Czech On-line Expo 2023 a co jsme si odnesli?
Czech On-line Expo je největší český e-commerce & on-line business veletrh, který nabízí v jeden den celkem 17 odborných konferencí se stovkami přednášek na jednom místě ve dvou dnech.
Jaké přednášky jsme navštívili my a co jsme si z nich odnesli?
Ondřej Klega z eRockets Obchodní strategie v e-commerce
Úspěšné podnikání vyžaduje jasnou strategickou vizi, která určuje, kde se firma momentálně nachází a kam směřuje. Prvním krokem je podle přednášejícího Ondřeje Klegy zmapování tržního prostoru a identifikace celkového trhu, který je možné oslovit.
Nesmíme zapomínat na naše zákazníky a jejich preference. Segmentace zákazníků a zjištění, jak často nakupují, jsou klíčové pro úspěšnou marketingovou strategii, což lze dosáhnout prostřednictvím marketingových výzkumů.
Dalším krokem je zhodnocení, jak je firma vnímána na trhu. Jedná se o exkluzivní značku s vyšší cenovkou, nebo o levnější alternativu?
Přednášející zmiňoval hned několik obchodních modelů od B2C partnerství, autorizovaného partnerství přes privátní značky (white label), vlastní výrobu až po model D2C (direct to customer).
Věděli jste, že ...?
✓ Prestige se spojil s Ovečkárnou – výsledkem jsou boty Vlnka s ovčí vlnou
✓ Grizly investuje zhruba 50 % rozpočtu do brandu
✓ Přednášející Klega vyzdvihl model D2C (direct to customer) - přímý prodej zákazníkovi bez mezičlánků – firma se věnuje vlastnímu vývoji, výrobě, distribuci, brandu, marketingu a obchodu
Doporučení:
➤ Řešit ekonomiku firmy
➤ Posilovat kompetenci obchodního týmu (důraz na seniory)
➤ Diverzifikace distribučních kanálů
➤ Brandbuilding
Michal Ševčík z Marketing PPC Case study: marketingové aktivity při dlouhém nákupním procesu
Case study Michala Ševčíka zmiňovala rozvoj marketingových kanálů a investici do brandu jako klíčové pro úspěch v dlouhodobém horizontu. Pro dosažení úspěchu v online marketingu je dále nutné rozprostřít své kanály do frameworku STDC a myslet nejen na online, ale i offline kanály.
Marketingové aktivity při dlouhodobém nákupním procesu ilustroval přednášející Ševčík na svém klientu ArtCrystal, který je specifický tím, že má nákupní proces v rozmezí od 6 do 9 měsíců. Dle charakteru nákupního procesu bylo nutné přizpůsobit všechny marketingové činnosti napříč všemi kanály.
PPC - Zaměřit se na pocity a komunikaci ve fázi SEE a THINK za využití nativní reklamy
Facebook - Víc obsahu a míň prodeje - ukázky realizací
Mailing - Reaktivace databáze, sběr kontaktů, nová šablona
SEO - Vypracování AKW – vytyčení relevantních KW, definice sezónních výrazů, publikační plán
Link building - Interní prolinkování obsahu, ale také budování kvalitních a relevantních externích odkazů
Doporučené kroky:
➤ Určit délku nákupního procesu
➤ Analyzovat stav jednotlivých kanálů (PPC, FB, SEO apod.)
➤ Rozvrhnout aktivity do STDC
➤ Správně stanovit rozpočet (60 % do brandu a 40 % do výkonu)
Robin Janásek z Proof & Reason Sekundární data v UX: Jak zkrátit start projektů výzkumem od stolu
Výhody
✓ Může nám ušetřit čas
✓ Vzorek je reprezentativní
✓ Najdeme zde návrhy i změny
Nevýhody
Řeší obecně platné problémy
Sekundární data jsou použitelná hlavně u problémů s rozložením stránky (umístění filtrů, výpis produktů), nepomohou však s obsahem (názvy kategorií, názvy filtrů).
Na závěr pan Janásek doporučoval věnovat pozornost pouze relevantním informacím vzhledem k charakteru webu či e-shopu a řešit zejména hlavní problémy s TOP prioritou.
Ideální postup:
➤ Prvotní náhled v Google Analytics a Hotjaru
➤ Určit problematická místa
➤ Provést hlavní úpravy
➤ Vyhodnotit dopad a následně dělat další úpravy
Vojtěch Foukal Jak nakupovat média chytře, levně a s měřitelným ROI
Chceme-li uspět na trhu, musíme se nejdříve zamyslet nad tím, kdo vlastně jsme.
- Máme lepší cenu než konkurence?
- Chceme vybudovat lovebrand?
- Nabízíme unikátní produkt?
Podle toho se odvíjí strategie a klíčové KPI. Z úst přednášejícího Vojtěcha Foukala zaznělo hned několik příkladů. Pokud se podnik specializuje na produkt s dobrou cenou, je nutné sledovat metriky jako ROAS, ROI a PNS. Naopak nový unikátní produkt, jako je například Trezor, vyžaduje trpělivost s budováním značky a komunity. Bez investice do kvalitního obsahu a budování fanouškovské základny na sociálních sítích se takový podnik neobejde.
Zdůrazňoval, že při vyhodnocování je důležité sledovat správné metriky, jako jsou investice, imprese, konverze, ROI a další. Klíčovým faktorem je podle Vojtěcha Foukala unikátní zásah napříč kanály. Ten pomáhá zjistit, jak unikátní je publikum a jak často se s ním firma dostává do kontaktu. V každém případě je důležité mít iterativní přístup, testovat cílové skupiny a mít unikátní prodejní argumenty.