Upravit stránku

Seznamte se se svými zákazníky a naservírujte jim obsah na míru

Zákazník by pro vás neměl být pouhým číslem v tabulkách a plánech. Zákazník je někdo, koho byste měli důvěrně znát. A nejen to. Svému zákazníkovi byste měli být ochotní snést modré z nebe.

Snést zákazníkovi modré z nebe. Beze všeho, jenže jaké by to „modré“ mělo být? To právě zjistíte, když si pomocí průzkumu vytvoříte obraz svého běžného zákazníka, takzvanou personu. Poznáte tak, kdo to vlastně je, jaké jsou jeho potřeby, zda má z nákupu nějaké obavy a nabídnete mu obsah, který ho bude bavit.

Odhalte preference svých zákazníků a přizpůsobte se jim v každé fázi jejich nákupního procesu.

Firmy a jejich zákazníci jsou různí a pohybují se po rozdílných prodejních kanálech. A také na ně platí různé taktiky. Když budete vědět, zda vaši zákazníci spíše holdují sociálním sítím, nebo naopak raději večer sledují zprávy a registrují tak spíše reklamu v televizi, můžete tomu přizpůsobit svou marketingovou strategii a nalákat nové zákazníky přesně na to, co jim imponuje a vyhovuje.

Poznejte své zákazníky a nabídněte jim obsah, který je zaujme

Dosáhněte až na hvězdys jasně definovaným zákazníkem!

V ideálním případě je dobré mít definované zákazníky již během vývoje produktu a před jeho uvedením na trh. Jenom tak budete přesně cílit na ty osobnosti, které produkt zaujme. Nic není ztraceno ani v případě, že chytáte druhý dech a chcete znovu rozjet podnikání, které ztrácí na síle. Právě vhodně stanové profily zákazníků vám ve vaší snaze pomohou.  

Komunikujte se svými zákazníky

V prvním kroku proveďte výzkum a vytvořte si tak hrubou představu o tom, s jakými typy zákazníků máte tu čest. Komunikujte s nimi a nebraňte se žádným tématům a přicházejícím podnětům. Se svými dlouholetými zákazníky se můžete pustit i do hlubších rozhovorů, a to nejlépe na individuální bázi. Odhalíte tak jejich priority, touhy, potřeby, zájmy, životní styl, ale současně také problémy a peripetie, se kterými by jim mohly vaše produkty pomoci

Každá informace, kterou získáte, se počítá. Každou bude jistě možné nějakým způsobem využít. Ať už se jedná o demografické údaje, koníčky a záliby či rodinné zázemí. Právě ty nejmenší detaily jsou často tím posledním dílkem do skládačky zobrazující vašeho skutečného zákazníka.

Sestavte si vlastní dotazníky

Pokud chcete pracovat se širším spektrem zákazníků, využijte dotazníků. Nemáte na tento typ činnosti v rámci běžné pracovní rutiny prostor? S vyzpovídáním zákazníků vám dokáže pomoci i agentura. Ačkoli osobní rozhovory jsou vždy tím nejlepším řešením. Zvlášť v případě těch zákazníků, se kterými jste si za dobu vaší spolupráce vytvořili pevný vztah založený na vzájemné důvěře. Asi se shodneme na tom, že tito zákazníci svěří více informací vám nežli neosobnímu dotazníku.

Nechte persony promluvit do vašeho byznysu. Protože ví, co říkají. Měly by se stát součástí všech marketingových aktivit a kampaní. A znát by je měli i vaši zaměstnanci. Dejte personám zákazníků prostor vyvíjet se ruku v ruce s vaším byznysem.

Osobní rozhovory jsou sice ideální cestou, ale dobře poslouží i dotazníky

Proč definici zákazníka vůbec řešit?
 

Lidé se rozhodují na základě emocí a sympatií. Jejich preferencím tak můžete přizpůsobit celý nákupní proces. A to od chvíle, kdy jim hlavou prolétne myšlenka, že by vaši službu či produkt mohli potřebovat přes časové období, kdy se rozhodují, u koho nakoupí až po chvíli, kdy produkty a služby používají.

Jednotlivé fáze nákupního procesu vám pomůže definovat framework STDC (See, Think, Do, Care). Lépe si díky němu uvědomíte, kde se o vás lidé mohou dozvědět a co je baví. Na základě toho odhalíte způsoby, jak můžete svou firmu efektivně zviditelnit. Zároveň se vyhnete tvorbě nevhodného a zbytečného obsahu a hned v úvodu nastavíte ten správný komunikační tón. 

Nahoru