E-shop je skvělým způsobem, jak své podnikání přenést do online světa. Oslovit navíc můžete úplně nové publikum - včetně toho zahraničního, když si to budete přát.
Co se to vlastně skrývá pod pojmem e-shop?
E-shop je skvělým způsobem, jak své podnikání přenést do online světa. Oslovit navíc můžete úplně nové publikum - včetně toho zahraničního, když si to budete přát.
I tvorba e-shopu má svá pravidla. Toho se ale není třeba obávat. Tuto skutečnost můžete naopak využít ve svůj prospěch! Inspirujte se osvědčenými způsoby a spusťte úspěšný internetový obchod.
3 pravidla pro úspěšný e-shop
- Podoba produktů
Zákazník by se měl na všem e-shopu setkat jen s originálně, a především kvalitně, nafoceným zbožím, kterému nebudou chybět detailní popisy. - Zásady UX
Lidem se u vás musí dobře nakupovat. Přizpůsobte prostředí svého e-shopu potřebám zákazníka. Učiňte ho přehledným a uživatelsky přívětivým. - Služby
Zjednodušte princip vrácení zboží a dopravy. Dopřejte zákazníkům možnost si danou službu vyzkoušet a zvažte i zapojení dalších prvků, které jim zpříjemní nákup.
Pokud budou tyto 3 věci ve společné harmonii, budou váš e-shop lidé vyhledávat a rádi se na něj vracet.
Proč se vyplatí mít vlastní e-shop?
# 1 Nákupy 24/7
Nespornou výhodou e-shopu je, že zákazníci mohou nakupovat, kdykoliv chtějí.
Nejsou limitovaní otevíracími hodinami ani vzdáleností, kterou by museli na cestě do vaší kamenné prodejny urazit. Dáváte jim tak možnost nakupovat, když mají zrovna čas a náladu.
# 2 Měřitelné výsledky
Na e-shopu je všechno měřitelné! Díky digitalizaci můžete lépe sledovat nákupní chování svých zákazníků a získat tak informace, které vám pomohou oslovit vaši cílovou skupinu.
Uvidíte, co lidé kupují, ve kterém kroku nákup opustili, na které stránky se dívali i o jaké produkty se zajímali. To můžete využít při remarketingu i originální prezentaci produktů a služeb, která bude přizpůsobená zákazníkům přesně na míru.
# 3 Virtuální vizitka
Samozřejmou součástí e-shopu je sekce kontaktů. Díky nim vás mohou oslovit potenciální obchodní partneři, investoři nebo média. Na svůj e-shop budete moct kdykoli a kdekoli snadno odkázat.
# 4 Snížení nákladů
Zavedením e-shopu firma výrazně ušetří. A to za nájemné obchodním domům, za mzdy pro prodavače a ostatní pracovníky i za provoz.
Jak při zakládání e-shopu postupovat?
Nabízí se dvě cesty, po kterých se můžete vydat. Jednou z nich je šablonové řešení, které je jednoduché a funkční. Nikdy vám ale nebude schopné nabídnout takové možnosti jako e-shop, který si vytvoříte na míru.
Šablonové řešení
Jedná se rozhodně o levnější a rychlejší způsob, kterým můžete svůj e-shop přivést k životu.
Stačí si vybrat z nabízených šablon tu, která vašim potřebám nejvíce vyhovuje a naplnit ji obsahem. Přijdete tím tak ovšem o svou jedinečnost.
V rámci tohoto řešení budete také limitovaní mantinely, na které narazíte vždy, když budete chtít svůj byznys rozšířit.
Jistá omezení se mohou objevit při rozšiřování sortimentu produktů a služeb i při komunikaci se zákazníkem.
Volba krabicového řešení je optimální, pokud plánujete menší e-shop.
Martin Semerád,
výkonný ředitel
Individuální úpravy
Chcete naplnit všechny cíle a hodnoty, se kterými jste se do podnikání pustili? A podpořit zároveň image vaší značky?
Stavět byste měli na kvalitním základu, který vám umožní si vše uzpůsobit přesně tak, jak potřebujete.
To platí zvlášť v případě plánované propagace atypického produktu, který vyžaduje speciální způsob prezentace. E-shop umožňující individuální úpravy je tou nejlepší volbou i v případě, že pracujete se složitou strukturou kategorií produktů.
Tvorba tohoto typu e-shopu se bez investic neobejde. Určitě proto nezapomeňte počítat s vyšší finanční náročností. Do rukou se vám ale dostane solidní základna, díky které budou vaše produkty dostupnější. Jednodušší bude také budování vaší značky.
Při zakládání e-shopu nezapomínejte, že ho tvoříte pro lidi. Zákazník by se měl dokázat při příchodu na vaši stránku hned zorientovat. Jednoduchý vzhled s intuitivně situovanými prvky je proto sázkou na jistotu.
Nevěříte si v této oblasti na 100 %?
Nebojte se využít outsourcingu!
Kdy můžete s jistotou říct, že vlastníte kvalitní a úspěšný e-shop?
# 1 Máte pod palcem zákaznickou podporu
# 2 Zákazník se na vašich stránkách snadno zorientuje
Méně je někdy více. Nechte své stránky volně dýchat a nezaplňujte je zbytečným množstvím informací. Někdy pomůže taková maličkost jako nahrazení textu obrázkem. Myslete také na to, že použité barvy musí být navzájem v dokonalé harmonii a musí vytvářet jednotný celek. Vaše produkty by měly být rozřazené do kategorií dle logického uspořádání. Samozřejmostí by měla být možnost produkty při vyhledávání filtrovat, aby zákazník rychleji našel to, pro co k vám přišel.
# 3 Analyzujete chování zákazníků
e-shop.
# 4 E-shop je obrazem vašeho podnikání
Při vytváření e-shopu jste se řídili hodnotami firmy, zakomponovali jste firemní barvy, font i obsah typický pro vaši značku. Návštěvníkům je tak hned jasné, na jaké stránky přišli.
# 5 Váš e-shop je responzivní
# 6 Dodržujete normy a nařízení
Pár tipů na závěr
Vyšperkujte své stránky a motivujte k prodeji. Co se vyplatí vyzkoušet, a jak poznáte, že to funguje?
- Produktové stránky ozvláštní video. Natočit můžete tutoriál nebo promo video.
- Zveřejňujte recenze uživatelů, které zvýší důvěryhodnost e-shopu.
- To, že váš e-shop funguje dobře, poznáte na min. 2% konverzním poměru a kvalitním hodnocení na zbozi.cz nebo obdržením hodnocení Heuréka ověřeno zákazníky.
Některé e-shopy, které se líbí nám: Roth-shop.cz, naradi-skaloud.cz a nebo rejfood.cz.
TOP 5 v Česku za rok 2019
- Alza.cz – 15 milionů návštěv.
- Mall.cz – 6,2 milionu návštěv.
- CZC.cz – 5,8 milionu návštěv.
- Aukro.cz – 5,3 milionu návštěv.
- Lidl-shop.cz – 3,5 milionu návštěv.