Upravit stránku

Jak důležitý je autentický multimediální obsah v marketingu?

Kvalitní autentické fotografie jsou obsah, který byste ve své komunikaci rozhodně neměli podceňovat. V dnešní době, kdy lidé často skáčou z jednoho webu na druhý, z příspěvku na příspěvek a vybírají na více e-shopech najednou, jsou fotografie prvkem, který je může rychle zaujmout a vrýt se jim do paměti. Proto je důležité, abyste se v nejlepším případě se vyhnuli fotobankám a používali své kvalitní a relevantní fotografie.

Neustálý rozvoj je cestou k cíli

Sami se zkuste zamyslet, jaké weby na vás dělají největší dojem a jaké firmy na svých stránkách či e-shopech působí nejvíce profesionálně. Které příspěvky na sociálních sítích si získají vaši pozornost, a o které naopak nezavadíte pohledem? Pravděpodobně jste si teď představili zajímavý designový web naplněný kvalitními texty a autentickými fotografiemi zaměstnanců, firemního prostředí, výroby nebo třeba vyladěnou produktovou fotografii se zajímavým popiskem na Instagramu.

V tomto článku si přiblížíme, jak si takové fotografie vytvořit pro svou komunikaci a kde všude je můžete použít. Jdeme na to!

Co kvalitní multimédia znamenají pro vaši značku?

Nejdříve si pojďme říct, co vám kvalitní fotografie v online komunikaci přinesou. Něco málo už jsme si řekli v úvodu, ale pojďme si to upřesnit.

Tvorba autentických fotek pro marketing

Proč dát sbohem fotobankám?

Ne všechny firmy vidí přínosy investice do vlastního multimediálního obsahu a když přijde řeč na obrázky na web, sáhnou po těch, které jsou zdarma. První kroky tak často vedou na Google a vyhledávání začne. Zkoušíte, co za výsledky hodí fráze jako "fotky pro web zdarma", "free fotobanky", nebo "fotobanka zdarma". A výsledky vás možná mile překvapí. Jenže s fotobankami se pojí řada úskalí, které je dobré mít na paměti.

Ať už fotky na web vyberete z fotobanky, která je zdarma, nebo zaplatíte licenci třeba u velkých fotobank jako je Shutterstock, je dost možné, že už tak učinil někdo před vámi. Často se jedná například o vaši přímou konkurenci. V případě, že fotobanku využít musíte, ověřte alespoň pomocí Google vyhledávání, kde už je vámi vybraný obrázek použit. Podívejte se, jak jednu a tu samou fotku použily tři různé firmy, které působí v podobném oboru. Šance odlišit se je tatam. 

Nevhodné použití fotky z fotobanky

Fotky z fotobank jsou navíc navzájem velmi podobné. To platí obzvlášť v případech, kdy vyhledáváte fotky zobrazující týmy, firemní kulturu, porady, či výrobu. Setkáváme se s opakujícím se klišé. O originalitě se tu nedá mluvit a často se dá hned na první dobrou odhadnout, odkud taková fotka pochází. Navíc o vás jako firmě vůbec nic neřekne. 

Kterou firmu a její nabídku volných pozic byste spíše proklikli? Za nás Fooda, která má originální fotku svých zaměstnanců, jasně vede. 

Dalším úskalím jsou licence, které se s nákupem/stažením fotek z fotobank pojí. Doporučujeme si opravdu důkladně projít podmínky, za kterých můžete fotky na svůj web umístit. Bohužel se tyto podmínky napříč fotobankami liší a platí to i u těch, které nabízí fotky zdarma. 

Pokud tedy nepotřebujete fotky okamžitě a máte alespoň nějaký budget, který do tvorby vlastního obsahu můžete investovat, zkuste se fotobankám vyhnout. Vyplatí se vám to. 

Kde všude své skvělé fotky použít?

Když už se rozhodnete tvořit hezký a autentický obsah, měli byste se u toho také zamyslet nad tím, jak a kde výsledné fotografie využijete. Budou viset na webu? Chcete je také využít pro kampaň na sociálních sítích? Nechat z nich vytvořit billboard? Potřebujete profesionální výstupy od odborníka, nebo vám stačí práce kreativní duše z vaší firmy?

„Tyto a mnohé další otázky je dobré si položit hned na začátku. Ne vždy je totiž do firmy potřebujete zvát profesionála s mnohaletou praxí, pokud chcete udělat krásnou fotku pro příspěvek na Facebook. Na druhou stranu, pokud budete tvořit fotografie například na e-shop nebo web, stojí práce profíka za velké zvážení. Chcete přece působit důvěryhodně a být zapamatovatelní!“

Produktové fotky na e-shop

Je jasné, že líbivý trendy produkt se prodává lépe než něco, po čem nikdo netouží. Ale věděli jste, že stejně tak je tomu i fotografií? Na e-shopu se lépe prodává obsahuje-li atraktivní fotografie. Je tedy více než důležité, aby měly produktové fotky dostatečné rozlišení a byly kvalitně nasvícené. Chcete přeci potenciálním zákazníkům nabídnout zážitek podobný tomu z kamenné prodejny, ne-li lepší. S ohledem na tento fakt je vhodné nechat si produktové fotografie zpracovat někým zkušeným. Oslovte ateliér nebo fotografa ve svém okolí, který je na daný styl fotografií technicky připraven. Tím myslíme, že vlastní nebo si zapůjčí světla, bílé plátno, fotostan či fotostůl, a má zkušenosti s retuší produktových fotografií, což je stěžejní zejména u lesklých produktů.

Špičkový obsah pro sociální sítě

Na sociálních sítích je důležité pracovat s emocemi a pocity uživatelů. Pokud nebudete autentičtí, lidé to poznají. Proto je důležité, abyste místo obsahu z fotobank používali vlastní fotografie. Například pokud chcete představit svůj produkt, ukažte, jak ho někdo skutečně používá. Lidé díky tomu dostanou lepší představu o tom, jak váš produkt funguje v reálném životě.
Nechcete prezentovat své produkty? Ukažte svým zákazníkům a klientům, jak se pracuje ve vaší firmě. Podobně například Instagram využíváme my. Vzpomeňte si na onu otevřenost k okolí, o které jste se dočetli výše. Výhodou takových fotografií je, že nejsou tolik náročné na kvalitu výstupů, co se rozlišení týče. Vystačíte si s levnější zrcadlovkou nebo dobrým telefonem. Pamatujte ale, že vždy je důležité světlo. Pokud nemáte k dispozici dostatečné osvětlení, vyrazte ven.
Jestli je pro vás focení španělskou vesnicí, obraťte se na někoho ve své firmě, kdo se fotografii věnuje. Zkusit můžete techniky jako flatlay nebo něco více lifestylového. Případně kontaktujte zkušeného profesionála, u kterého budete mít jistotu, že výstupy budou stát za to. 

Podklady na kariérní stránky

Otevřenost k lidem jsme zmiňovali již několikrát. Chcete podpořit zájem o práci ve vaší firmě? Nechte zájemce nakouknout za bránu své společnosti. Tedy alespoň virtuálně. Když lidé uvidí, co je u vás čeká, s kým se potkají nebo kde budou pracovat, udělají si o vás daleko lepší obrázek. Výsledkem bude méně vyhozených „CVček“. V tomto případě je jen na vás, zda se obrátíte na profesionála nebo zkusíte atmosféru své společnosti zachytit sami. Vyšperkované fotografie sice udělají dojem svým vizuálem a kvalitou, ale autentická fotka z firemního večírku nebo výletu zase zabrnká na emoční strunu zájemců.

Fotografie pro váš web nebo e-shop

Pokud jste do teď přemýšleli, komu tvorbu fotografií svěřit, zkusíme vám rozhodování usnadnit. Jelikož všichni chtějí působit dobrým a profesionálním dojmem, je důležité se tak i prezentovat. Váš e-shop nebo web je vaší vizitkou. Proto doporučujeme nechat zejména produktové fotografie na odborníkovi. Ovšem pokud bude vaše online prezentace založená na fotografiích zaměstnanců, například na kariérním webu, i v tomto případě bychom sáhli po profesionálovi. Autenticitu na úkor menší kvality si můžete dovolit spíše na sociálních sítích vaší společnosti.
Určitě je také důležité, aby fotky zapadaly do celkového vizuálního konceptu vašich webových stránek či e-shopu. Proto se poraďte s grafikem, který vaše stránky designoval a spojte ho s fotografem. Díky tomu dosáhnete nejlepšího výsledku.

A co když si chceme dělat profesionální fotografie sami?

Stále častěji se stává, že si firmy chtějí profesionální fotografie tvořit samy. Co je k tomu potřeba a kdy dává takové řešení smysl, se dočtete v následujících řádcích.

Pouze dobrá technika vás nezachrání

Ještě, než se vrhneme na technické zajištění takového řešení, je nutné se zmínit o zajištění personálním. Jen správně zvolená technika vám totiž fotky snů neudělá. A nechat s profesionální výbavou pracovat amatéra také není to pravé ořechové. Nejjednodušší je zjistit, zda někdo z vaší firmy umí fotografovat. A když říkáme umět fotografovat, myslíme někoho, kdo tomu skutečně rozumí. Třeba si focením přivydělává na volné noze a má zkušenosti s použitím světel, umí správně komponovat a chápe význam pojmů jako clona, rychlost závěrky a ISO.
Tvorba autentických fotek pro marketing
Zkrátka někdo, kdo opravdu ví, co dělá. A jestliže fotky umí i upravovat v nástrojích typu Photoshop od Adobe nebo Capture One od Phase One, je to značka ideál. Pokud mezi svými zaměstnanci nepochodíte, můžete na danou pozici někoho najmout. Nicméně při vybírání si správně určete, na jaký úvazek reálně fotografa využijete.

Zkonzultujte své potřeby s odborníky

A teď ta technika! Vše se samozřejmě odvíjí od vašeho budgetu a vašich požadavků. Nicméně je na místě zdůraznit, že abyste fotili kvalitní fotky, nepotřebujete techniku za statisíce. Doporučujeme obrátit se na firmu, která této problematice výborně rozumí a pomůže vám s výběrem techniky přesně podle vašich potřeb. Stejně jako vy rozumíte své firmě, službě nebo produktu, odborníci na fototechniku jsou také hrdiny ve svém oboru a skvěle vám poradí. My se v eBRÁNĚ fotkou produktů i lidí zabýváme už řadu let a došli jsme do fáze, kdy si i naše technika také zasloužila malý upgrade. I my jsme si proto nechali poradit od odborníků.
Technika pro profesionální fotky

My jsme se obrátili na FOMEI

Obrátili jsme se na společnost FOMEI, která sídlí v Hradci Králové a zabývá se prodejem zařízení pro záznam, zpracování a archivaci obrazu. Tam spadá i ateliérové vybavení. Domluvili jsme se na konzultaci, během které jsme popsali své nároky, ukázali naše fotografie, probrali, pro jaké účely fotíme a kam se chceme posunout. Ve FOMEI nám uštědřili konkrétní rady a návrhy různých kombinací zábleskových světel i další techniky. Díky tomu jsme si dokázali vybrat tu ideální sestavu pro naše potřeby.

Pokud vás zajímá, jak takové vlastní fotostudio vypadá, nebo jak probíhá focení zaměstnanců u nás v eBRÁNĚ, podívejte se na video, které jsme natočili právě ve spolupráci s FOMEI a Honzou Novákem, který nám s výběrem profesionální techniky pomohl a ušil nám vybavení nového studia na míru. Včetně prvního sestavení a instruktáže, jak s novou technikou zacházet.

Mnoho lidí vám poví, že fotit se dá téměř s jakýmkoli světlem a je pouze důležité to umět. Ano, mají pravdu, ale je rozdíl, jestli váš fotograf pracuje s dobrou technikou, má ihned vše nastavené a k tomu pohodlí na práci, nebo se zdržuje děláním kompromisů, experimentů a je ve stresu protože nestíhá.

Spolupráce s eBRÁNOU probíhala skvěle. Hlavně protože měli jasný cíl, podle kterého jsem mohl ateliér navrhovat. Základem úspěchu je přímá komunikace s fotografem, který ví, co chce tvořit a já pak mohu poradit jak.

Honza Novák, FOMEI

Když už jsme u toho firemního fotografování, pojďme se podívat na nějaké tipy a zkušenosti, které jsme nasbírali během našich celofiremních focení.

Naplánujte firemní focení víckrát do roka

Rozhodně se hodí udělat takové fotografování hned několikrát v roce. To proto, že se na 99 % nikdy nestane, že by byli všichni vaši zaměstnanci přítomní na firmě ve stejný čas. Někteří budou mít schůzku s klientem, jiní dovolenou, někdo pracuje na homeoffice, jiný leží doma nemocný a nováčci vám nastupují taky průběžně. Než se snažit za každou cenu dostat na fotografování všechny, je lepší rozdělit zaměstnance do skupin.

Udělat focení častěji a s menším počtem lidí je dobré i kvůli časové náročnosti. Váš fotograf vám určitě poděkuje, pokud nebude muset do hledáčku mžourat 8 hodin v kuse.

Ujasněte si účel a použití fotek

Mít jasně dané, co fotím, jak a kam, je důležité pro relevanci vašich výstupů. Určitě díky tomu vznikne méně fotek, které jsou sice hezké, ale pro vaše účely nepoužitelné. 

Pokud budete fotit na web před bílým plátnem, je dobré upozornit své kolegy, aby se vyvarovali bílých outfitů.

Foťte rovnou s grafikem

Tento bod souvisí s tím předchozím. Pokud máte tu možnost, pozvěte s sebou na focení grafika, který bude fotografie následně zpracovávat. Určitě bude mít lepší přehled o tom, jakým chybkám se vyvarovat. Pomůže fotografovi každou pózu vychytat do posledního detailu a bude mít lepší představu o výstupech. Díky tomu pozná, co je potřeba přefotit a co se naopak povedlo na první dobrou.

Určete si koordinátora

Celou akci by měl někdo řídit. Ať už to bude HR, interní markeťák, nebo třeba brigádník, který dostane focení na starost, je potřeba včas vše odkomunikovat směrem do firmy a následně se postarat o to, aby celé focení proběhlo plynule a bez zbytečných prodlev či front. Můžete si vytvořit harmonogram, kam pro jednotlivé skupinky či týmy rozhodíte, nebo třeba společný chat, skrz který si budete konkrétní zaměstnance volat. A nezapomeňte na krátké pauzy, aby si fotograf oddechl. 


Shrnutí

  • Nyní víte, proč jsou kvalitní a autentické fotky v marketingové komunikaci důležité a co vám jejich pořízení přinese. Zároveň dokážete určitě, které z nich si zvládnete vytvořit sami, a které naopak svěřit do rukou profesionálů.
  • Také znáte postup, díky kterému snadněji zvládnete fotografování vzít do vlastních rukou a odbavíte firemní fotografování na jedničku.
  • Rada k nezaplacení na závěr? Ať už si fotky tvoříte sami, nebo jste se obrátili na odborníka, vždy dbejte na dostatečné osvětlení. Světlo je alfou a omegou každé fotky i každého videa. A i když budete mít tu nejlepší kameru nebo zrcadlovku na trhu, se špatným světlem profesionálního výstupu nikdy nedosáhnete.

Necháte radši tvorbu fotek  na profících?

Pomůžeme vám vytvořit špičkový obsah, díky kterému si vás zákazníci zapamatují a zamilují. 

Adam Francouz

Adam Francouz

specialista na videotvorbu

Adam se věnuje videu a fotografii už od základní školy. V eBRÁNĚ tvoří multimediální obsah pro interní účely i pro klienty. Mimo eBRÁNU pracuje také jako fotograf a video maker na volné noze. Má zkušenosti s kompletní produkcí videa od preprodukce, přes realizaci až po postprodukci v nejrůznějších softwarech. V tvorbě multimédií se snaží neustále vzdělávat a zlepšovat.

Nahoru