Konference HR (R)Evoluce | eBRÁNA review

Tentokrát jsme se pro inspiraci vydali na pražskou konferenci HR (R)Evoluce, která se konala 7. dubna v Jalta Boutique Hotelu v Praze. Co jsme si odnesli? 
Letošní ročník HR (R)Evoluce se nesl ve znamení digitalizace ve světě HR. Tedy její přínos, ale i nevýhody. Pozornost jsme věnovali také péči o duševní zdraví zaměstnanců. Přínosné byly rady a tipy, jak může HR nebo vedení svým lidem pomoci. Prakticky jsme si zkusili i práci profesionálního recruitera a osahali si nejmodernější nástroje sourcingu. Zjistili jsme například, proč většině lidí stačí mít neplacenou verzi LinkedIn i to, že dobré zaměstnance můžete najít třeba i na populární sociální síti TikTok.

Péče o psychické zdraví zaměstnanců

V posledních letech nás ovlivňuje celá řada faktorů, které více či méně působí na naše duševní zdraví. Žijeme v době plné nejistot a strachů o budoucnost. Není divu, že se mnozí z nás potýkají se stresem, vyčerpáním, úzkostmi, syndromem vyhoření nebo depresivními stavy. Psychické problémy vyplouvají na povrch a stále více se dotýkají nejen nás samotných, ale i našich kolegů v týmu.
Řečníkem byla Simona Zábržová – zakladatelka Soulmio, se kterým už třetím rokem pořádá Mental Wellness Days a vytváří komplexní firemní online program péče o duševní zdraví. Podle Hospodářských novin a CzechCrunch patří Soulmio mezi TOP 20 inovativních projektů Česka.

Pár čísel na začátek

Proč je pro vás důležité podporovat duševní zdraví a wellbeing ve firmě?

  • zvýší se produktivita a vzroste chuť k inovacím
  • zlepší se vztahy mezi kolegy a jejich výkon
  • sníží se absence způsobené nemocemi a fluktuace zaměstnanců
  • zlepší se povědomí o zaměstnavateli a jeho employer brand

Co je toduševní zdraví?

„Duševní zdraví je chápáno jako schopnost kognitivně, emočně a společensky fungovat. To, jak přemýšlíme, cítíme a navazujeme vztahy, je tak vlastně ukazatelem našeho duševního zdraví. Zaměřujeme se tedy na obecný stav duševního wellbeingu.“

10 tipů propodporu psychického zdraví a odolnosti:

  1. Dovolím si nezvládat. Vědomí, že si to sama sobě dovolím, uvolňuje vnitřní tlak.
  2. Investuji energii pouze do věcí, které mohu změnit
  3. Znám své přednosti i limity.
  4. Čas, kdy odpočívám, je časem, kdy pracuji sama na sobě.
  5. 1× za 14 dní mám čas jen sama pro sebe.
  6. Před každým důležitým rozhodnutím si udělám malou přestávku.
  7. Nepracuji stále víc a víc a měním postoj k jednotlivým úkolům.
  8. Rozhoduji se z pozice lásky, ne z pozice ega či strachu.
  9. Řídím vzájemná očekávání.
  10. Dělám vždy jen na své maximum, nechodím přes své hranice.

Nejaktuálnější nástroje moderního recruiterapro LI, FB a TikTok

V této přednášce jsme se seznámili s pokročilými způsoby, kde a jak najít kandidáty na pozice všech úrovních. Kromě známé sítě LinkedIn jsme zabrousili i na Facebook, Instagram, TikTok, Twitter a na specializované zdroje s IT specialisty. Novinkou pro nás bylo specifické Google vyhledávání, které odhaluje další možné zdroje potenciálních kandidátů. Vše bylo profesionálně i prakticky vysvětlené v rámci top-level sourcing metodologie.
O technikách talent sourcingu nejen na síti LinkedIn přednášel José Kadlec, zakladatel společnosti GoodCall, Recruitment Academy, Datacruit a také první oficiálně certifikovaný LinkedIn recruiter ve střední a východní Evropě.

Top-level sourcing metodologie:

1) Vypočítejte si svoje pipeline benchmarky – funnel reporting

Jsou to reporty, které nám ukazují, kolik uchazečů se přihlásilo na danou pozici, kolik se jich dostalo na pohovory a také zaznamenává, kolik uchazečů jsme celkem přijali.

2) Maximalizujte longlisty – tzv. exhaustive searching

Máme spoustu možností, kde můžeme v této době vyhledávat nové uchazeče. Mezi ty nejznámější portály patří:

 

  • LinkedIn
  • FB, TikTok, Instagram, Twitter
  • Reddit.com
  • Followerwonk.com
  • Tweeplesearch.com
  • Tweetbeaver.com
  • GITHUB, GITLAB, BITBUCKET
  • Google obrázky či Facesaerch.com

3) Udělejte to co nejrychleji – sourcing automatizace

Bohužel v tomto odvětví ještě stále nemáme roboty, kteří by za nás zanalyzovaly a správně vyhledaly kandidáty. Ve světě existuje zatím jen ROBOT FOR JOB INTERVIEWS Tengai Unbiased. Proto si musíme poradit pomocí různých jiných vychytávek, jako jsou například:

  • PLUGIN SUPERPOWERS FOR LINKEDIN
  • automatické LI pozvánky a zprávy s Linkedhelper V2
  • datacruit.com plugin
    • informace z vaší ATS databáze přímo v LI
    • úspora až 75 % sourcing času

4) Maximalizujte svojí response rate – extreme engagement 

  • video sourcing (hledání)
  • LI zprávy s personalizovanými obrázky

Kromě samotné přednášky, se José věnoval účastníkům konference také na svém WORKSHOPU LinkedIn Recruitment Live: Praktická ukázka talent sourcingu na vaše konkrétní pozice. Díky workshopu jsme si prošli základní vyhledávání na LI, ale ukázali si i nástroje, které nejsou tak známé a používají je špičky v talent sourcingu. Podívali jsme se na:

➤ Rozbor vyhledávání kandidátů na konkrétní pozice z publika.

➤ Analýzu vyhledávacích metodik jako implicitní, x-ray a behaviorální vyhledávání.

➤ Ukázku efektivního obcházení i nejnovějších limitů LinkedIn.

➤ Praktickou demonstraci robotizace procesů na LinkedIn.

➤ Demonstraci způsobů náboru mimo LinkedIn.

Pokud i vás napadlo, zda se vám vyplatí placený LinkedIn, zkuste se nejdřív zaměřit na využití celého potenciálu jeho neplacené verze. My jsme díky workshopu došli k názoru, že výhody, které placený účet přináší, pro nás zatím nejsou dostatečné.

Whistleblowinga jeho přínos pro HR

V posledních měsících se z whistleblowingu stalo díky chystanému zákonu o ochraně oznamovatelů převážně legislativní téma. Praxe z Česka i USA ale ukazuje, že se nemusí jednat jen o zákonnou povinnost. Etické linky a online schránky důvěry se stávají po celém světě využívanými nástroji podpory zaměstnanců s velkým přesahem do HR a budování otevřené firemní kultury. Pobavíme se o konkrétních zkušenostech a pozitivních use casech. Protože když děti v Africe vnímají whistleblowing pozitivně, mohou i Češi. 

Problematiku nám představil Jan Sláma, který je jedním ze tří zakladatelů technologického startupu NNTB.cz a provozuje whistleblowingovou platformu NNTB (Nenech to být). Ta se stará o zlepšování firemní kultury a compliance skrze bezpečné a anonymní řešení záležitostí, o kterých není snadné mluvit osobně.

Co znamená slovo whistleblowing?

Je to pojem z přelomu 60. až 70. let 20. století, který v překladu znamená pískání na píšťalku. Upozorňuje na trestné či neetické jednání v zaměstnání. Whistleblowing může být jak interní, tak i externí. Pokud se podíváme do světa, tak je velmi populární na rozdíl od České republiky, kde se spíše setkáváme s negativními názory, hlavně kvůli historické konotaci.

Proč by firmy měly zavést whistleblowing?

Díky whistleblowingu odhalíte problémy dřív, než se dostanou na veřejnost, než začnou odcházet klíčoví zaměstnanci nebo než vyústí ve větší problémy či soudní spory. Pokud se přeci jen něco objeví, díky zavedenému oznamovacímu systému jste chráněni při případných soudních sporech. Splníte zákon a ochráníte firmu. Ať už jde o EU směrnici, GDPR, nebo český zákon o ochraně oznamovatelů.  Za nesplnění zákonných požadavků hrozí firmě pokuta 1 000 000 Kč či 5 % z obratu.

Zavedení oznamovacího systému funguje i jako prevence nekalostí ve firmě. Pokud zaměstnanci vědí, že se svědci podvodů mohou jednoduše anonymně ozvat, nebudou se do neetického jednání vůbec pouštět. Tímto nástrojem budete rozvíjet jistým způsobem firemní kulturu. Svým zaměstnancům nabídnete bezpečný prostor pro jakoukoliv otázku, podnět či nápad.

Jak začít s whistleblowingem?

Musíme si na začátku položit pár důležitých otázek:

  1. K čemu bude sloužit.
  2. Kdo bude tyto podněty řešit.
  3. Jaký nástroj k tomu budete využívat.
  4. A v neposlední řadě, jak to budete celé komunikovat

Whistleblowingové platformy a na co si u nich dávat pozor:

Jan Sláma
Letošní konference pro nás byla velikým přínosem. Zjistili jsme, že na jedné straně se rodí nové skvěle fungující technologie a nástroje, ale na straně druhé máme zaměstnance jako lidi z masa a kostí, o které je potřeba se starat, motivovat, vzdělávat a být jim oporou. 

HR obor se v posledních letech mění opravdu raketově, stejně jako pracovní podmínky a samotný nábor, který jde ruku v ruce s automatizací náborových procesů. Mění se ale i práce s lidmi. Hybridní model práce klade vyšší nároky na vzdělávání, ale i systém benefitů či zaměstnaneckou péči. Čím dál větší roli v náboru i employer brandingu pak hrají sociální sítě v čele s LinkedIn.
"Jsme rádi, že se díky eBRÁNA můžeme vzdělávat, sledovat nejnovější trendy v HR a být tak pro lidi ještě o něco přínosnější."

Andrea Semerádová

Andrea Semerádová

HR manažerka

Andrej se o oblast HR zajímá už od dob vysoké školy, kde byla péče o pracovníky i tématem její disertační práce. Smysl vidí v celostním rozvoji člověka tak, aby žádná z oblastí života neprosperovala na úkor jiné. Podporuje propojení zdravého životního stylu, psychohygieny a neustálého osobního rozvoje. ,,Pokud lidem jejich práce dává smysl a naplňuje je štěstím, dají se překonat veškeré překážky“.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti