Czech On-line Expo 2023 a co jsme si odnesli?

Dne 22. února 2023 jsme vyrazili na konferenci Czech On-line Expo, český e-commerce a online business veletrh. PVA Expo Letňany zaplnily tematické konference zaměřené na SEO, e-commerce strategie, e-mailing, automatizace a mnoho dalších. Přednášky Czech On-line Expo proběhly pod taktovkou Jana Kalianka, který dal dohromady více než 100 řečníků.

Czech On-line Expo je největší český e-commerce & on-line business veletrh, který nabízí v jeden den celkem 17 odborných konferencí se stovkami přednášek na jednom místě ve dvou dnech.

Jaké přednášky jsme navštívili my a co jsme si z nich odnesli?


Ondřej Klega z eRockets Obchodní strategie v e-commerce

Úspěšné podnikání vyžaduje jasnou strategickou vizi, která určuje, kde se firma momentálně nachází a kam směřuje. Prvním krokem je podle přednášejícího Ondřeje Klegy zmapování tržního prostoru a identifikace celkového trhu, který je možné oslovit.

Nesmíme zapomínat na naše zákazníky a jejich preference. Segmentace zákazníků a zjištění, jak často nakupují, jsou klíčové pro úspěšnou marketingovou strategii, což lze dosáhnout prostřednictvím marketingových výzkumů.

Dalším krokem je zhodnocení, jak je firma vnímána na trhu. Jedná se o exkluzivní značku s vyšší cenovkou, nebo o levnější alternativu?

Přednášející zmiňoval hned několik obchodních modelů od B2C partnerství, autorizovaného partnerství přes privátní značky (white label), vlastní výrobu až po model D2C (direct to customer).

Věděli jste, že ...?

Prestige se spojil s Ovečkárnou – výsledkem jsou boty Vlnka s ovčí vlnou

Grizly investuje zhruba 50 % rozpočtu do brandu

Přednášející Klega vyzdvihl model D2C (direct to customer) - přímý prodej zákazníkovi bez mezičlánků – firma se věnuje vlastnímu vývoji, výrobě, distribuci, brandu, marketingu a obchodu

Doporučení:

➤ Řešit ekonomiku firmy

➤ Posilovat kompetenci obchodního týmu (důraz na seniory)

➤ Diverzifikace distribučních kanálů

➤ Brandbuilding


Michal Ševčík z Marketing PPC Case study: marketingové aktivity při dlouhém nákupním procesu

Case study Michala Ševčíka zmiňovala rozvoj marketingových kanálů a investici do brandu jako klíčové pro úspěch v dlouhodobém horizontu. Pro dosažení úspěchu v online marketingu je dále nutné rozprostřít své kanály do frameworku STDC a myslet nejen na online, ale i offline kanály.

Marketingové aktivity při dlouhodobém nákupním procesu ilustroval přednášející Ševčík na svém klientu ArtCrystal, který je specifický tím, že má nákupní proces v rozmezí od 6 do 9 měsíců. Dle charakteru nákupního procesu bylo nutné přizpůsobit všechny marketingové činnosti napříč všemi kanály.

PPC - Zaměřit se na pocity a komunikaci ve fázi SEE a THINK za využití nativní reklamy

Facebook - Víc obsahu a míň prodeje - ukázky realizací

Mailing - Reaktivace databáze, sběr kontaktů, nová šablona

SEO - Vypracování AKW – vytyčení relevantních KW, definice sezónních výrazů, publikační plán

Link building - Interní prolinkování obsahu, ale také budování kvalitních a relevantních externích odkazů

Doporučené kroky:

➤ Řešit dlouhodobý trend, ne měsíční výkyvy

➤ Určit délku nákupního procesu

➤ Analyzovat stav jednotlivých kanálů (PPC, FB, SEO apod.)

➤ Rozvrhnout aktivity do STDC

➤ Správně stanovit rozpočet (60 % do brandu a 40 % do výkonu)

Robin Janásek z Proof & Reason Sekundární data v UX: Jak zkrátit start projektů výzkumem od stolu

Pro efektivní optimalizaci webu či e-shopu mohou posloužit sekundární data, ve kterých se často skrývá nevyužitý potenciál. Sekundární zdroje dat jako Baymard Institute mohou podle přednášejícího Robina Janáska ušetřit spoustu času. Baymard Institute obsahuje užitečné informace o obecně platných UX problémech. Sekundární data však na druhou stranu nepomohou s konkrétními specifiky, jako jsou názvy filtrů nebo popisy produktů.

Výhody

✓ Může nám ušetřit čas

✓ Vzorek je reprezentativní    

✓ Najdeme zde návrhy i změny    

Nevýhody



     Řeší obecně platné problémy

Sekundární data jsou použitelná hlavně u problémů s rozložením stránky (umístění filtrů, výpis produktů), nepomohou však s obsahem (názvy kategorií, názvy filtrů).

Na závěr pan Janásek doporučoval věnovat pozornost pouze relevantním informacím vzhledem k charakteru webu či e-shopu a řešit zejména hlavní problémy s TOP prioritou.

Ideální postup:

➤ Prvotní náhled v Google Analytics a Hotjaru

➤ Určit problematická místa

➤ Provést hlavní úpravy

➤ Vyhodnotit dopad a následně dělat další úpravy


Vojtěch Foukal Jak nakupovat média chytře, levně a s měřitelným ROI

Chceme-li uspět na trhu, musíme se nejdříve zamyslet nad tím, kdo vlastně jsme.

  • Máme lepší cenu než konkurence?
  • Chceme vybudovat lovebrand?
  • Nabízíme unikátní produkt?

Podle toho se odvíjí strategie a klíčové KPI. Z úst přednášejícího Vojtěcha Foukala zaznělo hned několik příkladů. Pokud se podnik specializuje na produkt s dobrou cenou, je nutné sledovat metriky jako ROAS, ROI a PNS. Naopak nový unikátní produkt, jako je například Trezor, vyžaduje trpělivost s budováním značky a komunity. Bez investice do kvalitního obsahu a budování fanouškovské základny na sociálních sítích se takový podnik neobejde.

Zdůrazňoval, že při vyhodnocování je důležité sledovat správné metriky, jako jsou investice, imprese, konverze, ROI a další. Klíčovým faktorem je podle Vojtěcha Foukala unikátní zásah napříč kanály. Ten pomáhá zjistit, jak unikátní je publikum a jak často se s ním firma dostává do kontaktu. V každém případě je důležité mít iterativní přístup, testovat cílové skupiny a mít unikátní prodejní argumenty.


Co si odnášíme?

"Mě nejvíce zaujaly přednášky - obchodní strategie pro e-commerce a případová studie pro artcrystal - nákupní chování při dlouhém nákupním procesu. Z těchto přednášek si odnáším strategičtější pohled na byznys klienta - kdy opravdu musíme v první chvíli dobře identifikovat jeho typ podnikání - mají unikátní produkt? Mají jenom nejlevnější cenu? Mají prostředky na to vybudovat brand?
U případovky artcrystal jsem hned viděla souvislosti s mým největším klientem, doptávala jsem se přednášejícího na dodatečné otázky i po přednášce a utvrzovala jsem se ve správném směřování našeho uvažování a strategie. Odnáším si hlavně důležitost dat z offline části byznysu klienta a také to, že klidně i více jak polovina tržeb je tvořena mimo online prostředí. Přednáška od Vojtěcha Foukala jenom hezky doplňovala tyto dvě strategičtěji zaměřené přednášky."
Adriana Šilarová

Specialistka online marketingu

"Důležité pro mě bylo uvědomění, že je zásadní uvažovat délku nákupního procesu a tomu přizpůsobit činnosti napříč všemi kanály. Do praxe si dále odnáším poznatek o využití sekundárních dat pro UX – kde je možné je využít, jak se inspirovat a kde naopak neposlouží."
Natálie Prudičová

Asistentka specialisty online marketingu


Natálie Prudičová

Natálie Prudičová

Asistentka specialisty online marketingu

Online svět si Natálku získal na první dobrou. Záhy se tak stala naší skvělou asistentkou specialisty online marketingu. Vládne všem marketingovým strategiím, zejména však optimalizaci pro vyhledávače. SEO je její vášní, stejně jako sport a zkoušení nových věcí. Je skvělou týmovou parťačkou do těch nejnáročnějších pracovních projektů, ale i třeba při cvičení ve fitku. Aby ne, má jeden z nejhezčích úsměvů, kterým umí rozzářit kolegům i ten nejnáročnější den a dodat pořádnou dávku energie, aby se všem pracovalo jedna radost.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti