Správná optimalizace košíku
může zvýšit obrat vašeho e-shopu

Česko je rájem e-shopů. Jak nezapadnout a dostat právě ten svůj e-shop na výsluní? Klíčem je individuální, a hlavně průběžná optimalizace. Tak se na to pojďme podívat.

Nákupy na internetu jsou čím dál běžnější a oblíbenější. V ČR je v roce 2020 okolo 40 000 e-shopů. A snem každého provozovatele je, aby právě ten jeho vydělával co nejvíc. Ale naklikat si
e-shop a nechat ho jen tak běžet, to fungovat nebude. Je nutné ho průběžně a individuálně optimalizovat.

V každém e-shopu najdete košík, ve kterém dochází k tomu nejdůležitějšímu – dokončení objednávky. Košík je místem, kde musí všechno fungovat bez chybičky. Musí být co nejpřehlednější a být optimalizovaný přímo na míru daného e-shopu a jeho zákazníkům.

Je až překvapující, jak velké procento českých e-shopů optimalizaci košíku podceňuje a neřeší.
A to často vede k tomu, že zákazníci objednávku vůbec nedokončí. Následně jsou nespokojení, získávají špatnou zkušenost a už nikdy se k vám nemusí vrátit. A to přece nechcete. 

Měřteprůchodnost košíku

Prvním krokem k tomu, abychom mohli košík na e-shopu optimalizovat, je měřit takzvanou průchodnost košíku, tedy kolik lidí z celkového počtu lidí, kteří navštíví košík, objednávku reálně dokončí, případně v jaké fázi dokončení objednávky odešli. K tomuto měření dobře využijete nástroje Google Analytics, Hotjar nebo Smartlook.

V daných nástrojích je pak důležité vytvořit si takzvaný funnel (trychtýř), díky kterému se dozvíte,
v které fázi lidé košík opouští. V dnešní době bývají košíky 4krokové (ale není to pravidlem). 

Funnel (trychtýř) v nástroji Hotjar pro jednoho z našich menších klientů. Průchodnost košíku jsme změřili před jeho optimalizací. Činí 23,7 %, přičemž nejvíce lidí odchází v druhém kroku při vyplnění dopravy a platby. Díky tomu jsme identifikovali problematickou část košíku a následně tento krok optimalizovali s cílem zlepšit průchodnost košíku.
Hotjar Funnel optimalizace
Po optimalizaci se průchodnost košíku zlepšila z 23,7 % na 58, 3 %.

Co všechno má vlivna dokončení objednávky?

...aneb co lze optimalizovat:

  • Vložení slevových kódů a akcí

    Pokud něco takového používáte, ujistěte se, že vše běží, jak má, tedy, že slevové kódy se opravdu načítají a fungují.
  • Názvy jednotlivých sekcí a kroků

    Umožněte zákazníkům snadno se v košíku pohybovat a orientovat díky názvům jednotlivých sekcí a kroků. 
  • Doprava a platba

    U dopravy a platby vše vysvětlete co nejjednodušeji a nejjasněji. Tady není místo pro pochybnosti. Nenechávejte nic na představivosti nebo domněnce. Že to chápete vy neznamená, že to tak chápe i zákazník. Obzvláště, pokud máte komplikovanější vyplnění dopravy nebo plateb.
    Doplňte informační ikony po najetí myší, zkontrolujte správnost pojmenování plateb (Go Pay vs. Platební kartou online). Opravdu se snažte popsat vše tak, aby to pochopil každý a nemusel se doptávat a váhat. V takovém případě jinak košík často opustí. 
  • Dodací údaje

    Nechtějte po zákaznících zbytečné informace, které nepotřebujete k dodání a odeslání objednávky. Každá extra informace, kterou budete vyžadovat, může zmařit objednávku. Nenechte zákazníka nic vyplňovat dvakrát.
  • Shrnutí objednávky

    Přehledně ho strukturujte, aby zákazník viděl to nejdůležitější pěkně v posledním kroku košíku, tedy před konečným odesláním objednávky.
  • Funkčnost jednotlivých prvků košíku

    Vždy otestuje všechny možné varianty funkčnosti jednotlivých prvků košíku. Ať už jde o zaškrtnutí jednotlivých doprav, výběru poboček k doručení (Zásilkovna, Balíkovna atd.), nebo funkčnost všech tlačítek, ujistěte se, že vše funguje tak, jak má. Například otestujte, že vše funguje správně pro přihlášeného uživatele i uživatele, který není přihlášen (platby, tlačítka atd.).

Na co tedynezapomínat?

  • Když optimalizujete košík, věnujte pozornost
    každému detailu.
  • Průběžně měřte průchodnost košíku. Standard toho, na co jsou zákazníci zvyklí, se pořád mění (např. v rámci plateb či dopravy).
  • Důležitou roli mohou hrát i maličkosti, jako je možnost platby online, doprava na Zásilkovnu, kolik si účtujete za dopravu apod.
  • Optimalizujte a vyhodnocujte košík i z pohledu mobilních zařízení.

Potřebujete radu ohledně webu nebo online marketingu
od specialistů z eBRÁNY?

Daniel Papež

Daniel Papež

Specialista online marketingu

Daniel nasbíral velké množství zkušeností ještě před nástupem do eBRÁNY. Pracoval jako specialista v módním odvětví, kde byly jeho pracovní náplní výkonnostní a YouTube kampaně. V současnosti je Dan specialistou online marketingu. Pod palcem má správu internetového marketingu od dílčích činností až po komplexní správu včetně určování strategií a plánů. Výkonnostní kampaně jsou stále jeho oblíbenou specializací. Postupně však proniká i do dalších oblastí IM, kde se mu daří posouvat kupředu nejenom sebe, ale i klienty. A to hlavně v oblasti SEO a UX.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti