Upravit stránku

Získejte dotaci na ochranu své značky - registrace ochranné známky

Máte správně ošetřené své duševní vlastnictví a s ním spojenou ochrannou známku? Věděli jste, že nejde jen o logo a název, ale také o slovní spojení, obrázek, obal, barvu či znělku? Většina firem nemá vyřešenou ani českou ochrannou známku. Pokud dokonce míříte i na zahraniční trhy, investice do ochranné známky je pro vás nutnost. EU nyní navíc nabízí dotaci až do 1 500 EUR. 

Co vše představujeochrannou známku?

Jak víte už z úvodu článku, ochrannou známkou je možné ošetřit různé součásti vaší značky. Víme, že budování značky dá práci a tak je potřeba ji dobře chránit. Zejména před zneužitím ze strany konkurence. 

Jedná se o nehmotný majetek firmy a vzniká zápisem v rejstříku. V České republice spravuje databázi ochranných známek Úřad průmyslového vlastnictví a známkou opatřuje slovní, grafické , prostorové (tvar obalu) nebo kombinované ztvárnění značek. V Evropě potom řeší ochranné známky Úřad Evropské unie pro dušení vlastnictví (EUIPO).

To nejdůležitější setýká hranic

Pokud se pohybujeme na známé půdě našeho „starého kontinentu", jsme relativně v bezpečných vodách. Je ale potřeba dávat si velký pozor na výjimky. Ty jsou spojeny hlavně s hranicemi Schengenského prostoru, Evropské unie (EU), Evropského hospodářského prostoru (EHP) a zbytku světa.

Zamyslete se nad tím, kam chcete směřovat svůj byznys a zohledněte následující: 

  • Buďte obezřetní u států třetích zemí z pohledu členství v EU. Nejde o ty rozvojové. Patří sem například i Británie. V takových případech má každá země své registry a neplatí v nich EUIPO i přesto, že geograficky jsou součástí Evropy.
  • Zbystřete i u členských států EHP. Pokud stát není členem EU a současně je členem EHP, platí zde specifické individuální podmínky (např. Norsko, Island, apod.).
  • Významnou roli hrají i bilaterální dohody a unikátní pozice v unii. Příkladem je Chorvatsko nebo Švýcarsko, které má dokonce přes 180 individuálních úprav v rámci nezávislých vztahů na evropském trhu.
  • Za zmínku stojí také městské státy a království. Ale Vatikán nebo Lichtenštejnsko vás pravděpodobně na poli mezinárodního obchodu v těžkém průmyslu nepodrtí. 
  • BREXIT - komplikace, která současně pomohla vytvořit pravidla, která možná budou další země následovat. Vystoupením Spojeného království z EU skončila po 1. 1. 2021 platnost společné registrace EUIPO. Nově je tedy nutné mít zde samostatnou Regionální ochrannou známku u místní United Kingdom Intellectual Property Office (UKIPO). 
    Dobrou zprávou je, že ten, kdo registroval svou ochrannou známku před 1.1. 2021 u EUIPO, automaticky a zdarma získal jako bonus vlastní ochrannou známku v registru Spojeného království UKIPO.
    Pro všechny, které registrace teprve čeká je nutné myslet na to, že se jedná o samostatný legislativní dokument a nakládání se známkou je nutné vždy řešit pro Spojené království individuálně.

Využijte na registraci ochranné známkydotaci

O dotaci na administrativní poplatek spojený s registrací ochranné známky mohou žádat pouze malé a střední firmy a to v rozsahu:

  • 50 % ze základního poplatku za registraci ochranné známky
  • 75 % z částky za rešerši u Úřadu průmyslového vlastnictví nebo u Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví

V obou případech je stanovena maximální výše dotace na 1 500 EUR. 

Kdy je možné o dotacižádat?

Celkově se v programu Ideas Powered for Business úřadu EUIPO v několika vlnách rozděluje 20 000 000 €. Tento program podporuje Evropská komise ve spolupráci s vnitrostátními a regionálními úřady duševního vlastnictví v EU.
Po ukončení daného kola přihlášek proběhne měsíční lhůta na posouzení nároku na dotaci. Termíny pro žádosti o dotaci:

  • 11. ledna – 31. ledna 2021
  • 1. března – 31. března 2021
  • 1. května – 31. května 2021
  • 1. července – 31. července 2021
  • 1. září – 30. září 2021

Kolik ušetřím?

U nás v ČR za samotnou známku platíte správní poplatek 5 000,- (za registraci do 3 tříd), který zahrnuje rešerši, ale pouze tu od úřadu. Rešerše tedy neslouží vám, ale úřadu, aby mohl vydat stanovisko k žádosti. Doporučujeme určitě udělat i vlastní rešerši. 

Úspora je vzhledem k procentuální slevě výraznější u EUIPO. Zde jsou správní poplatky v řádech desítek tisíc, aktuálně 850 €. Jestliže nemáte přípravu, už to v rozpočtu štípne, když vám žádost zamítnou.

Jak požádat o dotaci naochrannou známku?

K podání žádosti budete potřebovat:

  • Čestné prohlášení, že můžete dotaci přijmout (vzor)
  • Seznam pevných částek, které se při registraci ochranné známky platí (tzv. poplatek za rešerši úřadu + správní poplatek za přihlášku)
  • Osvědčení o DPH - tady pozor na platnost dokumentu
  • Doplňující informace související s ochrannými známkami

Jedná se o poměrně jednoduchý postup, ale v praxi je lepší odborné postupy nechat odborníkům. Doporučuji například advokátní kancelář eLegal.cz, guru na digitální právo, kteří připravili video návod nebo vám se samotnou registrací a žádostí poradí. 

Žádosti je možné podat opět od 1. března.

Tipy, triky a na conezapomenout

  • Žádejte o dotaci vždy na začátku období, jinak se na vás dotace nemusí dostat (a máte to za plnou cenu).
  • Žádat o dotaci lze pouze jednou! A to i v případě žádosti o rozdílné ochranné známky.
  • Nejdříve žádejte o grant. Až následně se přihlašuje ochranná známka nebo zadává rešerše u úřadu.
  • Investujte do rešerše. Nestojí moc a:
    • máte podklad pro investice do digitálního marketingu jako bonus - hodí se, pokud vás čeká boj s podobnou obchodní značkou, ať už na domácím či zahraničním trhu
    • přiklepnutá dotace ≠ schválená ochranná známka - pokud podáte žádost o dotaci, ale žádost o registraci známky bude zamítnuta, správní poplatek v řádech tisíců až desetitisíců propadá dané instituci
  • Vlastnictví EUIPO neznamená automatické krytí na lokálním trhu. Mějte strategicky podchycený i lokální trh. Získáte tak výhodu z pohledu vývoje geopolitických a hospodářských vztahů do budoucna. 
  • Vždy konzultujte s právně znalými specialisty. Ideálně zaměřujícími se na danou oblast. 
  • Plánujte a nenechávejte věci na poslední chvíli. Pokud se rozhodnete žádat o dotaci v polovině rozhodného měsíce, může se stát, že nezískáte včas všechny potřebné doklady, nebo Vám vyprší jejich platnost. Mějte proto vše včas připraveno. 
Ladislav Chyba

Ladislav Chyba

Specialista online marketingu

Láďa se orientuje striktně na výkon a označuje se jako tlumočník mezi běžnou veřejností a IT světem. Jeho výsledky mluví za vše. S klienty pracuje v rozličných produktových odvětvích od kosmetiky po filharmonie. Výsledkem je rychlé pronikání do podstaty jednotlivých projektů bez ohledu na sortiment či službu. V roce 2009 se podrobněji seznámil s metodami online marketingu a projektového řízení. Své znalosti od této doby prohlubuje a aplikuje kdykoliv je to jen možné.

Nahoru