slovy, máte mnohem větší šanci zaujmout a dosáhnout lepších výsledků (prodejů).

Příklad personalizovaného newsletter k výročí prvního nákupu na e-shopu.

#2 Newsletter komplet šitý na míru

Když budete navíc segmentovat zákazníky podle jejich chování, můžete připravit různou nabídku různým skupinám. Nejen texty, ale celý obsah, třeba podle toho, co nakupují nebo jaké zboží si rádi prohlíží.

Př.: Milý Honzo, před měsícem jste si u nás koupil kolo.... A protože se blíží sezóna, rádi bychom vás pozvali na bezplatné seřízení…  Nebo: Milá Jano, víme, že jste si u nás prohlížela kolo… Myslíme si, že si ho zasloužíte, a proto posíláme slevu...

S takto pokročilou personalizací ale šetřete. Zákazník zase nesmí mít pocit, že ho pronásledujete.

Proč personalizovat?

Personalizace má spoustu výhod:

  • Lépe zaujmete => víc prodáte.

  • Zvýšíte důvěryhodnost svého e-shopu i samotného e-mailu.

  • Až o desítky % vyšší open rate a click rate (otevření a proklikovost newsletteru).

  • Ušetříte za bezcílnou rozesílku newsletterů.

  • Trefíte zákazníky ve správné fázi rozhodovacího procesu.


Kromě personalizované nabídky si představte třeba i newslettery, v nichž poprosíte zákazníky o sdílení svých zkušeností - vyfoťte se na Instagram (s novým kolem), ukažte ostatním, jak vám posloužila nová sekačka. Lidé se rádi chlubí a vy získáte skvělý obsah k dalšímu použití.

Příklad personalizace předmětu pomocí zástupných TAGů v nástroji Mailchimp. 

„Personalizovat neznamená jen přidat k e-mailu oslovení.
Na to už jsou lidé poměrně zvyklí.
Zjistěte o svých zákaznících víc.”

Nejste na to sami

Čím víc údajů o svých zákaznících budete znát, tím líp. Sledujte historii nákupů, oblíbený sortiment, opuštěný košík, cokoliv, co je ve vašem oboru podstatné. A mějte všechna data pěkně pohromadě.

Existuje celá řada marketingových nástrojů, které vám s tím pomohou. Od Google Analytics, přes různé CRM systémy, až po sofistikované aplikace typu Oracle Eloqua. Dokážete s nimi personalizovat nejen e-mail, ale dokonce i vlastní obsah přímo na e-shopu (každý zákazník vidí své oblíbené zboží). Tyto pokročilé nástroje používají i nejlepší z nejlepších a rozhodně se vyplatí.

  • Začněte sbírat maximum údajů o svých zákaznících (tipy, jak získat informace najdete v předchozím článku).

  • Používejte oslovení s křestním jménem v 5. pádě (generátor oslovení).

  • Oslovujte i v předmětu a testujte, jak vám e-maily fungují (A/B testování)


A když budete testovat, nezapomeňte i správně vyhodnocovat. Tipy na to, jak zhodnotit úspěšnost newsletteru, vám představíme v posledním dílu našeho seriálu.

Milena Šofrová

Milena Šofrová

Copywriterka

Kdyby mi někdo řekl, že mě jednou bude živit psaní, asi bych si poklepala na čelo. Sny se ale plní a já už jsem textařem víc než 7 let. Píšu pro plastické chirurgy, prodejce army vybavení i pekaře. Díky eBRÁNĚ se dostanu k různým oborům a textům. Vytvářím newslettery, články, rozhovory i detaily produktů a právě tu pestrost mám na práci nejradši. Mezitím jsem si vyzkoušela i roli vedoucího nebo projektového manažera, ale to není nic pro mě. Raději se zdokonaluju jako copywriter.

Nejste si jistí, že vaše PPC reklama vydělává tolik, kolik by měla? Neutrácejte zbytečně.PPC audit zdarma

Nahoru