Upravit stránku

Jak je důležité míti mobilní web

Tradiční webové stránky, vytvořené před několika lety, nebývají připravené na mobilní návštěvníky a zobrazují se všelijak. Nebo dokonce nijak! Proč by měl být váš web optimalizovaný pro mobily? 

Všichni víme, že stále víc lidí nenavštěvuje internet pouze na osobních počítačích, ale vstupují na něj i ze zařízení všech tvarů a velikostí, včetně smartphonů a tabletů. Na českém trhu činí přístupy k webům z mobilních telefonů téměř 40 % celkové internetové dopravy. Existuje tak celkem slušná šance, že z takových zařízení i na váš web chodí pěkná řádka návštěvníků.

Co je to vlastně mobilní web?

Obecně můžeme říct, že jde o webové stránky, které jsou navržené tak, aby se vhodným způsobem vykreslovaly na malých obrazovkách mobilů a tabletů.

Nestačí pouze na dané adrese web zobrazit i na mobilu, ale je nutné zobrazit ho optimálně. Tradiční stránky mají často problém s prezentací na mobilních zařízeních. Texty jsou malé a nečitelné, konverzní tlačítka těžko dostupná a navigace nepřehledná. To vede k tomu, že jsou návštěvníci na webu frustrovaní, protože sám web jim brání v provedení objednávky nebo nalezení kontaktu. 

Optimalizovaný web

Neoptimalizovaný web

Nejste si jistí, zda je právě váš web připravený na mobilní uživatele? Využijte nástroj od společnosti Google, který hodnotí použitelnost webu v mobilech. 

Je mobilní web nezbytnost? Aneb proč ho vlastně mít

Mobilů přibývá

Největším důvodem, proč mít mobilní web, je onen vysoký podíl mobilních uživatelů na našem internetovém trhu. Jak jsme si už pověděli, je to téměř 40 % a každým rokem se podíl zvyšuje. To už je opravdu velká skupina uživatelů, kteří vaše stránky většinou okamžitě opustí, pokud je nepřivítáte přívětivým prostředím. Web připravený pro mobily pro vás proto znamená více potenciálních návštěvníků. A tím pádem i více konverzí!

Nejen, že uživatelé na mobilech přímo utrácejí. Z reportu společnosti Google jaké jasně vidíme, že stále více lidí (70 % účastníků výzkumu) si prvotní informace o značce, produktu nebo službě vyhledává právě na svém smartphonu. Svou objednávku pak mnoho z nich dokončí na počítači, ale nemobilní web se v takových případech vyřadí sám ze soutěže ihned po startu. 

Získáte body při vyhledávání

Google v roce 2015 aktualizoval svůj algoritmus pro preference vyhledávání tak, že weby optimalizované pro mobilní zařízení hodnotí lépe. To znamená, že mobilní webové stránky jsou snadněji dohádatelné. Google plánuje zvýhodňovat mobilní weby i nadále. V současné době postupně přechází na systém mobile-first-indexing. To znamená, že primárně indexuje informace na mobilních verzích stránek a data z desktopové verze upozadí.

I u mobilního webu je třeba si dávat pozor

Pokud o pořízení mobilní verze webových stránek uvažujete, nebo ji už máte, ale nejste si jistí, jak zhodnotit kvalitu, prozradíme vám, na co se zaměřit. Základem jsou dva pilíře – uživatelská přívětivost a rychlost webu. 

Rychlost

Když se web načítá pomalu, není to nikdy dobré. U mobilního webu to ale platí dvojnásob. Moderní standard načítání je do tří vteřin, ale platí také pravidlo, že čím rychleji, tím lépe. 

Pokud se mobilní stránka načítá déle než 3 vteřiny, činí ztráta až 53 % návštěvníků.

Kromě toho, že pomalý web odrazuje návštěvníky, má také negativní vliv na cíl stránky (nákup, odeslání formuláře a podobně). Stránka o pouhou 1 vteřinu rychlejší může mít o 27 % vyšší konverzní poměr (dokončený nákup, dotaz na cenovou nabídku…).

Některé stránky s velmi krátkou dobou načtení vykazovaly nízkou konverzi. Přesný důvod není znám, ale lze se domnívat, že nejrychleji načtené stránky mohou být ty s chybou 404 apod., které k žádné konverzi nevedou.

Uživatelská přívětivost

Jak by měl mobilní web vlastně vypadat, aby se návštěvníkům dobře ovládal? Obecně je dobré, aby ve vhodném poměru pracoval s velikostí textu a komponent, jako jsou boxíky a obrázky. Písmo musí být dostatečně velké a komponenty jednoduché, aby se dobře vykreslovaly a ovládaly dotykem.

Pár tipů pro mobilní web

  • Výzvu k akci umístěte do nevýraznějšího místa stránky
    Ideálně hned na začátek, aby ji uživatel měl před očima hned při načtení.
  • Používejte krátké a výstižné názvy položek navigačního menu
    Na mobilu je málo místa, ale uživatel vždy potřebuje jasně vědět, kam ho chcete navést.
  • Zvolte co nejjednodušší design
    Zbavte se nepotřebného obsahu a zjednodušte stránku, jak jen to jde – minimalistický design je lehce ovladatelný a uživatel se v něm na malém prostoru dobře orientuje.
  • Nepoužívejte vyskakovací okna
    I malé vyskakovací okno je pro mobilního uživatele noční můrou. Mobilní prohlížeče je většinou nepodporují a jejich zobrazení brání uživateli v pohybu na stránce.
  • Omezte pole, do kterých uživatel musí něco psát
    Vepisování údajů do políček není na mobilu vždy nejsnazší. Pokuste se nahradit textové vstupy výběrem z nabídky možností, zaškrtávací nabídkou apod.
  • Přidejte kotvu na začátek stránky
    Pokud máte na stránce více obsahu, je třeba na mobilu hodně scrollovat. Dejte uživateli možnost rychle se vrátit na začátek stránky jednoduchým nenápadným tlačítkem.

Závěrem

Pokud svůj mobilní web již máte - hýčkejte ho. A pokud ho ještě nemáte, je možná nejvyšší čas se po něm poohlédnout. Současný trend naznačuje, že mobilní internet bude brzy dominovat tomu standardnímu - počítačovému a jak se říká: “Štěstí přeje připraveným!”. 
S námi zjistíte, jak vypadají skvělé moderní weby, přízpůsobené mobilům a tabletům. Zkuste to s eBRÁNOU.
Tomáš Provazník

Tomáš Provazník

Produktový manažer

Tomáš je produktový manažer pro náš eWeb a odpovídá za rozvoj manažerského systému. Aby neusnul na vavřínech, stále pátrá po novinkách v oboru a hledá příležitosti, aby si mohl rozšiřovat znalosti. A když má volno? Zajímá ho všechno kolem počítačů nebo odreagování při sportu a turistice. Nepohrdne ale ani dobrou knihou nebo filmem. Když mu k tomu všemu zbude čas, tvoří české titulky k anglickým videím na Youtube.

Nahoru