Štěpán Bartyzal:
„Kariérní web je váš nový e-shop!“

Nabídka zaměstnání nyní výrazně převyšuje poptávku, a stěžuje tak práci firmám, ve kterých se pracovních sil nedostává. Jaké možnosti v současnosti firmám zbývají? Přichází nová éra náborů! Pojďte s námi zjistit, jak na to. Štěpán Bartyzal z Českého Trhu Práce nám radí, jak nově a moderně získávat nové zaměstnance.

Znáte portál pracevcr.cz? V tom případě už jste se se Štěpánovou prací setkali. Pracevcr.cz je jedním z projektů, které se mu podařilo ve sféře profesionálního HR rozjet. Díky zkušenostem z IT se podílel také na vzniku systému Recruitis pro efektivní nábor lidí. A v současnosti moderuje s Jiřím Landovským pořad Personalistika Zet, kde zpovídají osobnosti z oblasti personalistiky, HR a příbuzných oborů.

Kde se vyplatí zabrat?

Na trhu je velký převis poptávky po kandidátech. To znamená, že trh ovládají kandidáti, ne firmy. A firmy se ke své nabídce zaměstnání musí chovat jako ke svému novému produktu. A stejně jako, když prodávají produkt, musí se umět chovat ke svým zákazníkům, tedy kandidátům. V naší analogii s e-shopem jsou pracovní nabídky „zbožím“ a kariérní web funguje jako e-shop, jehož zboží tvoří právě neobsazené pracovní pozice. A zaměstnavatel by proto k hledání kandidátů měl přistupovat podobně jako k prodeji ostatního zboží. Tedy všechny aktivity na e-shopu směřovat k cíli, kterým je zboží prodat.

A pokud se prodej nedaří, je nezbytné změnit přístup ke svému publiku. Vysvětlit, proč si vybrat právě váš produkt. Dobře ho popsat, vyfotit, natočit… zkrátka ho představit v reálné podobě. Autenticita je zásadní, k ní je žádoucí směřovat marketing obecně a v případě náboru zaměstnanců je to dokonce nutné. Vyvarujte se zbytečných příkras, protože ani vy nechcete přikrášlené kandidáty, u kterých by se chyby projevily až po dokončení obchodu.

Přitahujete to, co vyzařujete

Lidi kromě produktu samozřejmě zajímají i další služby. Patří k nim například doba doručení, která v našem případě znamená rychlou odpověď uchazeči, pozvání na pohovor a rozhodnutí o přijetí. Ale hlavním faktorem dnes bývá stejně především jako u zboží brand - employer brand (značka zaměstnavatele).

„Když si vybírám nové auto, mám na výběr stovky produktů, jenže v tomto případě se neřídím jen potřebou auta. Důležitá je pro mě identifikace se značkou, která mi pomůže se lépe zařadit tam, kde mi to vyhovuje. Podobně je tomu s fanoušky Applu a Androidu.“
Štěpán Bartyzal

Český Trh Práce s. r. o.

V současnosti mají jednotliví kandidáti víc než jednu nabídku, a pokud jim vytvoříte bariéru, snížíte šanci, že nakoupí u vás. Rozhodující překážkou může být například složitý odpovědní formulář, který se na telefonu obtížně vyplňuje a také tam málokdo mívá uložený životopis. Přitom by stačilo získat na kandidáta kontakt a vše ostatní už lze řešit další komunikací. Hlavní je zaseknout háček. V opačném případě o lidi můžete velmi snadno přijít, doma už si na inzerát nevzpomenou.

I v tomto případě vás ale může zachránit kvalitní značka. To, že jste se employer brandingem doposud nezabývali neznamená, že jej nemáte. Úplně každý vlastní značku, to, jak nás vnímá okolí a záleží především na nás, jak s ní pracujeme.

Definujte svou značku

Otázkou tedy není to, zda značku máte, ale jestli ji umíte dobře vydefinovat. Jaké je DNA vaší firmy? Vaši zaměstnanci vyznávají nějaké hodnoty, mají specifický humor,  mají zdravý životní styl, poslouchají metal, nebo rádi společně grilujete u piva? Zkrátka pokud jste hipík, těžko zapadnete do korporátu a pravděpodobně se brzy začnete poohlížet jinde.  A přesně o to jde. 

Chcete lidi, kteří budou culture fit, protože v opačném případě se pravděpodobně nevyhnete vyšší fluktuaci a náklady na to jsou opravdu nepříjemné. Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik vás stojí zapracování člověka, který pak odejde?

Začněte uvnitř

Pokud tvoříte kvalitní e-shop, ale máte špatné produkty, pravděpodobně to nebude fungovat. Nízká kvalita a drahota se brzy rozkřikne. Ale pozor, nejoblíbenější produkt zákazníků vždy nemusí být ten nejlevnější, stejně tak ani zaměstnanci nejdou jen po mzdě.

Kvality své firmy hledejte i jinde. Prvně je třeba zajistit spokojenost stávajících pracovníků, kteří své pocity budou šířit. Zaměřte se především na přístup nadřízených a vztahy v kolektivu. Stmelujte zaměstnance, budou do práce chodit radši a váš emloyer brand to nesmírně posílí. A kvalitní poptávky se brzy dostaví.


Jak jsou na tom se svou spokojeností
vaši zaměstnanci?

Vyzkoušejte průzkum spokojenosti ZDARMA a zjistěte to. 

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti