Upravit stránku

Značkování on-line kampaní snadno a rychle aneb Udělej si sám

Tento článek je určen všem, kteří chtějí měřit výkonnost svých on-line kampaní svépomocí, ale zatím netuší, jak na to.

Rozeslali jste svůj první newsletter, vytvořili novou PPC kampaň, vložili jste příspěvky na sociální sítě a pořád netušíte, jaký efekt vám to přineslo? Vrátily se vám vložené finance a úsilí? Abyste to zjistili, stačí vám poměrně málo: dobře si označkovat svoji on-line kampaň a měřit, jak se jí vede.

Jste fajnšmekrem, který se chce pustit do hodnocení úspěšnosti kampaní sám, ale přitom o značkování neví zhola nic? Pak je dnešní článek určen právě vám! Najdete v něm poměrně hodně podrobný manuál typu „Udělej si sám“. Tak jdeme na to...

Prvním krokem je zvolit správný analytický nástroj

V dnešní době existuje nepřeberné množství analytických nástrojů, které nabízí detailní informace o návštěvnících vašeho webu a výkonu reklamních kampaní. Můžeme volit z jednodušších nástrojů, které jsou zdarma, nebo nástroje využívající složité metody, které jsou placené. Mezi nástroje, které jsou poskytovány zdarma, patří např. Google Analytics. Je zdarma a přitom vám nabídne ohromné množství užitečných dat. Mezi placené profesionální nástroje patří například Adobe Analytics nebo Webtrends. Pro naše vyhodnocování použijeme nástroj Google Analytics, který má velké množství výhod. Těmi hlavními jsou snadná implementace a přívětivé uživatelské prostředí, které je kompletně česky.

Pro využívání Google Analytics je nejdříve potřeba nasadit na stránky měřicí kód. Pokud si chcete ověřit, zda ho máte na svých stránkách vložen, podívejte se do zdrojového kódu vaší prezentace. Ten zobrazíte v prohlížeči Google Chrome klávesovou zkratkou CTRL + U nebo pravým tlačítkem myši a volbou zobrazit zdrojový kód. Pro vyhledání Google Analytics kódu stačí najít řádek s UA číslem, které získáte registrací svého webu na stránkách Google Analytics:

Pokud tyto řádky ne a ne najít, nezoufejte a předejte tento úkol správci vašich stránek, který se o vložení kódu postará.

Druhým krokem je označkování jednotlivých kampaní

Značkování neboli „tagování“ spočívá v rozšíření URL adresy o další speciální znaky. Značkovat můžeme manuálně nebo automaticky. Nejdříve se podíváme na manuální značkování.

Manuální značkování kampaní

Pokud chceme manuálně označkovat newsletter nebo PPC reklamu, musíme URL adresu rozšířit o značkovací parametry, které vkládáme na konec požadované URL adresy. Značkovaní je uvozeno znakem „?“, když URL nemá žádné parametry, nebo značkou „&“, když URL parametry naopak obsahuje.

Abychom si manuální značkování kampaně co nejvíce ulehčili, můžeme použít nástroj URL Builder (externí odkaz) (nové okno). Pojďme se spolu podívat, jaký je postup:

Přejdeme na stránky URL Builderu:

Krok 1: Zadáme URL adresu svého webu
Krok 2: Vyplníme všechny povinné parametry označené hvězdičkou
Zdroj kampaně (utm_source) – tímto parametrem označíme zdroj návštěvy. To znamená, pokud se jedná o kampaň PPC systému Sklik, použijeme Sklik. Pokud se jedná o sociální sítě, může parametr být Facebook nebo Twitter.
Médium kampaně (utm_medium) – parametr, kterým popisujeme reklamní médium. To znamená, pokud se jedná o kampaně PPC systémů, použijeme cpc. Zkratka cpc znamená Cost Per Click – cena za klik na reklamu. Pokud rozesíláme newsletter, použijeme utm_medium například e-mail nebo newsletter.
Název kampaně (utm_campaign) – Tento parametr označuje, o jakou kampaň se jedná. Například pokud se jedná o vánoční akci, použijeme tag: vanocni-akce. Pozor, jednotlivá slovní spojení spojujeme pomocí „-“ nebo „+“ bez diakritiky. Pokud bychom tak neučinili, mohlo by se stát, že utm parametr bude v Google Analytics špatně čitelný.
Krok 3: Můžeme vyplnit nepovinné parametry
Dotaz kampaně (utm_term) – tento parametr využijeme například na placené klíčové slovo. Pokud parametr nevyplníme, bude v Google Analytics místo klíčového slova zobrazen vyhledávací dotaz.
Obsah kampaně (utm_content) – tento parametr se používá pro A/B testování a pro reklamy cílené na reklamní síť. Parametr používáme pro rozlišení reklam nebo odkazů, které směřují na stejnou URL.
Po vyplnění políček konečně klikneme na tlačítko odeslat a sláva!, zobrazí se nám označkovaná kampaň.
Ještě váháte, jak mají parametry správně vypadat? Podívejte se do tabulky, kde je uveden příklad kampaně na výprodej skladu:

Automatické značkování kampaní

Když používáme reklamní systém Google Adwords, můžeme použít automatické tagování. K tomu je potřeba propojit účty Adwords a Google Analytics. Navíc je v reklamním systému potřeba povolit automatické značkování a import cen. Po této úpravě zjistíme přístup k počtu kliků a utraceným částkám a z toho už můžeme vypočítat návratnost vložené investice do reklamní kampaně.

Jak aktivujeme automatické značkování

  1. Přihlásíme se k účtu AdWords.
  2. Klikneme na kartu můj účet a vybereme položku Nastavení.
  3. V části měření klikneme na příkaz upravit.
  4. Zaškrtneme políčko automatické označkování cílové URL adresy.
  5. Uložíme změny.

Import cen a nákladů v AdWords

  1. Přihlásíme se k účtu AdWords na adrese https://adwords.google.cz .
  2. Vstoupíme na kartu Nástroje a analýza a vybereme záložku Google Analytics (GA).
  3. Klikneme na kartu Správce (vpravo v horní části libovolné stránky GA).
  4. Klikneme na účet, do kterého chceme importovat údaje o nákladech, a vybereme příslušnou službu.
  5. Z rozbalovací nabídky Profil zvolíme profil.
  6. Klikneme na kartu Nastavení profilu.
  7. V sekci Nastavení zdroje nákladů AdWords zaškrtneme pole Použít zdroje nákladů.
  8. Klikneme na tlačítko Použít.

A teď už jenom spustit a vyhodnotit

Jak je vidět, na označkování kampaní opravdu není nic těžkého. Teď už můžeme jednotlivé kampaně bez obav spustit a těšit se na výsledek našeho snažení. V některém z příštích článků se třeba podíváme, jak takovou kampaň správně vyhodnotit.

Nahoru