Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Jak zvýšit dosah svých příspěvků na Facebooku

Kamil Faist | 08. 01. 2013

Jak zvýšit dosah svých příspěvků na Facebooku

Možná jste si na Facebooku všimli, že se vám nezobrazují všechny příspěvky od vašich přátel, stránek (kterých jste fanoušky) nebo aplikací. Pokud provozujete na FB firemní stránku, měli byste vědět, co rozhoduje o tom, že se vaše příspěvky zobrazí vašim fanouškům. Vytvořený příspěvek (status, obrázek, odkaz, video…) se k nim totiž nemusí vůbec dostat a dosah je potom tedy mizivý.

Se zobrazováním příspěvků na FB je to podobné jako s vyhledáváním na Google. Dva uživatelé, hledající na Google tu samou věc, nedostanou stejné výsledky hledání. Google výsledky personalizuje a každému uživateli nabídne jiný výsledek podle jeho preferencí, sociálních vztahů anebo předchozího vyhledávání.

Tomu ano, tomu ne…

Podobně postupuje i Facebook při zobrazování vašich příspěvků. Podle určitých kritérií rozhoduje, komu se váš příspěvek zobrazí a komu nikoli. A je jedno, zda do této sociální sítě přispíváte jako Uživatel nebo jako Stránka. V kanálu novinek (to co vidí každý uživatel FB – tzv. News Feed) se zobrazuje omezený počet příspěvků. Těch je 250. Každý uživatel si může nechat News Feed zobrazit jako:

  • Hlavní příspěvky (Top Stories) - tedy příspěvky, které by pro uživatele měly být (podle FB) nejvíce relevantní.
  • Nejnovější příspěvky (Recent Stories) - příspěvky seřazené podle času od nejnovějšího po nejstarší od "všech" zdrojů (přátelé, stránky, aplikace).

Facebook zobrazuje uživatelům standardně Hlavní příspěvky a ne každý uživatel si přepíná zobrazení News Feedu na chronologické řazení – tedy volbu „Nejnovější“. Proto pokud spravujete Facebook stránku, měli byste se snažit, aby vaše příspěvky FB označil jako Top Stories. A jak na to?Přepínání mezi hlavními a nejnovějšími příspěvky. Na Facebooku je možné přepínat mezi zobrazováním hlavních a nejnovějších příspěvků.

Za vším hledej EdgeRank!

Každému příspěvku, který vytvoříte, Facebook přiřadí hodnotu vypočtenou podle algoritmu. Tato hodnota, zvaná EdgeRank, je dána několika proměnnými. Čím vyšší je EdgeRank, tím je šance na zobrazení příspěvku u uživatele vyšší.

Na základě EdgeRanku se vaše příspěvky zobrazí buď v Top Stories (vysoký EdgeRank), nebo v Recent Stories (nižší EdgeRank). A bohužel: příspěvky s velmi nízkým EdgeRankem se nezobrazí vůbec.

Přesný vzorec pro výpočet je uveden např. na této stránce (v angličtině).

Pro nás je důležité zmínit především následující pojmy:

  • Hrana (Edge) - Hranou se rozumí vše, co se stane na FB. Např. aktualizace stavu, komentář nebo palec (Like) od uživatele, případně sdílení příspěvku.
  • Vztah (Affinity) - Afinita vyjadřuje hodnotu vztahu mezi uživatelem a tvůrcem hrany (= jiným uživatelem, stránkou, událostí nebo aplikací). Říká tedy, jak „velcí jste kamarádi“.
  • Váha (Weight) - Určuje důležitost hrany. Liší se pro jednotlivé typy akcí a obsahu. Facebook má nejraději příspěvky s videi a fotkami, dále odkazy a teprve potom holé statusy. Stejně tak Komentář od uživatele je pro FB hodnotnější než pouhé stisknutí Like. Velkou váhu má i Sdílení příspěvku.
  • Časové zpoždění (Time Decay) – neboli stáří hrany. Pokud někdo vytvořil status před 10 dny, nebude pro ostatní tak důležitý jako ten, který byl vytvořen před 10 minutami. Zároveň pokud je na čerstvě zveřejněný příspěvek zaznamenána vysoká interakce, s vyšší pravděpodobností se zobrazí i dalším uživatelům, kteří na FB přijdou po 10 hodinách.

EdgeRank je na Facebooku poměrně nová záležitost. Zaveden byl v září 2012 a od té doby velmi mnoho stránek zaznamenalo pokles dosahu svých příspěvků k fanouškům a přátelům fanoušků. Dle analýzy stránky EdgeRank Checker dosah příspěvků poklesl z cca 26 % na 19,5 %. Pokud se chcete vyvarovat poklesu dosahu svých příspěvků, měli byste se zaměřit na ...?

Obsah je král! Zase?!?

Ano. Jako všude jinde ve „světě internetu“, i u sociálního marketingu platí, že kvalitní obsah je důležitý.  

Pouze pokud vaše příspěvky budou kvalitně hodnoceny uživateli, tzn. budou je LIKEovat, komentovat či sdílet, pak budou mít vysokou hodnotu EdgeRank a dorazí k většímu množství uživatelů FB.

Receptem na vyšší dosah je tedy kvalitní obsah, nebo placená propagace příspěvků. Přesto pokud se rozhodnete pro placenou propagaci svých příspěvků, platí pravidlo, že stránka s kvalitnějším obsahem platí za propagaci méně. Takže kvalitu je třeba hledat za vším.

Tipy na zvýšení kvality příspěvků resp. stránky

Již jsme si uvedli, že ne každý příspěvek, který uveřejníte na svých stránkách, má stejnou hodnotu pro uživatele a potažmo pro Facebook. Jak zvýšit hodnotu a tedy dosah?

  • Místo jednoduchých statusů využívejte multimédií. V příspěvcích se odkazujte, přidávejte zajímavé fotografie, vkládejte videa.
  • Vybízejte své fanoušky, aby vám příspěvek LIKEovali, sdíleli nebo vyjádřili svůj názor v komentáři. Jen tak začnete budovat interakci, která je kladně hodnocena FB. Vybízejte je k aktivitě. Nespoléhejte na to, že uživatelé sami od sebe budou komentovat, sdílet, palcovat.
  • Zapojte do interakce dlouhodobě existující uživatelské profily. Nepoužívejte k vyvolání interakce fiktivně založené účty. Nepomohou vám ani nově založené uživatelské profily. Zelenáče Facebook nemá rád.
  • Rozfázujte si zveřejnění důležitých nebo zajímavých příspěvků. Jeden den se zmiňte o tom, že chystáte nečekanou akci/soutěž/nový produkt pro své zákazníky. Pokud se chtějí fanoušci dozvědět více, ať dají statusu Like nebo vloží svůj komentář. Tím vyvoláte interakci. Druhý den již zveřejněte zmiňovanou „pecku“ a můžete si být jisti, že se dostane k mnohem více uživatelům, než kdybyste příspěvek předem neavizovali.
  • Pokud se na fotografii nebo ve videu objevují konkrétní uživatelé, které znáte a jste s nimi na FB přátelé, označte je v příspěvku. Díky tomu se příspěvek dostane k více lidem, neboť se přátelům fanoušků objeví zpráva, že uživatel XY byl označen na fotografii/ve videu stránky ABC. Zvědavost přátelům nedá a jdou se podívat. Možná vloží komentář, možná udělí Like. A další interakce je na světě!
  • Vyzvěte své fanoušky, ať si vás přidají do seznamu zájmů. Nabídněte jim návod, jak to udělat. Uveďte, že jen tak je zaručeno, že nepřijdou o žádný váš příspěvek. A vy si zvýšíte dosah svých příspěvků a interakci.

Seznam Vyzvěte své fanoušky, ať si vás přidají do seznamu zájmů.

A jeden bonusový tip na závěr

Nesnažte se kvalitu nahnat kvantitou. Nevytvářejte zbytečně nezajímavé příspěvky. Může se stát, že své fanoušky naštvete a:

  1. přestanou být vašimi fanoušky,
  2. nahlásí vaše příspěvky jako spam a pracně budovaný EdgeRank bude fuč.

Na školení Facebook se mě klienti občas ptají: „A jak často tedy publikovat na FB?“ Přesný počet neexistuje. Záleží na typu vaší stránky, také zda máte svým fanouškům opravdu co říct a kolik času chcete správě stránky věnovat. Určitě ale platí pravidlo: Raději pravidelně a několikrát do měsíce, než měsíc nic a pak 5 příspěvků do hodiny.

Kamil Faist

Kamil Faist

Vedoucí oddělení vzdělávání

Kamil má kompletně na starost chod Školicího střediska eBRÁNA. Setkat se s ním můžete na jeho školeních k produktům eBRÁNA, školení SEO, Facebook, Aukro, LMS Moodle a mnoha dalších.

Další články autora:


Kamil Faist

Kamil Faist

Vedoucí oddělení vzdělávání

Kamil má kompletně na starost chod Školicího střediska eBRÁNA a je produktovým manažerem e-learningového vzdělávání. Setkat se s ním můžete na jeho školeních k produktům eBRÁNA, školení SEO, Facebook, Aukro, LMS Moodle a mnoha dalších.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑