Upravit stránku

Jak se připravit na integraci informačního systému
Aneb existuje standardní řešení?

Propojení informačního systému s e-shopem a webovými stránkami vám ve firmě usnadní práci. Účetnictví, práci s daty nebo třeba s databázemi klientů. Integraci musí vždy provádět odborník. A i když se vždy s klienty dobereme zdárnému konci, sem tam i takový proces, jako je standardní integrace, doprovázejí vrtochy. Na co byste se měli před integrací připravit? A existuje vůbec něco jako standardní integrace?

I složité procesy se vám snažíme co nejvíce zjednodušit. To se týká i propojení vašeho e-shopu či webu s informačními systémy. Zdánlivě jednoduchá řešení, jako jsou standardní integrace, v sobě ale často nemají to, co zákazník skutečně potřebuje. A tak chceme, aby byla integrace co nejefektivnější a i do budoucna užitečná. V rámci výzvy se vydáváme trnitější, ale pro klienta prospěšnější cestou.

I když se může stát, že se v takovém případě objeví komplikace, není třeba se toho bát. Zkušenosti, které s integracemi máme, jsou silné. Na prvním místě je u nás spokojený zákazník. Takový se k nám bude chtít vracet a mít s námi neocenitelný profesionální vztah. 

 

Jsou tedy standardní řešení něčemu prospěšná?

Některé části programátorského kódu se u integrací opakují a jsou u každého zákazníka stejné. Psát dokola ten samý kód je pak pro programátora noční můrou. A právě proto je tu onen standard. Zlevňuje sice řešení, je však dobré nepodcenit přípravu a zadání a zjistit odchylky, které právě vaši firmu mohou potkat.

V něčem jste jedineční a je nutné k vám přistupovat jinak. Z programátorského i marketingového hlediska. V takovou chvíli přicházíme s individuálními úpravami, které standard skvěle doplní.

 

Informační systémy usnadňují práci ve firmě - ať jde o účetnictví, práci s daty, databáze klientů atd. Mezi námi nejčastěji integrované informační systémy patří Pohoda, Helios, Altus Vario, Ježek software, Premier nebo Abra. 

Integrace je jedním se základních nástrojů k celkovému propojení firemních systémů.

I standardní umí být nestandardní

Hledali jsme, kde je hlavní rozdíl mezi jednotlivými typy integrací. Zkoumali jsme mnoho případů ve vlastní firmě i u klientů a přišli jsme na to, že pojem „Standardní integrace“ mnohdy v zákaznících vyvolává dojem, že je vše jednoduché. Je ale třeba si uvědomit, že integrace jako taková si žádá značné programátorské znalosti, technickou připravenost a také velký respekt.

I tak „běžné“ informační systémy, jako je Pohoda, Helios Red nebo další, je možné integrovat několika způsoby. Tím vznikají ony odchylky od standardu. Například tím, že si firma do svého informačního systému postupem let nechává doprogamovávat vylepšení. Ze zkušenosti víme, že paradoxně nejhladší integrace bývají do informačních systémů nejvyšší třídy, jako je například Helios Green. Na nich bývá nejméně překvapení.  Přesto je nutné mít po svém boku někoho, kdo všemu rozumí.

„Integraci mezi informačním systémem a e-shopem jsem osobně řešil na více než 30 projektech. U dalších desítek projektů jsem na integraci dohlížel a sledoval její průběh. Zkušeností a zážitků mám za ta léta víc, než je pro jednu hlavu zdrávo. Začátky sahají až do roku 2004, kdy jsme vytvořili první e-shopy pro anglickou společnost Summit media. Ale přesto se o integracích moc nemluví.“
Martin Semerád, výkonný ředitel eBRÁNA

Překvapení potkají i profíky

Každý, kdo někdy nasazoval informační systém nám potvrdí, že se šotek vloudí i těm nejlepším. Když Mall.cz v roce 2008 nasazoval nový systém, pamatuji si moc dobře články, které popisovaly, že to ve firmě způsobilo zemětřesení. E-shopu se křížily objednávky, balíčky se doručovaly na špatné adresy, neseděly sklady. Věřím, že ani v nejčernějších nočních můrách nečekali správci takový průběh, a to ani pár měsíců před nasazením.

Pro integrace je to obdobné. Ani sebelepší příprava nezajistí, že vše proběhne bez problémů. Když ale máte po boku odborníka, je každý karambol hned méně tvrdý.

 

Bez vás to nepůjde! Aneb vše zvládneme společně

U integrací vždy potřebujeme součinnost klienta. Nemusí jí rozumět, ale je nutné mít někoho z firmy, kdo se vyzná v jejích procesech i v tom, jak jsou zavedené v informačním systému, jak jsou uložena data a jak zaměstnanci s informačním systémem pracují. 

Se zákazníkem je při integraci vždy co řešit. Je totiž nutné se ve všem z firmy vyznat, protože téměř v každé firmě plní data jiným způsobem. Jinak zadávají varianty produktů, jinak se pracuje se sklady, je nutné vědět, kolik stromů kategorií mají, jak používají cenové hladiny nebo jak mají uložené kontakty se zákazníky. V tom nám pomůžete jedině vy.

 

Co nám tedy velí zkušenosti?

  • Integrace něco stojí. Váš čas, investici a někdy i trochu trpělivosti. Odměnou je ale systém připravený na několik let dopředu
  • Když nebudete měnit informační systém, není nutné ani měnit integraci s e-shopem. Automatizace je klíčem k vašemu růstu.
  • Důležité jsou dobré vztahy mezi klientem a dodavatelem integrace. Jen tak je možné překonat možné turbulence a vrtochy informačních systémů. Ale to my máme v malíku.

Chcete se o integracích dozvědět víc?

O tom, proč říct integracím ano, jak se propojení na informační systémy testuje, jaké systémy nejčastěji propojujeme a kolik to stojí, jsme se rozepsali tady.
Martin Semerád

Martin Semerád

výkonný ředitel

Martin je výkonným ředitelem eBRÁNY. Je její součástí od úplného začátku a stojí za chodem celé firmy. Ví o všem, co se v eBRÁNĚ děje. Ať jde o finance, vývoj produktů, výrobu nebo pohovory. 

Nahoru