Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Sreality.cz versus vlastní realitní stránky. Rozhovor s Jirkou Lukášem o realitním software.

Hana Vaisová, Jiří Lukáš | 03. 07. 2013

Sreality.cz versus vlastní realitní stránky. Rozhovor s Jirkou Lukášem o realitním software.

Jirka Lukáš je hlavním analytikem informačních systémů eBRÁNA a letos se stal oficiálně produktovým manažerem systému REALBrána. Tím převzal plnou odpovědnost za jeho rozvoj. Aktuálně řídí vývoj nového exportního rozhraní, mobilní verze, integrací CRM funkcí a mnoha dalších vylepšujících funkcí pro systém REALBrána. Protože má bohaté zkušenosti s klienty z realitních kanceláří a zná dobře jejich potřeby, budeme se v dnešní rozhovoru věnovat tématu podnikání s realitami na internetu.

Jirko, jak je to dnes s realitním trhem a nabídkou nemovitostí on-line?

Realitní trh je v dnešní době velmi náročný a už dávno neplatí, že realitní kancelář si může založit v podstatě každý, kdo má auto, mobilní telefon a nebojí se komunikace s lidmi. Samozřejmě nejde pouze o zvyšující se nároky klientů, ale například i o důsledek finanční a realitní krize, která Česko zasáhla na podzim roku 2008 a na realitním trhu přetrvává v různých podobách až dodnes.

Být vidět a mít dobré jméno je základem každého podnikání a v realitách to platí asi dvojnásob. Když k tomu přidám skutečnost, že dnešní koupěschopná část populace je s internetem a jeho užíváním v běžném životě výrazně spjata, musím říci, že on-line nabídka absolutně vede.

Jen pro ilustraci: květnová návštěvnost největšího realitního portálu v ČR sreality.cz byla cca 590 tisíc unikátních návštěvníků. To je ohromná masa lidí, kterou nelze ignorovat.

Jirka Lukáš - produktový manažer REALBrána

A potřebuje teda realitka vůbec vlastní internetové stránky nebo se stačí spolehnout na velké portály typu sreality.cz?

Dnes musí mít úspěšná realitní kancelář obojí, tedy vlastní webové stránky a fungující hromadné exporty na realitní portály. Jinak ji konkurence okamžitě semele.

Samozřejmě nejde pouze o boj s konkurencí, ale i o výhody, které z existence vlastních webových stránek a exportů na realitní portály vyplývají. Realitní trh je především o dobrém jménu a kvalitních službách a kde jinde by o nich měla realitní kancelář svého budoucího klienta přesvědčit než na vlastních webových stránkách?

Výhodou vlastního webu je také to, že na něm můžeš inzerovat nemovitosti prakticky bez omezení (co do rozsahu i času). Často jde také o exkluzivní nabídky, které na portál nechceš nebo nemůžeš dávat. Na webu také můžeš sbírat poptávky od klientů, evidovat je a v budoucnu párovat s novými nabídkami.

Jaké jsou potom výhody portálů?

Zatímco vlastní webové stránky jsou především o dobrém jménu a exkluzivním obsahu, velké realitní portály jsou především o co nejširší nabídce a vysoké návštěvnosti.

Největší realitní portály nabízejí obsah v rozsahu 100 až 190 tisíc nemovitostí při návštěvnostech počítaných v řádech 10 až 100 tisíců unikátních návštěvníků za měsíc. Něco takového na svých vlastních webových stránkách není schopna generovat žádná realitní kancelář…

Podle společnosti MindBridge Consulting byla celková velikost realitního trhu v Česku v roce 2009, tedy na začátku realitní krize, cca 93 tisíc nabídek. Odečteme-li nějaký pokračující propad a prodej nemovitostí realizovaný samoprodejem nebo veřejnou dražbou a porovnáme to s množstvím prezentovaných nabídek na velkých realitních portálech, včetně započítání duplicitních nabídek, zjistíme, že většina realitního trhu zobchodovaného přes realitní kanceláře je k dispozici na velkých portálech.

Jirka Lukáš a Hanka Vaisová

Rozumím, bez exportování vlastních nabídek na portály to nejde…

Je to tak. Ale jako ve všem, i tady existují výjimky. Může jít např. o kanceláře, které se specializují na komerční a průmyslové objekty nebo venkovské nemovitosti. Pro ně nemá portál valný význam.

Dobrá, vraťme se teda ještě k vlastnímu webu realitky. Jak by měl být postavený, aby dobře fungoval?

Když odhlédnu čistě od technologické stránky věci, určitě je dobré si dát pozor na celkovou přehlednost a navigační ucelenost stránek, dále nabídnout snadné a intuitivní vyhledávání v inzerovaných nemovitostech a v neposlední řadě zobrazit kvalitní detail nemovitosti. Podrobný popis a dostatek fotografií (ideálně opatřené vodoznakem s logem RK) mají schopnost potenciálního kupce přesvědčit, aby si sjednal prohlídku. Pomůže mu k tomu i snadný přístup ke kontaktům na makléře a pobočky kanceláře. Na webu by také neměla chybět možnost nastavení zasílání nových nabídek podle konkrétního klíče na zadanou e-mailovou adresu zájemce.

A jak to tedy funguje - web vs. realitní software?

Vlastní webová stránka je jedna věc, správa či podpora realitní činnosti druhá. Proto v případě aplikací pro realitní kanceláře mluvíme o realitním softwaru, který ve většině případů zvládá mnohem víc, než jen vygenerovat vlastní webové stránky nebo exportovat nabídky na jeden vybraný realitní portál.

Podle mého názoru musí dnešní moderní realitní software umět minimálně spravovat nabídky a poptávky (včetně možnosti jejich spárování), hromadně exportovat vybrané nabídky na konkrétní realitní portály, generovat vlastní webovou prezentaci a spravovat databázi klientů.

Další zajímavou oblastí, která dnes proniká do realitního softwaru, je integrace CRM funkcí a funkcí zaměřených na řízení chodu firmy včetně sledování aktuální ekonomické situace firmy.

Hanka a Jirka

Můžeš mi říct něco víc k tomuto novému trendu?

Jak jsem již zmínil, za velmi zajímavou oblast považuji integraci CRMERP funkcí do realitního softwaru, což tyto aplikace povyšuje na úroveň informačních systémů. Možná to zní trochu složitě, ale v podstatě nejde o nic jiného, než že ti realitní software pomáhá i s řízením firmy, namísto toho, aby pouze evidoval nabídky a poptávky.

Typicky jde o možnost úkolování a řízení všech zaměstnanců ve firmě (ne pouze makléřů), sjednocení vnitrofiremní a externí komunikace pod jeden informační systém, možnost vytváření a sdílení pracovních kalendářů, sledování všech nákladů a výnosů ve firmě včetně sestavování aktuálních reportů, rozšířené možnosti komunikace s klienty a mnohé další užitečné funkce.

Jako produktový manažer realitního softwaru jsem opravdu rád, že se touto problematikou v naší společnosti v současnosti intenzivně zabýváme, protože jde opravdu o velmi atraktivní oblast, která nabízí velké možnosti pro zefektivnění chodu realitních kanceláří.

Jirko, díky za rozhovor.

Hana Vaisová

Hana Vaisová

Marketingový specialista senior

Hanka má na starosti realizaci všemožných marketingových aktivit, sponzoringu a public relations společnosti eBRÁNA. Před tím 4 roky řídila evropské projekty a zastávala pozici PR manažerky v neziskovém sektoru.

Další články autora:

Jiří Lukáš

Jiří Lukáš

Produktový manažer realitního software REALBrána

Jirka má bohaté zkušenosti s vývojem vnitropodnikových informačních systémů. Ve společnosti eBRÁNA se aktuálně intenzivně věnuje vývoji nového produktu eBRÁNA system. K tomu v roce 2013 přibral roli produktového manažera REALBrána.

Další články autora:


Jiří Lukáš

Jiří Lukáš

Produktový manažer realitního software REALBrána

Jirka má bohaté zkušenosti s vývojem vnitropodnikových informačních systémů. Ve společnosti eBRÁNA se aktuálně intenzivně věnuje vývoji nového produktu eBRÁNA system. K tomu v roce 2013 přibral roli produktového manažera REALBrána.

Hana Vaisová

Hanka Vaisová

Marketingová koordinátorka

Hanka má na starosti realizaci nejrůznějších marketingových aktivit a Public Relations společnosti eBRÁNA. Před tím působila 4 roky v neziskovém sektoru, kde řídila projekty financované z fondů EU a zastávala pozici PR manažerky.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑