Brand – zkratka k jinakosti

Brandbuilding neboli budování značky říká světu kdo jste, co děláte a pro koho to děláte skrze příběh, kterému budou vaši zákazníci, zaměstnanci, dodavatelé, partneři i všichni ostatní rozumět. Proč je brand pro každou firmu důležitý? A co se stane, pokud ho nebudete účelně budovat?

„Nejde ale jen o to, aby příběhu vaší značky rozuměli, ale aby je zaujal, aby se s ním ztotožnili, aby ho chtěli poslouchat znovu a znovu a aby v nich vyvolával přesně takové emoce, pocity a asociace, které vy chcete.“

A jelikož v dnešní době rychlého vývoje, komunikace, automatizace, digitalizace i prezentace je velmi složité odlišit se od konkurence na úrovni produktu, protože je zkrátka těžké vymyslet něco nového, nebo vás hned zkopírují, je váš brand nástrojem toho, jak z produktu udělat zážitek nebo pocit, a to v mantinelech kolektivního vnímání a chápání příběhů. Zkrátka se odlišíte od konkurence na úrovni emoční, nikoliv produktové. A jak všichni víme, emoce si každý pamatuje i připomene snadněji než holá fakta a funkční vlastnosti. 

Pokud není dobrý produkt, žádný brand vás nezachrání

Kvalitní produkt je jednou z nepostradatelných surovin pro vaši značku, a pokud není dobrý váš produkt, žádný brand vás nezachrání. Stejně tak pokud nejsou dobré vaše hodnoty, které skrze produkt realizujete, bude vám brand k ničemu. Pouze kombinace skvělého produktu, opravdových hodnot a dobře stanoveného poslání a cílů vaší značky má šanci na úspěch. 

Váš brand musí odrážet to, kdo jste, jaké máte hodnoty, na čem vám záleží, jaké problémy zákazníkům řešíte a co chcete vnášet do svého segmentu nebo do celé společnosti. Pokud v tomto lžete, váš brandbuilding, tedy budování značky, to časem odhalí. Vaše příběhy nebudou mít dobrou pointu a své zákazníky nakonec zklamete. A to opravdu nechcete. Protože zklamání je také emoce. A tu jen tak nezapomenou. 

Smysluplnost a význam vaší značky je pro zákazníky zkratkou k tomu, jak mohou vyjádřit kdo jsou, jaký mají vnitřní svět nebo jaké hodnoty vyznávají. Aby se na tuto zkratku vydali, musíte ji nejdříve vytyčit, určit kam vede a proč by se na ni měli vydat. Pak pro ně není stěžejní cena nebo to, že nemáte jiný produkt než ostatní, ale to, jaký máte význam pro jejich život a pro vyjádření jejich vlastní identity. 

Brandový ledovec co je pod hladinou a co je vidět

To, co ve finále ukážete svým zákazníkům jako váš brand, je jen špička ledovce toho, kým opravdu jste. Proto musíte velmi dobře vybírat, z čeho se váš brand skládá a jak tyto skutečnosti svým zákazníkům sdělíte, kde jim to sdělíte a jakým tónem. 

„Od zákazníků často slyšíme desítky argumentů, v čem jsou opravdu dobří a proč je mají jejich zákazníci chtít. Když řeknu, aby z  těchto věcí vybrali 3 zásadní pro ně i jejich zákazníky, tápou. Nikdo si o vás nebude pamatovat 20 věcí. Musíte vybrat ty nejnosnější a zajímavým způsobem je neustále opakovat. Jen tak vytvoříte zkratku, kterou si vaši zákazníci oblíbí a budou ji doporučovat dál.“

brandbuilding-ebrana

Brandový ledovec vyjadřuje všechny vaše vnitřní a skryté kvality a hodnoty (věci pod hladinou), které svojí existencí ovlivňují věci viditelné (nad hladinou). Zákazník je pak vaším marketingem pod plachtou brandu unášen k vašim produktům. Protože jedině marketing vedený a řízený srozumitelným a konzistentním brandem bude dávat zákazníkům dlouhodobě smysl a budou se k vašemu ledovci stále vracet. 

Jednotlivé pojmy z našeho brandového ledovce vám přineseme v dalších dílech našeho brandového seriálu.
 

Brandový ledovec

Co nás čeká, když máme brand

✓ Víme, kdo opravdu jsme, kam a proč směřujeme a jaké je naše poslání, vize a cíle.
✓ Známe naše cílové skupiny a víme kde a jak je chceme zaujmout, bavit se s nimi, budovat s nimi vztah a pečovat o ně.
✓ Máme návod a mantinely, na základě kterých se umíme odlišit od konkurence, rozhodovat a určit naše priority. 
✓ Zákazníci, partneři, dodavatelé i zaměstnanci vědí, co od nás čekat, protože víme, kam směřujeme, co chceme a co můžeme nabídnout.
✓ Vědomě budujeme naši značku dovnitř i ven, zvyšujeme naši hodnotu a vytváříme silné jméno, které generuje zisk a silnou firemní kulturu, která přitáhne ty správné zaměstnance.

Co nás čeká, když brand nemáme

✓ Nevíme, jak a čím se odlišit od naší konkurence, a i když pro to děláme jednotlivé kroky, nejsou čitelné, konzistentní, srozumitelné a nepřispívají k síle naší značky.
✓ Nevíme, kdo jsou naší zákazníci, co mají rádi, jak s nimi komunikovat a kde je najdeme.
✓ Nemáme sjednocené firemní hodnoty, konkurenční výhody a komunikaci. Každý z nás mluví se zákazníky jinak, nevytváříme jednotné asociace a emoce s námi spojené.
✓ Nepracujeme strategicky, koncepčně a smysluplně. Naše snahy, investice i energie se tříští, a tím se zmenšují i zisky z nich. 
✓ Neznáme své zaměstnance. Nevíme, co je pro ně důležité. Nebudujeme firemní kulturu, která by posílila jejich vztah k firmě a přitáhla kvalitní pracovníky. 

Důležité pojmy článku

  • Brand – Definice produktu, služby nebo organizace jasnýma nezaměnitelným způsobem.  
  • Brandbuilding – Strategie budování brandu a péče o něj. 

Chcete začít budovatsilnou značku,kterou si vaši zákazníci zamilují?

Zkusme to společně. 

Adriena Růžičková

Adriena Růžičková

brandová konzultantka

Adriena je kreativní duše s velkým nadhledem. Patří mezi naše nejzkušenější specialisty online marketingu.
Zaměřuje se zejména na brandbuilding. Díky tomu vám dokáže pomoci s definováním vaší značky a ujasnit vám, jak máte komunikovat ke klientům, dodavatelům i zaměstnancům.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti