Upravit stránku

Nečekejte, až vám přijde obsílka na pokutu za statisíce korun

Tu můžete dostat za nedodržení nové směrnice EU vyžadující aktivní souhlas návštěvníků vašich webů a eshopů k používání souborů cookies.

V druhé polovině roku 2015 vstoupila plíživě v platnost jedna z mnoha nových směrnic EU. Podle té musí povinně majitelé webů a e-shopů vyžadovat od návštěvníků svých webů, eshopů, online aplikací, ale také příjemců newsletterů (dále jen online produkty) souhlas s tímže používají cookie (více v prohlášení společnosti Google). Majitelé online produktů jsou plně zodpovědní za dodržování této směrnice, a to pod hrozbou vysokých pokut

Právníci i agentury se nyní dohadují, jak rychle bude norma vyžadována a kdy přijdou první precedenty s pokutami za nedodržení získání souhlasu či neprovedené registrace u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Více k právnímu náhledu najdete v této zajímavé prezentaci.

Z minulosti však máme dobrou zkušenost. Dlouhá léta bylo na českém internetu možné kopírovat texty i fotky beztrestně do jakéhokoli nového webu či eshopu. V posledních letech však agentury chránící vlastnická práva majitelů tvrdě vymáhají pokuty. Vymahatelnost přišla později, ale přišla.

Snadný a rychlý preventivní krok

1. eBRÁNA nebo váš dodavatel rychle implementuje řešení zvané Opt-in. Tedy to, kdy návštěvníci musí nejprve souhlasit s používáním cookie, a teprve potom je skutečně umožněno jejich využití. Tento souhlas musí být evidován a je odvolatelný. Na vašich online produktech uvidíte informační řádek ohledně využívání cookie spolu s tlačítkem Rozumím. Jeho stisknutím návštěvník webu, eshopu nebo online aplikace schválí použití cookie. Dokud tak neučiní, bude mu hláška i nadále vyskakovat a web nebo e-shop bude fungovat v omezeném režimu.
Nemáte svého dodavatele nebo si spravujete web sami? Využijte dobrých rad z článku "Jak implementovat potvrzování cookies pomocí GTM".

Omezení se týká zobrazení těchto částí:

  • widgety pro Facebook, Twitter či další sociální sítě,
  • Heureka widget Ověřeno zákazníky,
  • Google universal analytics,
  • kódy pro remarketing,
  • Google tag manažer,
  • Crazy Egg,
  • ukládání interních cookies pro username či email uživatele.

S čím návštěvník souhlasí, musí být na online produktech vždy viditelně dohledatelné. Jako například zde.

2. Registrujte se u UOOU. Zákon o ochraně osobních údajů (č. 101/2000 Sb.) § 4 písm. a) totiž definuje osobní údaj tak, že jím mohou být datum narození, rodné číslo, telefonní číslo, emailová adresa, bankovní účet, fotografie, IP adresa a další, pokud umožňují přímo či nepřímo identifikovat konkrétní subjekt. Postupujte podle tohoto návodu.

Nahoru