Přejít na obsahovou část stránky

Získejte dotaci na ochranu své značky - registrace ochranné známky

registrace-ochrranne-znamky
Máte správně ošetřené své duševní vlastnictví a s ním spojenou ochrannou známku? Věděli jste, že nejde jen o logo a název, ale také o slovní spojení, obrázek, obal, barvu či znělku? Většina firem nemá vyřešenou ani českou ochrannou známku. Pokud dokonce míříte i na zahraniční trhy, investice do ochranné známky je pro vás nutnost. EU nyní navíc nabízí dotaci až do 1 500 EUR. 

Co vše představujeochrannou známku?

Jak víte už z úvodu článku, ochrannou známkou je možné ošetřit různé součásti vaší značky. Víme, že budování značky dá práci a tak je potřeba ji dobře chránit. Zejména před zneužitím ze strany konkurence. 

Jedná se o nehmotný majetek firmy a vzniká zápisem v rejstříku. V České republice spravuje databázi ochranných známek Úřad průmyslového vlastnictví a známkou opatřuje slovní, grafické , prostorové (tvar obalu) nebo kombinované ztvárnění značek. V Evropě potom řeší ochranné známky Úřad Evropské unie pro dušení vlastnictví (EUIPO).

To nejdůležitější setýká hranic

Pokud se pohybujeme na známé půdě našeho „starého kontinentu", jsme relativně v bezpečných vodách. Je ale potřeba dávat si velký pozor na výjimky. Ty jsou spojeny hlavně s hranicemi Schengenského prostoru, Evropské unie (EU), Evropského hospodářského prostoru (EHP) a zbytku světa.

Zamyslete se nad tím, kam chcete směřovat svůj byznys a zohledněte následující: 

  • Buďte obezřetní u států třetích zemí z pohledu členství v EU. Nejde o ty rozvojové. Patří sem například i Británie. V takových případech má každá země své registry a neplatí v nich EUIPO i přesto, že geograficky jsou součástí Evropy.
  • Zbystřete i u členských států EHP. Pokud stát není členem EU a současně je členem EHP, platí zde specifické individuální podmínky (např. Norsko, Island, apod.).
  • Významnou roli hrají i bilaterální dohody a unikátní pozice v unii. Příkladem je Chorvatsko nebo Švýcarsko, které má dokonce přes 180 individuálních úprav v rámci nezávislých vztahů na evropském trhu.
  • Za zmínku stojí také městské státy a království. Ale Vatikán nebo Lichtenštejnsko vás pravděpodobně na poli mezinárodního obchodu v těžkém průmyslu nepodrtí. 
  • BREXIT - komplikace, která současně pomohla vytvořit pravidla, která možná budou další země následovat. Vystoupením Spojeného království z EU skončila po 1. 1. 2021 platnost společné registrace EUIPO. Nově je tedy nutné mít zde samostatnou Regionální ochrannou známku u místní United Kingdom Intellectual Property Office (UKIPO). 
    Dobrou zprávou je, že ten, kdo registroval svou ochrannou známku před 1.1. 2021 u EUIPO, automaticky a zdarma získal jako bonus vlastní ochrannou známku v registru Spojeného království UKIPO.
    Pro všechny, které registrace teprve čeká je nutné myslet na to, že se jedná o samostatný legislativní dokument a nakládání se známkou je nutné vždy řešit pro Spojené království individuálně.

Využijte na registraci ochranné známkydotaci

shutterstock_1793347672

O dotaci na administrativní poplatek spojený s registrací ochranné známky mohou žádat pouze malé a střední firmy a to v rozsahu:

  • 50 % ze základního poplatku za registraci ochranné známky
  • 75 % z částky za rešerši u Úřadu průmyslového vlastnictví nebo u Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví

V obou případech je stanovena maximální výše dotace na 1 500 EUR. 

Kdy je možné o dotacižádat?

Celkově se v programu Ideas Powered for Business úřadu EUIPO v několika vlnách rozděluje 20 000 000 €. Tento program podporuje Evropská komise ve spolupráci s vnitrostátními a regionálními úřady duševního vlastnictví v EU.
Po ukončení daného kola přihlášek proběhne měsíční lhůta na posouzení nároku na dotaci. Termíny pro žádosti o dotaci:

  • 11. ledna – 31. ledna 2021
  • 1. března – 31. března 2021
  • 1. května – 31. května 2021
  • 1. července – 31. července 2021
  • 1. září – 30. září 2021

Kolik ušetřím?

U nás v ČR za samotnou známku platíte správní poplatek 5 000,- (za registraci do 3 tříd), který zahrnuje rešerši, ale pouze tu od úřadu. Rešerše tedy neslouží vám, ale úřadu, aby mohl vydat stanovisko k žádosti. Doporučujeme určitě udělat i vlastní rešerši. 

Úspora je vzhledem k procentuální slevě výraznější u EUIPO. Zde jsou správní poplatky v řádech desítek tisíc, aktuálně 850 €. Jestliže nemáte přípravu, už to v rozpočtu štípne, když vám žádost zamítnou.

Jak požádat o dotaci naochrannou známku?

K podání žádosti budete potřebovat:

  • Čestné prohlášení, že můžete dotaci přijmout (vzor)
  • Seznam pevných částek, které se při registraci ochranné známky platí (tzv. poplatek za rešerši úřadu + správní poplatek za přihlášku)
  • Osvědčení o DPH - tady pozor na platnost dokumentu
  • Doplňující informace související s ochrannými známkami


Jedná se o poměrně jednoduchý postup, ale v praxi je lepší odborné postupy nechat odborníkům. Doporučuji například advokátní kancelář eLegal.cz nebo Petru Dolejšovou, guru na digitální právo, kteří připravili video návod nebo vám se samotnou registrací a žádostí poradí. 

Žádosti je možné podat opět od 1. března. Až se kapacity naplní, opět bude možné žádat 1. května. 


Tipy, triky a na conezapomenout

  • Žádejte o dotaci vždy na začátku období, jinak se na vás dotace nemusí dostat (a máte to za plnou cenu).
  • Žádat o dotaci lze pouze jednou! A to i v případě žádosti o rozdílné ochranné známky.
  • Nejdříve žádejte o grant. Až následně se přihlašuje ochranná známka nebo zadává rešerše u úřadu.
  • Investujte do rešerše. Nestojí moc a:
    • máte podklad pro investice do digitálního marketingu jako bonus - hodí se, pokud vás čeká boj s podobnou obchodní značkou, ať už na domácím či zahraničním trhu
    • přiklepnutá dotace ≠ schválená ochranná známka - pokud podáte žádost o dotaci, ale žádost o registraci známky bude zamítnuta, správní poplatek v řádech tisíců až desetitisíců propadá dané instituci
  • Vlastnictví EUIPO neznamená automatické krytí na lokálním trhu. Mějte strategicky podchycený i lokální trh. Získáte tak výhodu z pohledu vývoje geopolitických a hospodářských vztahů do budoucna. 
  • Vždy konzultujte s právně znalými specialisty. Ideálně zaměřujícími se na danou oblast. 
  • Plánujte a nenechávejte věci na poslední chvíli. Pokud se rozhodnete žádat o dotaci v polovině rozhodného měsíce, může se stát, že nezískáte včas všechny potřebné doklady, nebo Vám vyprší jejich platnost. Mějte proto vše včas připraveno. 

lada-chyba-blog

Ladislav Chyba

Specialista online marketingu

Láďa se orientuje striktně na výkon a označuje se jako tlumočník mezi běžnou veřejností a IT světem. Jeho výsledky mluví za vše. S klienty pracuje v rozličných produktových odvětvích od kosmetiky po filharmonie. Výsledkem je rychlé pronikání do podstaty jednotlivých projektů bez ohledu na sortiment či službu. V roce 2009 se podrobněji seznámil s metodami online marketingu a projektového řízení. Své znalosti od této doby prohlubuje a aplikuje kdykoliv je to jen možné.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti