5 důvodů, proč se vyplatí outsourcing logistiky pro e-shopy

Čtyři roční období? Kdepak. Život běžného e-shopu zná vánoční sezónu – a zbytek roku. Kromě tohoto notoricky známého cyklu počty objednávek kolísají v pravidelných výkyvech i během každého měsíce a týdne. Proto vznikají vyšší nároky na flexibilitu skladové logistiky, které pomůže vyřešit fulfillment. Pojďme se podívat na pět hlavních výhod, které e-shopům nabízí Shipmall

1.
Zvládnete růst e-shopu

Typický úspěšný e-shop začínal jako garážový rodinný projekt. Během let nabíral rychlost, až se rozjel do obrátek, které bylo těžké ovládat v dosavadním personálním obsazení. Přesunout skladování a expedici zásilek na externího partnera včetně zodpovědnosti za inventarizaci, je v takovém případě logickým krokem.

Jak tuto změnu popisují majitelé e-shopů, kterým se o logistiku stará Shipmall?

„Balíčky se posílaly pěti lidem, deseti, padesáti, stovce lidí, pak se ukázalo, že by v e-shopu nedělali nic jiného. Hledali jsme externí službu, která by s tím pomohla a uvolnila ruce pro jiné aktivity."

„E-shop jsme provozovali z prostor, které byly součástí rodinného domu. Jelikož jsme začali růst, zvolili jsme nejdřív částečný fulfillment. O zboží, které klienti objednávali nejčastěji, se nám staral partner, drobnější položky jsme expedovali sami. Měli jsme tedy fakticky dva sklady, což ale bylo náročné na programátorskou část. Postupně jsme tak do fulfillmentu přesunuli všechno."


2.
Nemusíte školit brigádníky

Chod e-shopu ovlivňují měsíční a týdenní cykly. Počet objednávek je obvykle nejvyšší v době po výplatním termínu, ke konci měsíce klesá. V týdnu se zase, podle dat Shipmallu, odehraje až 40 % objednávek v pondělí. Něco lze zvládnout reorganizací činností ve skladu, někdy je potřeba povolat do akce víkendové směny nebo sehnat brigádníky pouze na pondělí a úterý. Ještě ve větší míře se hektičnost projevuje před vánoční sezónou. V okolí Prahy je brigádníků chronický nedostatek, a když je sklad přesto sežene, paradoxně si na nějakou dobu kapacitu sníží, protože jejich zaučení musejí provádět zkušení zaměstnanci.

I po zaškolení je výkonnost brigádníků kolem 50 % toho, co zvládnou stálí pracovníci. Proto se v období Vánoc sklad nevyhne přesčasům a víkendovým směnám s odpovídajícími příplatky.    

„Najímáte si brigádníky na tři měsíce. Jejich organizaci jsem zvládala čtyři roky, ale pak už začala být hodně náročná," dodává Monika Kopřivová k výkyvům v potřebě pracovních sil během roku.

3.
Fixní náklady se mění na variabilní

Před vánoční sezónou provádějí sklady náročnou revizi, údržbu manipulační techniky a zařízení na balicích pracovištích (počítačů, vah a čteček čárových kódů). Současná situace staví sklady před četné výzvy i z důvodu, že dodací lhůty retrakových vozíků jsou až 54 týdnů. 

Špička v počtu objednávek dosahuje podle dat společnosti Shipmall během vánoční sezóny až 2,5násobku zbytku roku. Sklad přitom musí disponovat takovými prostorami a takovým množstvím vybavení a zařízení, které odpovídá maximu. To jsou fixní náklady, které se pro e-shop v případě využití fulfillmentu mění na variabilní – poplatky za využití služby vycházejí především z množství palet, které e-shop uskladňuje.

„S fulfillmentem mám partnera, který se na tuto oblast stoprocentně zaměřuje. V opačném případě bych si na ni musel najmout člověka, starat se o jeho školení, vzdělávání, nastavování systému… Spolupráce se Shipmall nám přinesla efektivitu a know-how. Nemusel jsem řešit spoustu věcí, o kterých jsem ani nevěděl, že bych je řešit měl,“ vysvětluje Martin Chvátal.

Chcete se dozvědět více o platebních metodách?

Připravili jsme pro vás článek, ve kterém srovnáváme dostupné platební možnosti a brány.


4.
Nemusíte investovat do vybavení skladu

Vybavit sklad pro středně veliký e-shop je podstatná investice. Značkový vysokozdvižný vozík s elektrickým pohonem stojí přinejmenším milion korun. Je potřeba nakoupit regály, posuvníky, vybavení balicích stanovišť, vozíky na pickování a mnoho dalšího materiálu. Vše je potřeba udržovat, inovovat, přizpůsobovat potřebám e-shopů. Totéž platí pro práci programátorů na softwarovém vybavení skladu. Prvotní náklady se pak snadno vyšplhají do milionů korun a postupně narůstají. Při volbě fulfillmentu vysoké investice odpadají – o vše se stará Shipmall. 
„Výhodou je už jen to, že nemáte zboží ve vlastním domě a nemusíte se o ně starat sami. Dále profesionalita v logistice a to, že pokud se zadaří, naplníte očekávání zákazníků na doručení následující pracovní den,“ přikyvuje Monika Kopřivová.

5.
Soustředíte se na to, co umíte

E-shopař není skladník. Buď prodává vlastní výrobky, nebo pro svůj obchod shání produkty, díky kterým roste. Má na starosti marketing a samotný běh e-shopu. Díky fulfillmentu může přenechat celou oblast skladové logistiky profesionálnímu partnerovi. A Shipmall je schopný splnit i specifické zadání.
„S námi spolupracuje i v personalizaci dárků. Leckteré dárky se dají doplnit například jménem obdarovaného, potiskem a podobně. V individuálním přístupu k jednotlivým zásilkám je Shipmall unikát na trhu" dodává Monika Kopřivová.
E-shop puravia.cz se zaměřuje na doplňky stravy, které v těle nezanechávají balastní látky – těžké kovy, herbicidy, pesticidy, cukry, umělá sladidla a tak dále. Některé produkty, které jsou na něm k dostání, mají přísné instrukce ke skladování, například musejí být uchovány v chladničce.
„V létě je prodáváme jen od pondělí do středy. Můžou být maximálně jeden den na cestě, proto je neodesíláme, když hrozí, že by mohly jít přes víkend,“ říká Martin Chvátal. I v těchto požadavcích našel v Shipmallu ochotného partnera. „Hodně záleží na lidech. Důležitější než cokoli jiného je to, jestli se umějí dohodnout. Například náš požadavek na chlazení byl hodně individuální a v Shipmallu nám vyšli vstříc.“  

Skladová logistika v cyklech

Trend počtu zásilek v průběhu roku

Průměrný objem zásilek během let 2019–2021 ukazuje, že během vánoční sezóny řeší sklad až 2,5násobek objednávek oproti ostatním měsícům. Pro lepší čitelnost mají všechny křivky stanovený stejný počáteční bod.
Trent počtu zásilek v průbehu roku
Trend kolísání počtu zásilek v průběhu jednoho měsíce

Trend kolísání zásilek v průběhu jednoho měsíce

Na grafu, který zobrazuje průměrný počet zásilek během jednoho měsíce, je vidět znatelné kolísání. Obecně proběhne více objednávek před polovinou měsíce, tedy po obvyklých výplatních termínech. 

Trend počtu zásilek v průběhu týdne

Týdenní přehled ilustruje pondělní špičku, se kterou se e-shopy musejí vypořádat. Její příčinou je mimo jiné i to, že některé zboží (např. parfémy) nakupují zákazníci převážně o víkendu.
Trend počtu zásilek v průběhu týdne

Zaujal vás outsourcing logistiky? Navštivte Shipmall.cz a zaregistrujte poptávku.

Ozveme se Vám.

Franková Kateřina

Franková Kateřina

Asistentka produktového manažera

První kroky v eBRÁNĚ zavedly Káťu na pozici marketingové specialistky pro naše produkty. Zpočátku tak usedla do kanceláře našich produkťáků, aby se stala jejich pravou rukou. Postupem času bylo jasné, že Káťa skvěle zvládá nejen administrativu, ale i komunikaci, a navíc v sobě nezapře kreativního ducha. V marketingu se zkrátka našla. Proto se dnes stará o spolupráci a vztahy s našimi partnery, které upevňuje milým přístupem. Pokud s nimi zrovna nekomunikuje, nenavolává NPS nebo nemá přednášku ve škole, tak ji najdete v kavárně, s přáteli či s jejími třemi milovanými pejsky.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti