Upravit stránku

Jak se připravit na (první) pohovor

V prvním článku jsme se naučili vytvořit skvělý životopis a dnes se podíváme na to, jak se připravit na své první setkání s personalistou. Existují mnohé formy rozhovorů (podle počtu účastníků, struktury atp.). Nejčastěji se však setkáte s výběrovým rozhovorem jeden na jednoho (tedy například personalista s uchazečem).

Všechno jsme pro vás shrnulive videu

Na pozvání odpovězteASAP a zdvořile

Pokud se na vás usmálo štěstí a byli jste pozváni k pohovoru, odpovězte na e-mail co nejrychleji. Pokud by se stalo, že v daný termín nemůžete, zavolejte personalistovi a zkuste spolu najít vhodnější termín. Doporučuji však udělat maximum pro to, abyste si třeba pozměnili svůj osobní program a v uvedený čas mohli přijít. Personalista většinou hledá termín, kdy má čas nejen on, ale i další osoba případně přítomna u pohovoru, kdy je volná jednací místnost apod.
Co když se stane, že mi nepřijde pozvání k pohovoru ani jiné vyjádření k mé žádosti o práci?
Nebojte se společnost kontaktovat ještě jednou (třeba po týdnu). Buďte zdvořilí a mile se připomeňte, že jste posílali své CV, ale nepřišla vám odpověď. Někdy se opravdu může stát, že váš e-mail zapadne, spadne do spamu nebo se jenom personalista zapomene ozvat. Pokud napíšete e-mail zdvořile, nebojte se, že byste vytvářeli dojem, že se někam vnucujete a jste netrpěliví. Naopak.

I.Před pohovorem

Víte,kam máte dorazit?

Ujistěte se, že víte, kde se pohovor uskuteční. Pokud vám místo konání personalista přesně nenapsal, ověřte si, že máte dojít na adresu pobočky, kterou jste si našli na jejích stránkách.

Jak se mohuna pohovor připravit?

Musíte vědět, kam jdete a o co usilujete
Najděte si informace o firmě (co dělá, jaké jsou její produkty/služby, kam firma směřuje, jaké jsou její hodnoty, kdo jsou její zákazníci,..) a ještě jednou si přečtete inzerát s nabídkou práce, o kterou se ucházíte. Personalista rychle zjistí, zda jste si informace o firmě vyhledal. I tímto způsobem dáváte personalistovi najevo, zda máte o práci opravdový zájem, nebo ne.
Připravte si pár vět o sobě
Velmi pravděpodobně vás personalista poprosí, abyste se mu nejprve představili. Spoustu informací máte uvedených v CV, ale to slouží především jako vodítko. Personalista se s vámi chce hlavně bavit a zjistit, jakým způsobem se prezentujete. A byť se to nezdá, málo lidí umí mluvit samo o sobě. Zkuste si to třeba doma před zrcadlem. Víte, kdo jste, co vás v životě baví a proč (jaké jsou například vaše koníčky), jaké jsou vaše hodnoty a co pro vás tyto hodnoty znamenají? Souvisí to s naší schopností sebeuvědomění, která se vám bude hodit do celého života, nejen jako příprava na pohovor. No, a co bude personalistu zajímat víc do hloubky, na to se vás doptá 😊.
Pohovor
Proč chcete pracovat právě u nás?
Rozhodně buďte připraveni na otázku, proč jste přišli a proč byste chtěli pracovat právě v jejich firmě. Nehledejte v odpovědích přílišnou vědu. Sami přece víte, proč se ucházíte o zaměstnání. Znát nebo přemýšlet nad smyslem práce pro vás bude důležité nejen na začátku, ale i v průběhu jakéhokoliv jiného zaměstnání. Pokud si ho budete připomínat a budou se hodnoty firmy prolínat s těmi vašimi, budete v zaměstnání mnohem více spokojeni.
Další otázky, nad kterými byste měli před pohovorem popřemýšlet:
  • Čím vás zaujala zrovna jejich pracovní nabídka?
  • Proč jste si vybral právě jejich společnost?
  • Proč jste si vybral studijní obor, který studujete/který jste studoval?
  • Co od  pozice očekáváte?
Samozřejmě v průběhu rozhovoru vám bude personalista klást různé dotazy, jejichž cílem je zjistit, zda se do firmy osobnostně hodíte a zda máte předpoklady pro výkon pracovní pozice, na kterou se hlásíte. Některé typické otázky si můžete nastudovat na internetu. Osobně však upřednostňuji vést  tzv. volný rozhovor, kde nejsou otázky předem stanovené, a který umožňuje navodit mnohem příjemnější atmosféru.
Jaké je vaše finanční očekávání

Měli byste být i připraveni na otázku týkající se vašeho finančního očekávání. Vycházejte ze svých životních potřeb. Řekněte klidně rozmezí - částku, pod kterou byste nemohli jít, částku, která je pro vás optimální a částku, na kterou byste se chtěli třeba v budoucnu dostat. Je to základní informace, kterou personalista musí znát, aby vám pak mohl připravit pracovní nabídku a nad kterou se pak vzájemně diskutuje.

Připravte si reference

Pokud už máte nějaké drobné pracovní zkušenosti, zkuste se zamyslet nad tím, zda by někdo z vašich bývalých kolegů nebo nadřízených byl ochotný poskytnout referenci. Připravte si jeho jméno a kontakt (dotyčný by s tím měl souhlasit!).

Na co se chcete zeptat vy?

I vy sami si připravte dotazy, na které byste se chtěli personalisty zeptat, pokud na ně v průběhu setkání nedostanete odpověď. Budete mít prostor na konci.

II.V den pohovoru

Co si mám vzít na sebe?

První dojem napodruhé neuděláte. Vždy platí, že byste měli přijít čistě a reprezentativně oblečeni. Styl záleží na firemní kultuře a odvětví, kterému se firma věnuje. Informace o firmě čerpejte z jejich webových stránek, sociálních sítí atp. Můžete mrknout i na Atmoskop nebo profil vámi vybrané firmy na “tržišti” firemních kultur jako je Cocuma, Welcome to the Jungle, Glassdoor atp. Pokud zjistíte, že jednou z firemních hodnot je neformálnost nebo je firma mladá a kreativní, v obleku nechoďte, ale zvolte pohodlné boty, polotričko, atp.  Pokud se ale jedná o firmu zaměřenou na finanční služby a bankovnictví, s konzervativním zaměřením, zvolte tradiční byznysový outfit. 

Kdymám dorazit?

Na pohovor přijďte včas, zhruba 5 min předem a zjistěte si jméno člověka, za kterým jdete. S sebou si nic brát nemusíte. Pokud by něco firma vyžadovala, napsali by vám to. Stačí přijít pozitivně naladěný 😊. Do telefonu si uložte kontakt na člověka, se kterým se máte setkat. Ať máte možnost rychle zavolat, pokud by na cestě na pohovor nastaly komplikace, například pokud byste měli zpoždění atp.
Kdy přijít na pohovor?
Dáte si něco?
Obvykle vás personalista zavede do jednací místnosti, představí se vám, řekne vám, jak bude pohovor probíhat a nabídne vám drobné občerstvení. Nebojte se říct si o vodu. Pokud dostanete na výběr z kávy, čaje... neostýchejte se. Ale pokud vám někdo nabídne vodu a vy si řeknete o kávu, aniž by byla v nabídce, tak bych to osobně, pokud se ucházíte o juniorní pozici, nedělala.

Jak se mámv průběhu pohovoru chovat?

Buďte přirození. Pokud je vaší přirozeností zdvořilost, slušnost a pokora, máte skvělé předpoklady k tomu, aby byl průběh setkání příjemný pro obě strany. Rozhodně nelžete, nezatajujte. Personalisté většinou umí velmi dobře číst mezi řádky a také klást otázky tak, aby se dostali na dřeň. A pokud zjistí, že nemluvíte pravdu, většinou je pohovor vyřešen.
Co se týká zásad neverbální komunikace, tak se snažte udržovat oční kontakt. V komunikaci vnímáme mnohem více z toho, jak se chováme, než z toho, co říkáme. 
Příliš se nestresujte tím, že jste nervózní. To je přirozené. A je to pořád lepší než být přehnaně sebevědomý. Zkušený personalista ví, že nemáte zkušenosti a lehká nervozita může naznačovat i vaši pokoru k nabízené pozici. Taky si zkontrolujte, zda máte ztlumený telefon.
Pohovor trvá většinou 30 – 45min, ale může se i protáhnout. Počítejte proto s časovou rezervou.

Zakončení rozhovoru

Iniciativu s řízením rozhovoru by měl mít v rukou personalista, nesnažte se vést pohovor za něj. Stejně tak ukončení rozhovoru je na něm. Na konci rozhovoru byste měli dostat příležitost se zeptat na nezodpovězené dotazy. Měli byste dostat informaci, kdy dostanete zpětnou vazbu z pohovoru. Pokud takovou informaci nezískáte, nebojte se napřímo zeptat.
S personalistou se hezky rozlučte a nyní už si jenom držte palce. Taky nebuďte zklamaní, když vám pohovor nevyjde. Určitě zase bude jiná příležitost, kde budeme moct uplatnit své silné stánky 😊.
„Přeju vám hodně štěstí a nezapomeňte: štěstí přeje připraveným.“
Monika Joska

Monika Joska

Provozní ředitelka a HR konzultantka

Monika je odpovědná za nábor a spokojenost zaměstnanců, personální marketing, ale i za chod provozu firmy. Do eBRÁNY nastoupila před 8 lety jako asistentka HR, nyní personálnímu oddělení šéfuje.  Monča je ebráňák srdcem i duší. Snaží se budovat pozitivní klima, šířit firemní hodnoty a podporovat růst firmy. Je nadšená cyklistka a pokud zrovna nezávodí, tak je buď v tělocvičně nebo tráví čas aktivně v přírodě.

Nahoru