Upravit stránku

Jak na LinkedIn, profesní sociální síť

LinkedIn je jedna z nejrychleji se rozvíjejících sociálních sítí v ČR.  Je 14. nejnavštěvovanější stránkou světa, tudíž se velmi dobře kamarádí s vyhledávačem Google. Ještě tam nejste? Naše HR Monika, která využívá LinkedIn dnes a denně, vám poradí, jak si co nejlépe vyplnit profil.

LinkedIn je profesní sociální síť, kterou jako svůj pracovní nástroj využívají nejčastěji personalisté. Běžný uživatel se zde někdy cítí ztracen nebo nepatřičně, pokud zrovna nehledá novou pracovní příležitost. Pokud na něj však zaměříte svou pozornost, zjistíte, že se v něm na poli marketingu, potažmo byznysu, skrývá obrovský nevytěžený potenciál. Takže ať už hledáte nové zaměstnance, chcete oslovit nové obchodní partnery, získat více klientů, propagovat své produkty, nebo zvyšovat povědomí o značce, pusťte se do využití potenciálu této sociální sítě.

LinkedIn, profesní sociální síť

Co jste možná nevěděli

LinkedIn patří Microsoftu a je to jedna z nejrychleji se rozvíjejících sociálních sítí v ČR.  Je 14. nejnavštěvovanější stránkou světa, tudíž se velmi dobře kamarádí s vyhledávačem Google. Zkuste si vyhledat jméno vašeho známého, který je na LinkedIn. Na prvních příčkách se vám zobrazí právě jeho profil. 

Koho na LinkedIn najdete?

LinkedIn byl zpočátku doménou personalistů. Ovšem lidé začínají chápat, že tuto síť mohou využít k osobnímu i firemnímu prospěchu, tudíž se mezi profily na LinkedIn objevují profese napříč všemi obory od HR, obchodu, marketingu, vývoje a IT po profese tzv. modrých límečků. Najdete tu podnikatele, firmy, živnostníky, odborníky, ale i absolventy či studenty.

V ČR je zhruba 1,5 milionů registrovaných uživatelů, přičemž celosvětově zde najdeme zhruba 645 mio. Tato čísla vypovídají o obrovské příležitost při budování sítě kontaktů (zdroj). Jak vypadá typický uživatel sítě LinkedIn se můžete dočíst v této studii.

K čemu je LinkedIn dobrýa co vám přinese?

LinkedIn je vaše online profesní vizitka, kde máte vynikající příležitost budovat svůj osobní brand. Určitě je to nejjednodušší a zároveň i moderní cesta, jak navázat a udržet si kontakt s někým, koho jste potkali na konferenci nebo byznys eventu.

LinkedIn se může stát vaším novým prodejním nástrojem. Umožní vašim potenciálním zákazníkům, aby poznali, v čem jste expert, co umíte a co od vás mohou na profesní rovině očekávat. Usnadní vám rozšiřovat svou síť kontaktů (potenciálních zákazníků) a stane se nástrojem pro doporučení. 

Dobře vytvořený LinkedIn profil pro vás udělá spoustu práce ještě před obchodní schůzkou. V některých případech výborně nahradí vaši osobní webovou prezentaci (díky jeho optimalizaci pro webové vyhledávače).  Klient, který se o vás bude chtít dozvědět více informací a začne vás vyhledávat třeba na Google, klikne spíše na váš LinkedIn profil než na neověřené a soukromé informace, které může najít na vašem facebookovém profilu. 

Díky síle vašeho osobního brandu roste i povědomí o vaší firemní značce. Protože i na této sociální síti platí, že lidi se rádi dívají na lidi, jsou nejlepším způsobem propagace vaší firmy profily a aktivita vašich zaměstnanců. Skrze ně se dostává do povědomí lidí právě identita vaší firmy.

Pokud vám nejde o budování značky ani o prodej, najdete na LinkedIn užitek i tehdy, pokud se chcete inspirovat aktuálními trendy a novinkami ve svém oboru. Čerpat znalosti a best practice můžete od profesionálů v oboru, protože téměř všichni takoví právě profil na LinkedIn mají.

Čím začít?Založte si LinkedIn profil!

Rozumně vyplněný profil můžete mít za pár minut.  Podle toho, jak důsledně vyplněný profil na LinkedIn máte, tak velký užitek ze svého členství můžete mít. Je v tom přímá úměra. 

Svůj profil si můžete vyšperkovat k dokonalosti, ale úplně na začátek vám bude stačit, pokud se zaměříte na titulek, shrnutí a vyplnění aktuální pracovní pozice. To jsou části profilu, na které se dívá nejvíce uživatelů. Texty můžete postupně doplňovat ukázkami své práce (video, prezentace, obrázky) a odkazy na firemní web či stránky vašich projektů. Čím více interaktivní profil budete mít, tím přitažlivější bude.

Basic (základní) účet na LinkedIN je zdarma. Rozšířené placené účty využívají především recruiteři, ale pro základní využívání a vyhledávání plně stačí základní verze.

Jak vytěžit LinkedIn - profesní síť

Buďte poctiví, pravdomluvní, struční a čitelní. Vyplňte své kompetence a poproste známé, aby je případně potvrdili. Poproste relevantní kontakty o napsání hodnocení vaší osoby.

Svůj profil si můžete samozřejmě zabezpečit a upravit jeho soukromí. Nicméně pokud je vaším cílem budovat na LinkedIn svůj brand, měli byste se naopak otevřít světu a pracovat na tom, aby se zvýšilo povědomí o vás, vašich znalostech, schopnostech a profesního zaměření.

Vytvořte si síť kontaktů

Na LinkedIn je navazování kontaktů celkem jednoduché. Oproti Facebooku nebo Instagramu, kde se chcete o svůj obsah podělit pouze s vybraným okruhem přátel, na LinkedIn byste měli být otevření protože ve vašem zájmu je, aby váš obsah měl co největší dosah.

Nejprve si do kontaktů nasdílejte své kamarády, kolegy, spolužáky a známé. Přidejte si i lidi, kteří vás inspirují a od kterých rádi konzumujete obsah. Začleňte se do zájmových skupin, kde můžete jak čerpat, tak i sdílet své know how. Uvidíte, že vaše kontaktní síť se rozroste velmi rychle.

Nebojte se požádat o přátelství i ty uživatele, které neznáte, ale od kterých se chcete inspirovat. Můžete jim napsat i zdvořilou osobní zprávu a zdůvodnit, proč chcete být s dotyčným člověkem ve spojení. Jak hodně být selektivní při výběru lidí a jakou strategii přijímání a odmítání spojení zvolíte, záleží na vás. 

Profesní síť
Možná by vás mohlo zajímat, že LinkedIn povoluje v basic verzi (základní, bezplatné) maximálně 30 tisíc kontaktů, nicméně než se k tomuto číslu dostanete, ještě to pravděpodobně chvíli potrvá, takže si zatím s tímto omezením lámat hlavu nemusíte.

Buďte aktivníTvořte obsah

Publikum na LinkedIn očekává, že se něco dozví, získá kvalitní informace nebo přístup ke kvalitním informačním zdrojům, proto zde budete fungovat trochu jinak než na ostatních sociálních sítích. Neočekávají se zde od vás humorné vtípky o vašich dětech nebo příhodách jako na Facebooku, ani exkluzivně krásný obsah, který je typický pro Instagram.

Na LinkedIn byste měli prokazovat svou odbornost. Můžete přinášet různé návody a postupy, rady a tipy, sdělovat své názory, doporučení a podobně. Zaměřit se můžete také na oblíbená témata, jako jsou soft skills (resp. měkké dovednosti), efektivita, výzkumy, strategie. Tím, že budete své publikum vzdělávat, můžete v budoucnu ovlivnit i jejich nákupní rozhodování. 

Buďte aktivní, reagujte na příspěvky buď emotikonami (které LinkedIN zavedl minulý rok) nebo svými komentáři u inspirativních příspěvků. Sdílením svých zkušeností, zápisků z konferencí, seminářů či odborné literatury a tvořením užitečného obsahu si budujete osobní PR a transparentnost, kterou můžete využít v obchodu.

Příspěvky na LinkedIn nemají žádná striktní pravidla. Nicméně pokud budete mít na paměti to, že se zobrazují první 3 řádky vašeho textu, bude vám jasné, že byste měli svou hlavní myšlenku začínat chytlavým úvodem, který zaujme a přesvědčí k dalšímu čtení. LinkedInu se moc nelíbí, když chcete odvést čtenáře pryč, proto přidáním externích odkazů do svého příspěvku ztratíte dosah. Pokud pak zakončíte svůj příspěvek pohnutkou k akci (třeba otevřenou otázkou, která podnítí diskuzi), vytvoříte příležitost pro lepší dosah příspěvku.

Abyste byli vidět a dostali se do newsfeedu , seriózně komentujte příspěvky ostatních. Newsfeed na LinkedIn nefunguje úplně logicky, nepreferuje obsah těsně provázaných spolupracovníků automaticky, ale záleží na počtu uživatelů, kteří příspěvek přesdílí.

Užitečné odkazy

Monika Joska

Monika Joska

Vedoucí personálního oddělení

Monika je odpovědná za nábor a spokojenost zaměstnanců, personální marketing, ale i za chod provozu firmy. Do eBRÁNY nastoupila před 6 lety jako asistentka HR, nyní personálnímu oddělení šéfuje.  Monča je ebráňák srdcem i duší. Snaží se budovat pozitivní klima, šířit firemní hodnoty a podporovat růst firmy. Je nadšená cyklistka a pokud zrovna nezávodí, tak je buď v tělocvičně nebo tráví čas aktivně v přírodě.

Nejste si jistí, že vaše PPC reklama vydělává tolik, kolik by měla? Neutrácejte zbytečně.PPC audit zdarma

Nahoru