Přinášíme vám v nové aktuliazci eBRÁNA e-shopu úpravy, které vám usnadní práci s vaší cenotvorbou. E-shop bude nyní plně podporovat zákonné požadavky z aktualizace zákona na ochranu spotřebitele. Podívejte co dalšího aktualizace přináší.
Legislativní změny na eBRÁNA e-shopu
Čeho všeho se novela týká?
Největší e-shopové změny se týkají slev a recenzí produktů, dále pak obchodních podmínek a reklamací. Vše si postupně projdeme v následujícím bloku.
- Prezentování slev.
- Uživatelské recenze.
- Reklamace.
- Přejmenování tlačítka pro odeslání objednávky.
- Maximální lhůta pro dodání zboží.
- Přednastavené souhlasy spotřebitele s dalšími placenými plněními.
Konec falešných slev
Znáte to… Přijdete na e-shop a v kategorii na vás svítí všechny produkty s ohromnými slevami – dvacet, třicet, čtyřicet i padesát procent. Všude přeškrtnuté původní ceny a pod nimi pěkně vizuálně zvýrazněné nové akční ceny.
Ale realita je často taková, že e-shopy uvádí doporučené prodejní ceny od výrobců, případně tahají ceny od konkurence, anebo si prostě nějakou vymyslí, aby to vypadalo pěkně.
Těmto časům by mělo konečně odzvonit! Nově bude muset e-shop jako původní cenu uvádět nejnižší cenu na e-shopu za posledních 30 dní. A veškeré slevy tvořit z ní.
Pokud chce e-shop u produktů uvádět slevu:
-
Musí vždy uvést nejnižší předchozí cenu zboží.
-
Předchozí (referenční) cena nesmí být starší než 30 dnů (před poskytnutím slevy).
-
Pokud je výrobek v prodeji méně než 30 dnů, je referenční cenou nejnižší cena od okamžiku první nabídky.
-
Zvláštní pravidla platí pro postupné snižování cen.
Jak na to bude reagovat eBRÁNA?
Transparentní zákaznické recenze
V tomto případě nastávala obdobná situace jako u slev. Přijdete na e-shop, zalíbí se vám nějaký produkt. Prokliknete se na jeho detail, kde vidíte všechny popisky, specifikace, obrázky a taky najednou stovky recenzí k produktu. Což je mimochodem super, protože hodnocení a recenze jsou jedněmi ze způsobů social proof neboli přirozeného instinktu, který nám velí dělat to, co dělají ostatní. Takže recenze uživatelům pomáhají při rozhodování.
Ale samozřejmě pak přichází na řadu otázka, jestli jsou ty recenze od skutečných uživatelů, anebo si je tam provozovatel e-shopu napsal sám. A to se nově mění. Po novelizaci zákona bude muset e-shop uvést, zda jsou zveřejňované recenze ověřené či nikoliv.
Pokud e-shop recenze ověřovat nebude, bude muset splnit informační povinnost a sdělit uživatelům, že recenze nejsou ověřené. Naopak pokud recenze na e-shopu budou ověřené, bude muset e-shop uvést, že recenze ověřuje i jakým způsobem.
Jak na to bude reagovat eBRÁNA?
1. Aktivováním modulu Recenze v editoru eWebu
Aktivovat funkci na e-shopu. Tu naleznete v modulu Recenze (Editor –> Marketing –> Recenze –> Nastavení), kde následně zakliknete checkbox „Zasílat výzvu k hodnocení produktů“.
Do pole „Počet dní pro zaslání e-mailu“ vyplňte, za kolik dní se má poslat e-mail, který bude uživatele žádat o zrecenzování zakoupených produktů. Počet dní se počítá od stavu Expedováno nebo Vyzvednuto.
2. Pomocí modulu Propojení s Heurekou
Pokud váš e-shop využívá srovnávač Heureka.cz, získáte možnost stahovat recenze z jejich portálu. Funkci si aktivujete v Editoru eWebu –> Nastavení –> Propojení –> Heureka –> stahovat recenze z Heureky. Samozřejmě je nutné mít vyplněný klíč Ověřeno zákazníky.
Reklamace
Nové doporučení: přistupovat k reklamacím co nejvíc transparentně. Mít na stránkách přehledně dostupný reklamační formulář i celý proces reklamace. E-shop obsahuje stránku s reklamačním formulářem nebo službu Retino, která se vám postará o celý transparentní proces reklamace. Do objednávky je nově nutné přidat reklamační formulář v elektronické podobě.
Jak na to bude reagovat eBRÁNA?
Přejmenování tlačítka pro odeslání objednávky
Tlačítko, pomocí kterého dokončí zákazník nákupní proces, bude muset být nově označeno snadno čitelným nápisem „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací.
Jak na to bude reagovat eBRÁNA?
Maximální lhůta pro dodání zboží
E-shop bude mít nyní povinnost dodat zboží nejpozději do 30 dnů od uzavření kupní smlouvy, nebude-li oběma stranami výslovně domluveno jinak.
Přednastavené souhlasy spotřebitele s dalšími placenými plněními
Pokud e-shop využívá doplňkové prodeje k produktům, například pojištění navíc, prodlouženou záruku nebo související produkt, tak je explicitně uvedeno, že nebude možné je automaticky přikládat do objednávky.