Upravit stránku

Co by v roce 2017 nemělo chybět žádnému webu?

Přemýšlíte nad tvorbou nových webových stránek, ale nejste si jisti, co by měly vlastně umět? Nebojte se, nejste v tom sami! Připravili jsme si pro vás několik tipů na perfektně moderní web.

Trendy kolem webových stránek se mění každým dnem. Existují však i stabilní pilíře, na kterých úspěšný web vybudujete dlouhodobě. Pojďme si představit základy, které by dnes žádnému webu chybět neměly.

1. Responzivní design

Kdo dnes opomíjí mobilní zařízení, připravuje se o ohromnou část publika, které se zmocní konkurence.

Počet uživatelů využívajících k návštěvám internetu mobil nebo tablet neustále vzrůstá. Na tuzemském trhu si mobilní uživatelé již ukusují téměř 40 % internetového koláče. Není tedy divu, že se pozornost webdesignu stále více zaostřuje právě na responzivní zobrazení, které se stává povinností.

Až budete přemýšlet, jak by váš nový web měl vypadat, doporučujeme využít metodu „Mobile First“. Ta spočívá v navržení webových stránek nejprve pro mobilní zařízení a teprve pak pro ty větší. Tento přístup má hned několik výhod. Tou největší je, že když musíte obsah vměstnat na malou plochu, nutí vás to skutečně přemýšlet o tom, co je pro uživatele důležité a vyvarujete se zbytečnostem, které odvádějí pozornost.

Chcete-li se dozvědět více o responzivním designu, přečtěte si náš článek 10 přikázání špičkového responzivního webdesignu.

2. Rychlost načítání

Je statisticky dokázané, že pokud se mobilní stránka načítá déle než 3 vteřiny, činí ztráta až
53 % návštěvníků
.

Pomalé načítání stránek (zejména na mobilu) je častým důvodem jejich opuštění. Právě proto je rychlé zobrazení obsahu pro každý web klíčové. Uživatele prostě nebaví čekat. Navíc rychlý web vzbuzuje dojem kvalitního produktu. Rychlost načtení ovlivňuje také hodnocení stránek ve vyhledávačích. Například Google upřednostňuje rychlejší weby již od roku 2010. 

Dá se říct, že obecně platí následující časové mantinely rychlosti pro provedení akce:

  • 0,1 vteřiny – uživatel vnímá jako okamžitou akci.
  • Do jedné vteřiny – uživatel vnímá malé zpoždění, ale nepřeruší operaci.
  • 10 vteřin – limit pro udržení pozornosti. Při delším zpoždění uživatel jistě opustí danou operaci, věnuje se jiným věcem a už se nemusí vrátit.

Více se můžete dočíst v článku Jakoba Nielsena „Response Times: 3 Important Limits“.

Stejně jako ve sportu, i u webových stránek platí pravidlo – čím rychlejší, tím lepší. K měření můžete využít hned několik online nástrojů. K těm nejpopulárnějším patří PageSpeed Insights, GTmetrix, nebo WebPageTest. Doporučujeme také proměřit rychlosti načítání několika webů vaší konkurence. Tím získáte přehled o tom, jak si stojíte mezi weby, které mohou vaši uživatelé navštívit při hledání podobných služeb a produktů.

3. Zabezpečení

Bezpečnost je důležitá vždy a v digitálním světě obzvlášť. Chraňte svůj web a klientská data před zneužitím. Uživatelé to ocení.

Digitální svět postupně proniká do všech aspektů našeho života, a tak se stále palčivějšími stávají otázky bezpečnosti, diskrétnosti a zneužívání informací. Vzniká proto důraz na zabezpečení a novým standardem se stává HTTPS – zabezpečený protokol webových stránek. Jaké jsou jeho výhody?

Bezpečnost webových stránek

Zabezpečený protokol HTTPS je šifrovaný a brání tak případným útočníkům v manipulování s komunikací mezi webem a uživateli nebo v úpravách obsahu, který se na webu zobrazuje. Útočník proto nemůže například vkládat reklamy, škodlivé odkazy a podobně.

Bezpečnost informací uživatelů

Díky šifrování nelze komunikaci „odposlouchávat“ a zneužít ji. Jde o obecně známý fakt, a pokud na svůj web nasadíte zabezpečený protokol, uživatelé vám svá osobní data, hesla a další informace svěří raději. Navíc některé prohlížeče, například Google Chrome, začínají zdůrazňovat, že uživatel přechází na nezabezpečený web, pokud na něm není nasazené HTTPS.

Pozice ve výsledcích vyhledávání

Vyhledávače jako Google a Seznam zvýhodňují zabezpečené weby ve výsledcích vyhledávání.

Nezapomínejte na zabezpečení svého webu

4. Sledování aktivity uživatelů

Sbírejte data o chování uživatelů, vyvozujte z nich závěry a neustále vylepšujte. To je cesta k úspěchu!

Webové stránky mají mít vždy jasný cíl. Může jít například o zvýšení návštěvnosti nebo vyšší konverze. Je ale důležité naplnění cílů sledovat. Pokud stávající stav nefunguje, jsou webové stránky vašemu podnikání v podstatě k ničemu. Jak ale zjistit, jestli se zrovna váš cíl daří webu naplňovat? K tomu slouží analytické nástroje a váš web musí být schopný s nimi pracovat.

Pokud s měřením aktivity na webu začínáte, rozhodně doporučujeme nasadit Google Analytics. Jde o online službu společnosti Google, která je zdarma a poskytuje podrobné informace o návštěvnosti webových stránek. Dozvíte se například, na které stránky vaši uživatelé nejčastěji přicházejí a odkud nebo kudy vám zase utíkají. Více o efektivním používání Google Analytics se můžete dočíst ve článku 5 tipů na skvělé statistiky v Google Analytics pro každého.

Z dalších užitečných nástrojů pro analýzu chování uživatelů na webu jmenujme například Smartlook nebo Hotjar – aplikace, které jsou vhodné pro nahrávání a analýzu chování návštěvníků vašeho webu, tvorbu heatmap a dalších užitečných funkcí. Pomohou vám pochopit chování uživatelů a optimalizovat webové stránky, aby co nejlépe plnily vaše cíle.

… a další rady příště!

A to je pro dnešek všechno, pokračovat budeme zase příště. Prozradíme vám další tipy pro moderní web a jak je co nejlépe využívat. Aby se na něm vaši návštěvníci neztratili a také, aby na něm byli rádi.
Tomáš Provazník

Tomáš Provazník

Produktový manažer

Tomáš je produktový manažer pro náš eWeb a odpovídá za rozvoj manažerského systému. Aby neusnul na vavřínech, stále pátrá po novinkách v oboru a hledá příležitosti, aby si mohl rozšiřovat znalosti. A když má volno? Zajímá ho všechno kolem počítačů nebo odreagování při sportu a turistice. Nepohrdne ale ani dobrou knihou nebo filmem. Když mu k tomu všemu zbude čas, tvoří české titulky k anglickým videím na Youtube.

Nahoru