Legislativní změny na eBRÁNA e-shopu

Přinášíme vám v nové aktuliazci eBRÁNA e-shopu úpravy, které vám usnadní práci s vaší cenotvorbou.  E-shop bude nyní plně podporovat zákonné požadavky z aktualizace zákona na ochranu spotřebitele. Podívejte co dalšího aktualizace přináší.

Čeho všeho se novela týká?

Největší e-shopové změny se týkají slev a recenzí produktů, dále pak obchodních podmínek a reklamací. Vše si postupně projdeme v následujícím bloku. 

  1. Prezentování slev.
  2. Uživatelské recenze.
  3. Reklamace.
  4. Přejmenování tlačítka pro odeslání objednávky.
  5. Maximální lhůta pro dodání zboží.
  6. Přednastavené souhlasy spotřebitele s dalšími placenými plněními.

Konec falešných slev

Znáte to… Přijdete na e-shop a v kategorii na vás svítí všechny produkty s ohromnými slevami – dvacet, třicet, čtyřicet i padesát procent. Všude přeškrtnuté původní ceny a pod nimi pěkně vizuálně zvýrazněné nové akční ceny. 

Ale realita je často taková, že e-shopy uvádí doporučené prodejní ceny od výrobců, případně tahají ceny od konkurence, anebo si prostě nějakou vymyslí, aby to vypadalo pěkně. 

Těmto časům by mělo konečně odzvonit! Nově bude muset e-shop jako původní cenu uvádět nejnižší cenu na e-shopu za posledních 30 dní. A veškeré slevy tvořit z ní. 

Pokud chce e-shop u produktů uvádět slevu: 

  • Musí vždy uvést nejnižší předchozí cenu zboží. 

  • Předchozí (referenční) cena nesmí být starší než 30 dnů (před poskytnutím slevy). 

  • Pokud je výrobek v prodeji méně než 30 dnů, je referenční cenou nejnižší cena od okamžiku první nabídky. 

  • Zvláštní pravidla platí pro postupné snižování cen. 

Jak na to bude reagovat eBRÁNA?

Aktuálně ladíme a optimalizujeme ukládání cen na naší platformě. Jedná se o velké množství dat, které bude nově nutné ukládat, a tím se několinásobně zvyšují nároky na hardware a webhosting. I přes to se ale snažíme, aby navýšení hostingových služeb bylo co nejnižší. Rádi bychom úpravy předávali do týmu Produkce během začátku roku.  

Transparentní zákaznické recenze

V tomto případě nastávala obdobná situace jako u slev. Přijdete na e-shop, zalíbí se vám nějaký produkt. Prokliknete se na jeho detail, kde vidíte všechny popisky, specifikace, obrázky a taky najednou stovky recenzí k produktu. Což je mimochodem super, protože hodnocení a recenze jsou jedněmi ze způsobů social proof neboli přirozeného instinktu, který nám velí dělat to, co dělají ostatní. Takže recenze uživatelům pomáhají při rozhodování. 

Ale samozřejmě pak přichází na řadu otázka, jestli jsou ty recenze od skutečných uživatelů, anebo si je tam provozovatel e-shopu napsal sám. A to se nově mění. Po novelizaci zákona bude muset e-shop uvést, zda jsou zveřejňované recenze ověřené či nikoliv. 

Pokud e-shop recenze ověřovat nebude, bude muset splnit informační povinnost a sdělit uživatelům, že recenze nejsou ověřené. Naopak pokud recenze na e-shopu budou ověřené, bude muset e-shop uvést, že recenze ověřuje i jakým způsobem. 

Jak na to bude reagovat eBRÁNA?

Na pronájmovém řešení e-shopů už máme připravenou funkci, která bude prověřovat, zda jsou veškeré nové recenze ověřené. Ověření bude probíhat díky napárování na objednávku, ze které recenze pochází. 
Budou dvě možnosti, jak recenze od uživatelů sbírat. Předem ale doporučujeme zvolit pouze jeden z následujících způsobů sběru recenzí.

1. Aktivováním modulu Recenze v editoru eWebu

Aktivovat funkci na e-shopu. Tu naleznete v modulu Recenze (Editor –> Marketing –> Recenze –> Nastavení), kde následně zakliknete checkbox „Zasílat výzvu k hodnocení produktů“. 

Do pole „Počet dní pro zaslání e-mailu“ vyplňte, za kolik dní se má poslat e-mail, který bude uživatele žádat o zrecenzování zakoupených produktů. Počet dní se počítá od stavu Expedováno nebo Vyzvednuto. 

2. Pomocí modulu Propojení s Heurekou

Pokud váš e-shop využívá srovnávač Heureka.cz, získáte možnost stahovat recenze z jejich portálu. Funkci si aktivujete v Editoru eWebu –> Nastavení –> Propojení –> Heureka –> stahovat recenze z Heureky. Samozřejmě je nutné mít vyplněný klíč Ověřeno zákazníky. 


Reklamace

Nové doporučení: přistupovat k reklamacím co nejvíc transparentně. Mít na stránkách přehledně dostupný reklamační formulář i celý proces reklamace. E-shop obsahuje stránku s reklamačním formulářem nebo službu Retino, která se vám postará o celý transparentní proces reklamace. Do objednávky je nově nutné přidat reklamační formulář v elektronické podobě. 

Jak na to bude reagovat eBRÁNA?

Založte si statickou stránku (Editor –> E-shop –> Obsah e-shopu –> Statické stránky), na které budete informovat o podmínkách reklamace na svém e-shopu. Do stránky můžete přidat i reklamační formulář ve formě souboru. 
V nastavení objednávek pak můžete přiložit PDF soubor do transakčního e-mailu (Editor –> Nastavení –> Základní nastavení –> Nastavení obchodu –> záložka Objednávky –> „Odstoupení od smlouvy“). 

Přejmenování tlačítka pro odeslání objednávky

Tlačítko, pomocí kterého dokončí zákazník nákupní proces, bude muset být nově označeno snadno čitelným nápisem „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací.

Jak na to bude reagovat eBRÁNA?

Tlačítko přejmenujeme globálně pro všechny e-shopy na pronájmovém řešení, aby splňovalo legislativu. Pokud byste chtěli název tlačítka upravit dle vlastní textace, ozvěte se technické podpoře.

Maximální lhůta pro dodání zboží

E-shop bude mít nyní povinnost dodat zboží nejpozději do 30 dnů od uzavření kupní smlouvy, nebude-li oběma stranami výslovně domluveno jinak. 


Přednastavené souhlasy spotřebitele s dalšími placenými plněními

Pokud e-shop využívá doplňkové prodeje k produktům, například pojištění navíc, prodlouženou záruku nebo související produkt, tak je explicitně uvedeno, že nebude možné je automaticky přikládat do objednávky. 

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti