Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Proč byste měli přesvědčovat zákazníky, že prodávanému zboží skutečně rozumíte, a jak to udělat?

Martin Buchta | 02. 05. 2013

Proč byste měli přesvědčovat zákazníky, že prodávanému zboží skutečně rozumíte, a jak to udělat?

Čtvrtina výsledků vyhledávání pro TOP 20 světových značek vede podle Socialnomics na uživatelsky generovaný obsah a jeho množství neustále roste. Proč a jak toho můžete jako majitelé webů a prodejci zboží využít ve svůj prospěch?

Internet nám otevírá přístup k velkému množství informací, ale zároveň také dezinformací, a začíná být čím dál tím obtížnější odlišit pravdu od lži. Znáte to, vybíráte nový notebook, digitální fotoaparát nebo ledničku a hledáte informace, na jejichž základě byste se rozhodli. Ale prodejci mají v eshopech uveden pouze suchý popis převzatý od výrobce, ba dokonce někteří uvádí úplně odlišné parametry. Kdo má pravdu a kde najít ověřené informace? Urputný boj ve světě vyhledávačů právě začíná.

Pokročilé algoritmy vyhledávačů se nám sice snaží s hledáním odpovědí pomoci a vracet relevantní výsledky, ale ne vždy hned na poprvé odpověď uspokojí naše očekávání. Protože za své těžce vydělané peníze chceme jen to nejlepší, hledáme zkušenosti ostatních uživatelů s daným produktem, případně službou, neboli uživatelsky generovaný obsah. Není tedy divu, že roste popularita nákupních rádců a klasické vyhledávače jako Google a Seznam ustupují v otázce vyhledávání eshopů do ústraní.

Rozcestník na Zboží.cz Rozcestník na Zboží.cz

Nepodceňujte význam nákupních rádců

Důvody oblíbenosti nákupních rádců a cenových srovnávačů, v našich zeměpisných šířkách, hlavně Heuréky, Zboží.cz a Srovnáme.cz, jsou zcela pochopitelné. Nenabízejí pouze možnost rychlého srovnání cen a vyhledání nejlevnějšího eshopu, ale především také komunitní prostor pro veřejné publikování názorů a zkušeností o produktu i obchodu samotném.

Možná jste se už setkali s tím, že vám po nákupu na větším eshopu přibližně za 14 dní přišla žádost o napsání hodnocení na zakoupené zboží. Vyplnili jste někdy podobný dotazník? Pokud ano, proč? Byla v tom touha informovat svět o dokonalosti zboží, nebo naopak ostatním ušetřit čas a peníze, protože se jednalo o zmetek? Možná jedna z výše uvedených možností, třeba všechny, nebo úplně něco jiného. Ať tak či onak, svůj podíl na tom určitě má fakt, že lidé se již od nepaměti sdružují do komunit, ať již s cílem pomáhat si, nebo bojovat proti společnému nepříteli. Vezměme si třeba takové blogery. Celých 34 % z nich se dobrovolně dělí prostřednictvím svých blogů o názory na produkty a služby s ostatními uživateli webu a jaký mají úspěch a čtenost! Ale o tom zase jindy.

Ukázka zákaznického hodnocení ehopu Ukázky hodnocení eshopu s elektronikou. A teď babo raď...

Zvedněte hozenou rukavici a využijte potenciál nákupních rádců ve svůj prospěch

Jak jsme si řekli, nedílnou součástí nákupních srovnávačů bývá zákaznické hodnocení spokojenosti s obchodem a některé dokonce nabízejí prostor pro pokládání dotazů. A to je přesně prostor pro vás. Tady můžete zvýšit důvěryhodnost svého eshopubudovat povědomí o firmě.

Spotřebitelé se v poradnách často ptají na úplně základní informace, které nebyli schopni vyčíst z technických parametrů, případně je zajímají specifické detaily. Tím, že se zapojíte do diskuze a podáte jim pomocnou ruku, dokážete, že o prodávaném zboží víte víc než vaše konkurence. Lidé navíc uvidí, že eshop žije a komunikuje, což je může stimulovat k tomu, aby svěřily svoje peníze právě vám a ne eshopu, který, třebaže nabízí nižší cenu, nekomunikuje a o odpověď na dotaz, aby ho člověk prosil.

Internetové poradny vám přináší možnost zjistit, co spotřebitele zajímá a získat tak prodejní argumenty, které by vás dost možná nenapadly.

Nabídněte o fous více než standard

Vybrané zbožové portály vám nabízejí ještě další funkci, kterou můžete využít k propagaci svého eshopu. Stačí investovat trochu svého času, vytvořit krátkou textovou recenzi nebo video k produktu a umístit odkaz na portál. Nemusí se jednat o cílenou reklamu, ale dobře mířenou radu. Stačí spotřebitelům ukázat, že skutečně rozumíte produktu, který prodáváte. Zpětný odkaz vám pomůže zlepšit pozici ve vyhledávačích a navíc získáte další cestu, jak přivést návštěvníka tam, kam potřebujete – na váš eshop. Teď mu jen nabídněte rychlou cestu ke konverzi a máte prakticky vyhráno bez ohledu na cenu.

Ukažte, že o zboží víte všechno - třeba videorecenzí. Např. tato pomohla 17 uživatelům. Ukažte, že o zboží víte všechno - třeba vlastní videorecenzí.

Připusťme ale ještě pohled na druhou stranu mince. Reference na vás mohou publikovat i méně spokojení zákazníci, aby se podělili o svůj negativní zážitek. Ti spokojení berou vaše perfektní služby jako samozřejmost. Ale kdo se bojí, nesmí do lesa. Proto podporujte svoje spokojené zákazníky, aby vás chválili, a těm nespokojeným buďte připraveni postavit se tváří v tvář. Jedině díky odhalení vlastních slabin dokážete posunout vpřed svoje online i offline podnikání. A ještě jedna zlatá rada závěrem: prostě nezapomínejte, že součástí úspěchu na webu je také nutná komunikace se zákazníky. Spokojený zákazník rád předá svoji pozitivní zkušenost dál a zůstane vám věrný také v budoucnu.

Martin Buchta

Martin Buchta

Copywriter

Martin působil ve společnosti eBRÁNA necelý rok, do května 2013, a to na pozici copywritera. Ve své další kariéře se rozhodl zaměřit na práci pro IT magazíny, kde jistě zúročuje i své zkušenosti z psaní pro eBRÁNU.

Další články autora:


Martin Buchta

Martin Buchta

Copywriter

Martin má za sebou pracovní zkušenosti redaktora z velkých mediálních domů a ve volném čase píše svůj vlastní blog o IT. Ve společnosti eBRÁNA působil necelý rok, do května 2013, a to na pozici copywritera.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑