Upravit stránku

Průzkum spokojenosti - víte, co si vaši zaměstnanci opravdu myslí?

Víte to, nebo si to jen myslíte? Při práci s našimi klienty stále častěji narážíme na to, že nemají dostatek kvalitních a loajálních pracovníků. A když už kvalitního zaměstnance mají, bojí se, že odejde v okamžiku, kdy dostane „lepší “ nabídku od konkurenční firmy. Jak takové situaci předcházet? 

Zaměstnanci jsou to nejdůležitější, co máte

Nezáleží na tom, zda se jedná o dělnickou nebo manažerskou společnost. Dnešní doba klade vysoké nároky na kvalitní péči o zaměstnance, protože právě oni jsou největší a nejdůležitější komoditou každé společnosti. Můžete mít sebelepší know-how, ale v okamžiku, kdy nemáte kvalitní a schopné lidi, kteří se ho chopí a použijí v praxi, je vám to vše k ničemu.

Tvrdíme, že kvalitní péče o pracovníky je stejně důležitá jako kvalitní produkt, který je předmětem vašeho podnikání. Když budete mít pracovníky, kterým bude práce dávat smysl, budou spokojeni ve vztahu se svým šéfem, se svým vzděláváním, ohodnocením i dalšími aspekty své práce, zvýšíte významně pravděpodobnost úspěšnosti celé firmy. 

Klíčem ke spokojeným zaměstnancům je vědět, co mají opravdu na srdci

Možností, jak zjistit názory svých lidí, máte hned několik (pravidelné 1+1 schůzky, porady týmu). Minimálně jednou za rok ale stojí za to položit stejné otázky všem zaměstnancům ve firmě. K tomu právě slouží dotazník průzkumu spokojenosti, který je snadno a levně aplikovatelný do každé společnosti. Odhalí míru spokojenosti, loajality i angažovanosti velkého počtu lidí najednou. Získáte ale také přehled o problémech, které vaše lidi trápí.

Jak na průzkum spokojenosti, aby byl efektivní a úspěšný?

Pokud se do realizace průzkumu spokojenosti ve své firmě pustíte, dodržte tyto základní rysy. Kvalitní průzkum spokojenosti by měl být:

  • jednoduchý
  • rychlý
  • srozumitelný
  • anonymní
  • snadno vyhodnotitelný
  • opakován alespoň 2x ročně

Jaký je největší úspěch průzkumu spokojenosti?

Ne, výsledek, že jsou všichni zaměstnanci spokojení to není. Odpovědí je neustále se zvyšující procento vyplnění v průběhu let. Protože to je důkaz, že lidé věří, že má tato aktivita smysl a že je vy, jako vedení, opravdu posloucháte a jste ochotni se zjištěnými informacemi pracovat. A jejich spokojenost dál zvyšovat. 

5 nejčastěstějších obav, které se s průzkumem spokojenosti obvykle pojí

#1Obávají se, že se dozví pravdu o tom, co si zaměstnanci myslí a nebudou s ní umět pracovat.

Tady je nutné si uvědomit, že „je dobré vědět“, jak na tom zaměstnanci doopravdy jsou. Když nevím, neřídím, nemůžu dělat jakékoliv změny k lepšímu a můžu být kdykoliv nemile překvapen. Nenechte se řídit, řiďte sami.

#2Zaměstnanci dotazník nevyplní, nechtějí takové aktivity podpořit.

Návratnost dotazníků, které jsme realizovali pro naše klienty, nás velmi mile překvapila. Pohybuje se mezi 60-70 %, což je skvělé! Nemusí to však být pravidlem. Pokud bude účast nižší, nezoufejte. Pokud výsledky průzkumu přinesou požadované změny, lidé uvidí v jeho vyplnění smysl a do dalšího průzkumu se tak zapojí s mnohem větší pravděpodobností.

#3Na takové věci nemáme čas, naši lidé se musí soustředit na produkci.

Kolik vás stojí nábor a zaučení nového člověka, když ten nespokojený odejde?
Dotazník každému člověku zabere 15-20 min. Vyhodnocení dotazníku zabere zodpovědné osobě 3 h a seznámení s výsledky pak 1 h/vedoucí. Pokud nebudete vědět jak na to, můžeme vám s tím pomoci. Informace, které průzkumem spokojenosti získáte, za to stojí.

#4Naši zaměstnanci nemají přístup k PC a nemají jak dotazník vyplnit.

Forem vyplnění je několik – na PC, na mobilu a jde to i v papírové podobě. 

#5Nepotřebujeme použít průzkum spokojenosti. My víme, co si zaměstnanci myslí.

Upřímně, gratulujeme. Nebylo by ale super si informace ověřit? I mistr tesař se někdy utne.


Jak vlastně pracovat s výsledky?

  1. Je potřeba si uvědomit, že to, co zjistíte, je popis aktuálního stavu. Není třeba se za výsledky nějak kárat. Skvělé je to, že už vůbec najdete odvahu otevřeně se svých zaměstnanců zeptat.
  2. V každém průzkumu najdete vždy problémy, které lze vyřešit okamžitě (např. vyměnit paní uklízečku, pořídit více květin do kanceláří pro vylepšení pracovního prostředí nebo začít víc topit na dílně). Jejich řešení neodkládejte. Zároveň ale identifikujete i dlouhodobé problémy, na jejichž řešení je potřeba začít pracovat.
  3. S výsledky průzkumu seznamte své zaměstnance. Poděkujte těm, co vyplnili průzkum a řekněte jim, jak budete se získanými zjištěními dál pracovat.
  4. Zapojte své zaměstnance do řešení identifikovaných problémů. Využijte ty, kteří jsou ochotni pomoci. Uvědomte si, že tady víc než kde jinde platí přísloví, že „na společné dítě se neplive“.
  5. Průzkum opakujte ideálně 2x do roka a sledujte vývoj odpovědí u jednotlivých otázek. Otázky neměňte.

Jak zvýšit procento vyplnění dotazníku?

Návod je jasný, ukažte při prvním průzkumu, že jste ho nedali do šuplíku a opravdu pracujte s výsledky. 

Jak mohou vypadatvýsledky průzkumu spokojenosti?

Pro bližší představu přikládáme screeny ze starších průzkumů spokojenosti v eBRÁNĚ. 

Baví tě práce,
kterou děláš?

Vyplňování dotazníku spokojenosti

Jsi spokojen se svým mzdovým ohodnocením?

Vyplňování dotazníku spokojenosti

Zdroj: Průzkum spokojenosti zaměstnanců eBRÁNA 

Součástí průzkumu jsou i otevřené otázky, kde mohou zaměstnanci své myšlenky rozvést a doplnit všechny detaily, které by se k vedení měly dostat.

Závěrem pro vás máme několik doporučení:

  • Kvalitní péče o zaměstnance by měla být jednou z hlavním priorit firmy. Myslete na to, že vaším cílem by mělo být zlepšení života zaměstnanců, nejen majitelů.
  • Pokud to se svou firmou myslíte vážně, je potřeba si uvědomit, že zaměstnanci a jejich spokojenost tvoří základ vašeho úspěchu. Spokojení zaměstnanci jsou zároveň nejlepším marketingovým nástrojem firmy a tvoří spokojené klienty.
  • Lidé, kteří jsou ve firmě rádi, za normálních okolností neodcházejí. Vy tak máte nejen super tým, ale také šetříte mzdové náklady na adaptaci nových lidí a můžete se soustředit na rozvoj stávajících zaměstnanců.
  • Spokojenost vašich zaměstnanců (ta opravdová) vám pak může pomoct při náboru. Jejich příběhy, na které budou sami hrdí, můžete zveřejnit např. na svém kariérním webu či sociálních sítích. Nábor si nejen zjednodušíte a zlevníte, ale také bude mnohem autentičtější. Mrkněte třeba na příběhy eBRÁŇÁKŮ.

Ivana Palarčíková

Ivana Palarčíková

ředitelka divize produkce

Ivče eBRÁNU osud přihrál přesně na míru. Z čerstvé maminky s praxí ve vrcholovém businessu se u nás vypracovala na šéfovou, která svá oddělení drží pevně v rukou. Aktuálně vede největší divizi, kterou v eBRÁNĚ máme a má tak na starosti péči o skoro 60 lidí napříč týmy marketingu, contentu, PPC reklamy, ale i tvorby webů a e-shopů. 

Nahoru