Data Restart 2023 – eBRÁNA review

Letošní ročník konference o datech a analytice ukázal, jak z dat udělat konkurenční výhodu. Chvílemi jsme potrápili naše mozkové závity, chvílemi se bavili analytickými hříčkami, ale ve výsledku nám konference dala porci inspirace i právního vhledu do problematiky měření v nadcházejících obdobích.

V úterý 19. října se v kině Dlabačov v Praze uskutečnila celodenní konference Data Restart 2023, která byla určena pro všechny, kdo se zajímají o data, webovou i ne-webovou analytiku, nezaleknou se datové právničiny a pracují v oblasti business intelligence. Konference nabídla bohatý program plný zajímavých přednášek, workshopů a panelových diskusí. Nechyběli známé tváře ani zástupci předních značek v online prostředí z Google, Heureky a dalších. Organizátorem konference byla digitální agentura Taste specializující se na poradenství a řešení v oblasti dat a analytiky. Roli moderátora, baviče i konzultanta v jedné osobě na svá bedra přijal zástupce agentury Taste Michael Koch.

Keynote: Už je čas začít používat data Jan Tichý

Konference byla zahájena úvodní přednáškou Jana Tichého, spoluvlastníka agentury Taste, který hovořil o tom, jak začít používat data efektivně a jak se vyhnout neustálému hašení požárů. A i my se podepíšeme pod hlášku „konečně máme nástroje pro měření, kolem nich vystavěný právní rámec, tak to pojďme používat“. Honza Tichý staví na zásadě mít jasnou strategii, definovat cíle a metriky, měřit a testovat, testovat, testovat. Testovat všechno, co jde a co na projektech děláme. Hlavní je používat data k rozhodování a optimalizaci. 
Jan Tichý - Keynote: Už je čas začít používat data
Zdroj: Data Restart

Jak řídit firmu prostřednictvím dat Michal Buzek

Další přednáška byla od Michala Buzka, vedoucího analytického oddělení Heureka Group, který ukázal, jak řídit firmu prostřednictvím dat pomocí OKR frameworku (Objectives and Key Results). OKR je metodika, která pomáhá definovat strategii firmy, nastavit jednotlivé cíle pro každé oddělení a sledovat jejich plnění na základě dat. Měli jsme tak možnost nahlédnout, jak se tento framework prakticky promítnul do výkonu i firemního prostředí v Heurece Group.

Workshop: Customer journey jako cesta z temnoty špatných firemních rozhodnutí a chyb Radek Hudák

Po krátké přestávce následoval workshop Radka Hudáka, bývalého CMO Shoptetu, Slevomatu a Knihobotu. Radek rozebral význam a strasti poznávání, proč je důležité znát celou zákaznickou cestu od prvního kontaktu s naší značkou až po opakovaný nákup nebo doporučení. Ukázal také, jak si takovou cestu zmapovat, popsat a nastavit jednotlivé KPI (Key Performance Indicators), jak dělat lepší rozhodnutí, a díky tomu dosahovat lepších firemních výsledků.
Radek Hudák - Workshop: Customer journey jako cesta z temnoty špatných firemních rozhodnutí a chyb
Zdroj: Data Restart

Po obědě pokračoval program dalšími zajímavými tématy

  •  Jak používat data k tvorbě obsahu a SEO optimalizaci
  • Jak využít data science k predikci chování zákazníků a zvýšení konverzí
  • Jak integrovat různé datové zdroje pomocí Kebooly a vytvářet interaktivní reporty pomocí Power BI
  • Jak nastavit správnou architekturu dat pro cloudové řešení

Blok, kde jsme si ani nestíhali psát, již tradičně rozsvítila hvězda české digitální scény a popularizátorka v oblasti digitálního práva, Petra Dolejšová. Byť s žertem, nás hned úvodem postrašila problematikou Privacy framework a do nedávné doby bruslením na hraně při využívání některých služeb například Google, Meta, a dalších subjektů na EU trhu.


Novinky v oblasti dat

Zajímavým vhledem a výzvou pro analytiky jsou chystané novinky, které pomalu přicházejí v platnost. Těmi jsou oddělení dat i mezi nástroji, byť u stejné firmy. Příkladem může být sdílení informací GA4 a Google Ads od firmy Google. 

Technologickým oříškem se pak může zdát tlak na platformy, aby své prostředí upravovaly takovým způsobem, aby bylo možné data vyjmout a přenést je na jiné platformy. S tím, že nadnárodní firmy nebudou moci neveřejná data monetizovat nebo dále využívat. Současně musí být zachována možnost napojení vlastních měřicích nástrojů, kontrola správnosti měření a jednoznačné popsání fungování měřicích algoritmů.

Co si z toho odnést? S blížící se platností DSA (Digital Services Act) k 17. 2. 2024 se z pohledu praktického života moc nemění. Dochází hlavně ke zpřesnění a plošnému sjednocení regulí. Společně vstoupí v platnost Akt o digitálních službách pro podniky.

V celé EU budou platit stejná pravidla. I malé podniky tak získají potřebnou právní jistotu a budou moci snáze rozvíjet své služby.
DSA platí pro všechny firmy působící na evropském trhu, tedy i ty ze třetích zemí. Rozsah povinností pak narůstá proporčně s velikostí firmy.

Akt o digitálních službách pro uživatele

  • Platformy mají povinnost informovat uživatele o odstranění jejich obsahu a uživatelé mají možnost se proti tomu odvolat.
  • Díky systému ověřování mají uživatelé důvěryhodnější informace o prodejcích na online tržištích.
  • Platformy musí být transparentnější v řadě aspektů včetně algoritmů pro doporučování obsahu.
Konference byla zakončena panelovou diskusí o budoucnosti dat a analytiky, které se zúčastnili zástupci různých firem a organizací. Diskutovalo se o tom, jaké jsou hlavní výzvy a příležitosti v oblasti dat a analytiky, jak se vyvíjejí nové technologie a trendy, jak se vzdělávat a získávat nové dovednosti a jak spolupracovat mezi sebou a s ostatními.
Konference Data Restart 2023 přilákala více než 300 účastníků, kteří se mohli zapojit do workshopů a diskusí, navázat nové kontakty a vyměnit si zkušenosti. Konference také nabídla možnost sledovat live stream pro ty, kteří se nemohli zúčastnit osobně. My si každopádně odvezli spoustu užitečných rad a tipů a těšíme se zase na příště!
Ladislav Chyba

Ladislav Chyba

Specialista online marketingu

Láďa se orientuje striktně na výkon a označuje se jako tlumočník mezi běžnou veřejností a IT světem. Jeho výsledky mluví za vše. S klienty pracuje v rozličných produktových odvětvích od kosmetiky po filharmonie. Výsledkem je rychlé pronikání do podstaty jednotlivých projektů bez ohledu na sortiment či službu. V roce 2009 se podrobněji seznámil s metodami online marketingu a projektového řízení. Své znalosti od této doby prohlubuje a aplikuje kdykoliv je to jen možné.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti