Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Tajemství SEO? Klíčová slova pro vyhledávače najdete pomocí PPC kampaní

Karel Borovička | 29. 08. 2012

Tajemství SEO? Klíčová slova pro vyhledávače najdete pomocí PPC kampaní

Pro laika tajemství, pro odborníka životní nutnost. Až se budete rozhodovat, na jaká slova (keywords) optimalizovat svůj web pro vyhledávače, otestujte si je pomocí PPC reklamy. Na rozdíl od "našeptavače" či "statistiky hledanosti" vám totiž poskytne opravdová data. Budete přesně vědět, kolikrát a za jak dlouhé období lidé konkrétní slovo (dotaz) vyhledávali. A když si k tomuto číslu zjistíte počet konkurenčních stránek, zůstanou před vámi ta správná keywords, na něž bude nejvýhodnější webové stránky optimalizovat. Na to všechno vám přitom stačí pár stokorun a týden času. Nevěříte? Tak čtěte dál!

TIP 1: Jak poznáte optimální klíčové slovo?

Ideálními slovy pro optimalizaci jsou ta, která jsou:

  • co nejhledanější,
  • co nejméně konkurenční,
  • relevantní vašemu podnikání,
  • obchodně zajímavá.

Využití testovací PPC kampaně pro stanovení klíčových slov krok za krokem

V následujícím textu se vám pokusím vysvětlit, jak takové zjištění ideálních klíčových slov pro optimalizaci webu probíhá. Postup demonstruji na příkladu firmy prodávající nábytek, jejímž stěžejním (obchodně nejzajímavějším) sortimentem jsou sedačky všeho druhu. Pokud chcete ze svého webu vytěžit maximum, držte se následujících kroků.

  • Vyberte si produkt (nebo službu), jehož prodej je pro Vás opravdu výhodný (máte na něm dobrou marži, dobře se prodává, je skladem).
  • Sepište si slova / výrazy, skrze něž by lidé váš produkt asi hledali. Využijte vlastní zkušenosti, statistiku návštěvnosti svého webu, použijte našeptavač ve vyhledávači či statistiku vyhledávání na Seznam.cz. V našem případě např. pro slovo "sedačky" (odkaz: http://search.seznam.cz/stats?collocation=seda%C4%8Dky&submit=Vyhledat+Seznamem).

    Statistika klíčového slova "sedačky" na Seznam.cz

  • Poté slova vložte do nástroje pro návrh klíčových slov, kterým disponují oba hlavní PPC systémy používané v ČR, AdWordsSklik. Tyto generátory klíčových slov vám navrhnou desítky dalších výrazů, na něž je vhodné stránku optimalizovat, a poskytnou vám obrázek o jejich "hledanosti" a "konkurenčnosti". Nesmíte však zapomenout na dvě věci. Zaprvé, že ani jeden systém neumí posoudit relevanci klíčového slova pro váš byznys. Toto rozhodnutí za vás nikdo jiný učinit nemůže. A zadruhé si musíte uvědomit, že konkurenčnost se týká konkurence v PPC systému. Pro SEO je konkurenčnost jiná!
TIP 2: Skrytý půvab AdWords
Když použijete AdWords, dostanete ještě bonusové informace - během kampaně vám AdWords vypíše další klíčová slova, která uživatelé hledali.

 

  • Založte pro každý typ produktu jednu reklamní sestavu. Abyste získali relevantní a srovnatelné výsledky, je třeba cílit na první pozice inzerátů, což si vyžádá o něco vyšší cenu. Citlivé vyladění inzerátů však srazí náklady na rozumnou míru.
  • V našem případě se jako vhodné jeví tyto reklamní sestavy: rohové sedačky; sedací soupravy; rozkládací sedačky; rozkládací sedací soupravy.
  • V každé sestavě zadejte klíčová slova ve volné shodě.

  • Pro relevantní data potřebujete řádově stovky až tisíce zobrazení inzerátů, respektive nejvíce hledaných klíčových slov. Nechte kampaň běžet 3 - 4 dny a uvidíte. Slovům, která jsou od samého začátku hodně zobrazovaná, přidejte jejich varianty v dalších shodách (přesná pomocí [hranatých závorek], frázová pomocí "uvozovek"). Lépe podle toho vyhodnotíte jejich skutečný efekt.

TIP 3: Na pořadí záleží
Pro SEO je dobré si ověřit i pořadí slov ve víceslovných frázích. Tak např. je rozdíl mezi "rohové sedačky kožené" a "kožené sedačky rohové".

  • Pro hodně zobrazovaná klíčová slova si zjistěte konkurenci pro SEO s využitím dat poskytovaných ve vyhledávání Seznamu.


  • Spočítejte si Index efektivnosti slova pomocí jednoduchého vzorečku: počet zobrazení / zjištěná konkurenčnost. Čím vyšší číslo, tím vhodnější je dané slovo pro optimalizaci. Měla by vám vzniknout jednoduchá tabulka jako na obrázku. Poznámka: Já si Index vynásobil x 10 000, aby to bylo "hezké" číslo.
  • Optimalizujte daný produkt (službu) na slova, která mají nejlepší poměr hledanost / konkurenčnost. Podle indexu by to vycházelo na slovo "rozkládací sedačky". A já bych založil i druhou stránku optimalizovanou na "rozkládací sedací soupravy".
TIP 4: Už testovací PPC reklama přivádí lidi na váš web

Protože PPC reklamou nejen testujete hledanost, ale rovnou přivádíte lidi na svůj web, zajistěte, aby vstupní stránka byla dobře napsaná a odpovídala obsahu PPC inzerátu. Nechcete přece vyhazovat peníze, ale prodávat, že ano?

Připravíte-li si testovací PPC kampaň podle tohoto jednoduchého receptu a vyvodíte z ní správné důsledky, tj. optimalizujete stránky na správná klíčová slova, můžete si být jisti, že jste SEO vzali za ten nejlepší možný konec. Pak už záleží jen na tom, jak dobře provedete vlastní optimalizaci – což je ovšem kapitola sama pro sebe. O tom zase někdy příště.

Karel Borovička

Karel Borovička

Specialista na internetový marketing

Karel byl do února 2013 dlouholetým vedoucím oddělení Internetového marketingu ve společnosti eBRÁNA, kde se věnoval především SEO problematice, uživatelskému testování a hodnocení výkonnosti webů. V eBRÁNĚ profesně vyrostl a své zkušenosti nyní uplatňuje ve své vlastní firmě.

Další články autora:


Karel Borovička

Karel Borovička

Specialista na internetový marketing

Karel byl do února 2013 dlouholetým vedoucím oddělení Internetového marketingu ve společnosti eBRÁNA, kde se věnoval především SEO problematice, uživatelskému testování a hodnocení výkonnosti webů.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑