Mergadofest 2023 očima našich specialistů

Stejně jako loni, tak i letos naši specialisté vyrazili na Mergadofest ve zkušeném tandemu Marti Bušákové jako profíka na regulární výrazy a Ládi Chyby coby seniorního specialisty na online marketing. Láďa si festival užil nejenom jako posluchač, ale také jako speaker s přednáškou „Ze života e-shopaře". Začtěte se do následujících řádků, ve kterých se dozvíte, jaké informace z české online scény si z letošního ročníku odnesli. 

 
I tento rok nás čekaly 4 stage v moderních prostorech Impact Hubu Brno a spousta speakerů, kteří se dělili o své zkušenosti s ostatními posluchači. Letošním festivalem rezonovala dvě hlavní témata. Marketplace a přechod na nové Mergado 2. Nechyběly ale ani praktické ukázky z oblastí PPC, SEO, AI, Zbožových srovnávačů. Novinkou byl work-life balance. 

Jiří Dražný: Jak využít a zneužít Mergado?

Tuto přednášku jsme se rozhodli navštívit z čistě praktických důvodů. Ony se ty ohýbačky jednoduše hodí a nás baví Mergado ohýbat a ohýbat a… Jirka nám prezentoval hodně zajímavé ukázky, co vše Mergado dovede. Velmi praktické se nám zdálo pravidlo na posílání počasí přes štítky, kde za pomoci vývoje týdenních teplot pohodlně nastavíte bidding pro konkrétní kategorie s ohledem na pokles nebo růst teplot.

Dalším ohnutím s tematikou meteorologie se ukázalo poměrně zajímavé pravidlo, které vytvářelo animace na publikační části e-shopu. Jirka si vzal na pomoc opět své teplotní štítky a při poklesu teplot na jím vybraném e-shopu začalo sněžit.

Kouzel s feedy a pravidly jsme viděli celou řadu a pokud vás tato tematika zajímá, ukázky budou určitě publikovány na YouTube kanálu Mergado.

Zajímá vás, jak se dá kouzlit s feedy? V záznamu z jirkovy přednášky se to dozvíte.


Simona Sumegová: Úspěšný prodej na online Marketplace - doporučení a první ukázka na Kaufland.cz a Kaufland.sk

No, v zeleném sále se nám líbilo a jelikož i další téma v nás vyvolávalo zájem, poslouchali jsme dále. Trochu zklamáním bylo, ale to u všech Marketplace platforem, že velká část prezentace se nesla ve znamení „vykolíkování si hřiště“. Není divu, Marketplaces objevují český trh a postupně si ho podmaňují. Jelikož česká scéna k 1. 4. 2023 skýtala přes 50 000 e-shopů, je jasné, že je tu ve hře hodně potenciálních duší majících zájem o inzerci.

Ale teď ke Kauflandu. Jednou z hlavních bariér pro vstup na tento portál je předpoklad, že jste plátci DPH, bez něj si zde neškrtnete. Pokud odhlédneme od zavádějících výhod pro nové inzerenty, které brzy končí, myslete na to, že potřebujete EANy pro své produkty, které jsou nezbytné pro přijetí produktů do inzerce. Současně se otevírá vstup na německý trh, kde je Kaufland aktuálně dvojkou na trhu, a to hned po Amazonu.

Přednášející Simona dále prozradila, že Kaufland aktuálně pracuje na zajímavé funkci, „vypnutí inzerce na Heurece“, pokud na ni již inzerujete přímo. Což je praktické, pokud uvážíte, že Marketplace platformy mají přístup na Heureku a při jejich současném využití, můžete stejný produkt inzerovat nechtěně vícekrát, a navíc biddovat sami proti sobě. Kaufland nenabízí jako Heureka „Koutek značky". Je tak velmi dobré vědět, že ten, kdo první pošle svůj produkt a zalistuje ho, tak bude ovlivňovat podobu výpisu produktové karty i pro ostatní inzerenty.


Roman Kyška: Seznam Marketplace

Zajímavým překvapením byla informace, že Seznam přichází se svým vlastním Marketplace s možností předregistrace v červenci 2023. Druhým překvapením byl fakt, že s ní půjdou na trh až v prvním kvartálu 2024, byť se dle ukázek jevil prakticky připraven. I zde bude nutný EAN kód, ale jinak se to tváří jako pohoda.

Vypadá to, že vstup neskrývá žádné bariéry a snahou tvůrců je co nejsnadnější aktivace on-line. Postačí vám stejný feed jako pro Zbozi.cz, který bude doplněný pouze o informaci, zda produkt posílat na Zbozi.cz nebo na Marketplace Seznamu. Ne úplně chybou, stejné věci řeší i jiné Marketplace, je tzv. „Multikošík“. Tedy situace, že nakupujete rozmanité produkty od různých prodejců s různorodými typy dopravy. Zatím není zřejmé, jak to bude fungovat, ale Seznam zvažuje i možnost nerozdělovat objednávku mezi více dopravců a dvojí platbu dopravného. Zajímavý je fakt, že pokud inzerent, od kterého už jste přidali produkt do košíku, nabízí i jiné zboží, byť dražší než konkurenti, Seznam upřednostní tohoto prodejce v zájmu zamezení platby dvou doprav. Sice tedy neušetříme finance, ale aspoň uděláme něco pro přírodu. 


Jiří Cafourek: Staňte se prodejcem na Allegro

Podobně jako u prezentace na Kaufland, i tato přednáška nebyla přespříliš konkrétní. Pojďme tedy aspoň k faktům, která budou zajímat především potenciální inzerenty:

  • Poplatek za realizovaný nákup je 5 Kč (případně bez poplatku, pokud se jedná o předplatitele).
  • Allegro si účtuje 5-15 % marže v závislosti na kategorii, ale existují i poplatky za tzv. „netypické zboží“.
Stejně jako u ostatních srovnávačů cen nebo marketplatce, je i zde tzv. „PAYBOX“ (alternativa Heureka košíku). Jak se do něj dostat? Roli hrají klasické faktory jako cena, doprava, popis produktu nebo hodnocení obchodu.

Napojení na Allegro

Možnosti napojení jsou aktuálně tři. Bohužel zatím chybí, mezi inzerenty nejoblíbenější, vstup přes Heureka feed (ne přímo). Nejpoužívanější a nejpreferovanější je přes API od vašeho poskytovatele e-shopového řešení. Dále manuálním plněním v administraci a přes externí služby (Omnicado.com, baselinker.com). 

Mýty o Allegru

Přednášející se snažil sice vyvrátit některé zažité obavy, ale určitá nervozita mezi posluchači přetrvávala. A co patří mezi nejčastější obavy

  1. Tzv. kanibalizace prodeje. Tedy situace, kdy inzerujeme sami proti sobě, pokud Allegro vstoupí s vaší nabídkou na jiný nástroj, kde inzerujete přímo, ale nemáme se toho bát.
  2. Složité a zdlouhavé napojení. Je to prý hračka, to musí ale posoudit každý sám za sebe s ohledem na rozmanitost e-shopových řešení na českém trhu. 
  3. Allegro je polská lokální platforma. Aktuálně ale působí na 25 trzích.

Allegro si potrpí na show

Ano, hraje se o hodně. Česká e-shopová scéna je naditá inzerenty, a tak se s ohledem na vstupující konkurenty není čemu divit, že se firma snaží nalákat co nejvíce hráčů. Do září běží tzv. „uvítací program“. Co zahrnuje?

  • Inzerce zdarma (do 50 000 na měsíc). 
  • ALE! Tuto akci si musíte aktivovat v centru slev.

Mergado se pochlubilo, že již chystá rozšíření (sice placené) pro napojení přes API – tedy ne jako klasický nový export, jak bývá zvykem, ale jako aplikace na rozšíření k Mergadu a bude stát pouze kolem 50 Kč na měsíc. Dalším pozitivním zjištěním je, že nemusíte být plátci DPH jako na Kauflandu.

Sekce vztahující se k  Mallu

Vánoční sezóna na Mall proběhne prý zřejmě ještě pod touto obchodní značkou, dále se o osudu brandu Mall nehovořilo. Je jen jasné, že se na tento portál již nelze registrovat.

Marek Daňko: Od pixelov k profitu: Využitie sily AI na vylepšenie obrázkov v e-commerce

Co by to bylo za konferenci, kdyby se na ní nemluvilo o letošní žhavé problematice AI. I zde jsme se jí nevyhnuli a dozvěděli se o možnostech její aplikace na úpravu obrázků. Ty se rozdělili mezi Technické a obsahové možnosti jako cesta k odlišení od konkurence.

Při práci s tímto nástrojem oceníte jeho možnost automatické detekce chyb, jako je kvalita, vodoznaky nebo pozadí. Spořílci pak ocení free audit (podobně jako např. Pricing audit). Ten může pomoci tyto chyby odhalit za vás. AI sama dopočítá chybějící pixely u méně kvalitních obrázků, ale pozor – neumí dopočítat text – tedy zatím je vhodná pouze pro fotky produktů bez textu.

  • (Jediné, co má definovanou bílou jako #FFFFFF je Amazon.)
  • Pro „volnější feedy“, například pro inzerci na FB, můžeme použít i možnosti přidání prvků jako pozadí (je zde knihovna vlastních různých stylů) nebo texty, tlačítka a další. Lze nastavit pro výběr produktů, aby se např. střídala různě zvolená pozadí a Feed Image editor si to už sám nakombinuje.  

Obecně samozřejmě platí, že čím lepší textový vstup, tím lepší obrázkový výstup. Nejlépe se nám osvědčilo pro:

  • Tvorbu pozadí (docela dobré výsledky). 
  • Štítky k produktům (nesmí být textové a často tam vloží nechtěný text).
  • Generování descriptionu (vložím obrázek a chci, aby na základě toho vytvořila popisek – je to možnost, jak získat kostru a nějaký barvitý text, ale fakta si vymýšlí). 

Máte e-shop a zajímá vás, jak využít AI v digitálním obchodování?

Přečtěte si náš článek, ve kterém se dozvíte, jak svůj online obchod rozvíjet a posouvat kupředu za pomoci AI a automatizací.


Michal Janík: Data-driven SEO

Na této přednášce jsme narazili na rozšíření aplikace Scraping Camel. Nejde tedy úplně o novinku, ale opakování je matka moudrosti a tato aplikace si zaslouží, aspoň dle nás, více pozornosti. Aplikace se hodí pro e-shopy i webové prezentace. S její pomocí si stáhnete webovou prezentaci do jediného souboru. Omezení této aplikace je v podstatě jen URL, které se dostanou do feedu, na ostatní nedosáhne. Kde pro web hledat XML feed? Třeba site mapa webu. Co s ní dokážete?

  • Umí generovat z produktů KW třemi různými způsoby (využití pro AKW, nebo ve feedu pro PPC).
  • Umí i celkový export webu.

Co se šuškalo za oponou?

Zajímavá témata jako „Jaký bude další osud CZ e-shopové scény?“, „Nejsou malé e-shopy již dnes odepsané a jen to ještě neví?“, „Kolik jim zbývá času na změnu strategie?“ „Vydáme se cestou USA, kde kraluje všemu jediný Amazon?“, „Neumetá Allegro cestičku vyčištění trhu a následnému odprodání Amazonu, kdy vznikne jeden celosvětový super trh?“, jak to bude skutečně, na to si budeme muset asi počkat, kdy nadcházející 3-4 roky ukáží. Osobně si myslím, že tendence ovládnout český trh tu na straně Marketplace jsou zjevné. Na stranu druhou, jsme jednou ze tří zemí na světě, kde Google neovládl trh s vyhledáváním. Naše vyhlášené „švejkovství“ dost možná najde způsob, jak v tomto novém tržním prostředí fungovat a uchovat si osobitost naší online scény. Jaké zvolit strategie? To aktuálně řešíme společně s klienty v rámci strategických konzultací a určitě se tématu budeme věnovat v některém z dalších článků.
Láďa chyba s ostatními

Jste zahlceni novinkami z online prostředí a nevíte si rady? Společně vymyslíme strategii, které váš online marketing nasměruje správným směrem

Obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme.

Ladislav Chyba

Ladislav Chyba

Specialista online marketingu

Láďa se orientuje striktně na výkon a označuje se jako tlumočník mezi běžnou veřejností a IT světem. Jeho výsledky mluví za vše. S klienty pracuje v rozličných produktových odvětvích od kosmetiky po filharmonie. Výsledkem je rychlé pronikání do podstaty jednotlivých projektů bez ohledu na sortiment či službu. V roce 2009 se podrobněji seznámil s metodami online marketingu a projektového řízení. Své znalosti od této doby prohlubuje a aplikuje kdykoliv je to jen možné.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti