Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Zákulisní informace: Budoucnost vyhledávání na Google – víme první!

Lukáš Těžký | 22. 01. 2014

Zákulisní informace: Budoucnost vyhledávání na Google – víme první!

Jak už psal Karel Michálek ve svém článku Chcete podnikat na internetu ještě po roce 2020? Připravte se už teď!, prosincové setkání s předními online odborníky v rámci pařížského Le Web nám přineslo úžasnou dávku inspirace. Paralelně s přednáškovou částí ale probíhal naštěstí-ne-tolik-komerční workshop Google, který jsem si zkrátka nemohl nechat ujít.

Karel a Lukáš na workshopu Google v rámci konference Le WebKarel a Lukáš na workshopu Google v rámci konference Le Web

Od vyhledávání ke konverzaci

Viceprezident pro vyhledávání Scott Huffman nám předvedl pohled do budoucnosti.

V rámci Google už nepůjde ani tolik o vyhledávání, jako spíš o rozhovor s Google, který nám bude

  1. odpovídat lidsky, když se jej
  2. v lidské rovině budeme ptát.

Dobrá, tedy zjednodušeně a na příkladu:

Představte si, že váš kamarád si koupí novou televizi Samsung. Taky by se vám líbila do vašeho obývacího pokoje, ale nic o té televizi nevíte. Tak se začnete ptát. V Česku nejčastěji první otázka směřuje na cenu. Řeknete prostě: Kolik stála? 

Jak se zeptáte na internetu:

Vyhledávání na Google

Tento vyhledávací dotaz je typickou ukázkou, jak SEO změnilo naše uvažování při běžném „ptaní se“. Nebo zkuste se zeptat v obchodě pomocí SEO jazyka. „Dobrý den, samsung 40 palců cena“. Asi na vás budou koukat dost nechápavě. Je tedy k zamyšlení, jak jsme si díky (spíše kvůli) SEO nechali ohnout naše myšlení a formu kladení otázek. Navíc jsme si zvykli dostávat i dost podivné odpovědi.

Nesprávné výsledky vyhledávání ve vyhledávači GoogleNesprávné výsledky vyhledávání ve vyhledávači Google

Představte si, kdyby vám prodavačka v obchodě na dotaz ohledně televize odpověděla, že mají špičkové telefony v akci, úplnou nabídku samsung, tablety, domácí kina, bluray, brašny, batohy, pouzdra, objektiv Samsung 30 v akci, pravidelné akce a slevy, fotografie on-line. Děkuji, na shledanou.

Podvědomě je nám takové pokládání otázek cizí, možná nepříjemné, ale rozhodně ne přátelské. Nerelevantní odpovědi jsme se naučili přehlížet. A protože Google se chce stát naším kamarádem a dělá pro to hodně, začne si s námi do několika let povídat. Jako kamarád.

Scott Huffman na konferenci Le Web Scott Huffman, VP Google a jeho pohled na vývoj vyhledávání

Jak by pak vypadal takový rozhovor budoucnosti s Google? S velkou pravděpodobností bude hlasový, a protože již dnes vás Google s vaším laskavým svolením díky nové funkci Open Mic + poslouchá neustále, tak stačí prostě začít takto:

Komunikace s vyhledáváčem Google v budoucnosti 

Co se změní:

Google bude rozumět běžnému jazyku

  • Kolik stojí…
  • Kde můžu koupit…
  • Jak se dostanu…
  • Jak vypadá…

Google bude odpovídat relevantně

  • Produkty jako odpověď.
  • Mapy jako odpověď.
  • Navigace jako odpověď.
  • Obrázky jako odpověď.

Google bude odpovídat kontextově, naše vyhledávání upřesňujeme novým vyhledáváním

  • Nejprve hledám produkt,
  • pak cena (a změní se výsledky),
  • pak třeba obrázek (a znovu se změní výsledky),
  • pak místo (a změní se výsledky).

Co tak úplně nevíme?

  • Jak rychle se změní naše SEO uvažování na internetu tak, že začneme vyhledávat jako v běžné řeči.
  • Jaké další formáty bude Google zavádět do svého vyhledávání, aby se jednalo o opravdovou konverzaci.

V čem je hlavní háček

Není ale všechno zlato, co se třpytí. Všechno, co jsme si s otevřenými ústy vyslechli na workshopu, vypadá lákavě, ale naráží na značnou překážku - jazyk. V angličtině, žádný problém. A tak jsem se Scotta ptal, kdy uvažují o zavedení z pohledu Google„méně zajímavých“ jazyků jako je třeba čeština. Scottova odpověď rozesmála většinu publika. Dnes Google totiž nerozumí ani jeho kolegovi indického původu, který má brilantní angličtinu co do slovní zásoby, ale se znatelným přízvukem. A Google se s ním nechce „kamarádit“ právě kvůli přízvuku. Tím pádem první úkol pro Googlery bude zajistit, aby vyhledávač rozuměl zajímavým (rozuměj výrazně rozšířeným) akcentům angličtiny a až pak můžeme uvažovat o dalších jazycích.

Rozfungování konverzace s Google v jiném obnáší totiž nejen vlastní překlad, který by znamenal přeložit neurčité (ale obrovské) množství řádků v kódu z angličtiny do daného jazyka, ale zejména lokalizaci. Ta musí počítat s enormním počtem synonym, jazykových výjimek a výjimečností. Google musí zkrátka pochopit, na co se ptáte.

Co můžete udělat ještě dnes, aby se s Vámi Google kamarádil

Lukáš a Karel na konferenci Le Web Čtěte dále, abyste se nedivili, jako my, co na vás Google přichystal

Spolupracujte s maximem možných Google formátů – zejména:

  1. Máte produkty? Umožněte hodnocení hvězdičkami Hodnocení produktu hvězdičkami 
  2. Máte produkty? Exportujte je do Nákupů Google! Výsledky v Nákupech Google 
  3. Založte si Google + a pracujte s ním Účet na Google+ 
  4. Propojte Google+ s webem Propojený Google+ s webem 
Lukáš Těžký

Lukáš Těžký

Specialista online marketingu

Lukáš působil jako Account Manager v týmu se ziskem 2 zlatých příček v soutěži WebTop100. Poté vedl intenzivní tréninkový program pro nové obchodní manažery. Nyní poskytuje péči klíčovým zakázkám v oddělení Online marketingu.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑