Upravit stránku

Nový Google Analytics 4 spatřil světlo světa

Google pravidelně přichází s velkými změnami svého analytického nástroje – Google Analytics. Tato vylepšení ho pozdvihují na vyšší úroveň. Google Analytics je vyspělejší, mocnější a připravený na nadcházející analytickou éru.

Trocha„géáčkové“ historie

2005
Psal se rok 2005 a společnost Urchin nabízela k prodeji svůj analytický nástroj, který předala pod taktovku Googlu. Ten začal přetvářet základní analytické ukazatele do pohodlnější, uživatelsky srozumitelné formy.
2012
Přesouváme se do roku 2012 a nastává, pro některé jen drobná, změna formátu ID kódu z GA-XXXXXX-X na UA-XXXXXX-X. Google tím ruku v ruce přináší novou metodiku vyhodnocování. Od sledování izolovaných návštěv přechází ke sledování chování uživatelů v časových blocích. Což je pro nás v současnosti již neodmyslitelným ukazatelem. Stejně jako dimenze, importy a atribuční modely.
S tímto upgradem se pojí také naše oblíbená hláška „Co neměříte, neřídíte.“, s čímž se už ztotožňují i naši klienti.
2019
Jsme skoro v současnosti – přichází rok 2019. Zrození další inovace Google plánoval na své výročí, což se mimochodem nestíhalo, a proto na svět přišel lehce nedonošený Google Analytics App+Web. Nicméně propojená měření napříč platformami umožnila sledovat zákazníka o něco detailněji. Od jeho příchodu z mobilní aplikace, kterou spustil v MHD cestou z práce, až po dokončení objednávky přes desktop z pohodlí gauče.
2020
Do budoucnosti se bohužel nepodíváme, a tak se musíme spokojit s výletem do současnosti. Ano správně, rok 2020 už je sice téměř u konce, ale Google vpouští do světa Google Analytics 4.

Co nám přinášíGoogle Analytics 4

Vaše čela mohou zůstat neorosená, žádné extrémně odlišné statistické nástroje se nekonají. Co se však změnilo je přístup, jakým na data můžeme nahlížet.

Mění se dosavadníKPI

Co se skrývá pod pojmem KPI a proč s nimi pracovat? Na toto téma se můžete vzdělat v jednom z našich starších článků o KPI. Pro snadnější orientaci shrneme základní ukazatele, které v online marketingu nejčastěji používáme.
  1. Počet návštěv
  2. Průměrná doba návštěvy/počet stránek za návštěvu
  3. Míra opuštění
  4. Konverzní poměr
  5. Tržby/konverze

KPI znát nepotřebujete? Ale kdeže…

Klíčové ukazatele výkonu znát potřebujete. Ptáte se proč? Když už ne kvůli svému podnikání, tak alespoň abyste měli ponětí, o čem je řeč, pokud si od nás necháte vytvořit marketingovou strategii.

Vztahy jsou důležité!I v Google Analytics

Data aktuálně sledujeme skrze Google Analytics způsobem, kdy hledáme vztah mezi návštěvou a splněním daného KPI v určitých časových intervalech. Na základě toho provádíme predikce, co by se mohlo stát, kdyby nastala ona či tamta situace. Jak se v této problematice orientovat? Laik předpokládá, že 10 návštěv = 1 objednávka, takže aby dosáhl 10 objednávek, chce na web či e-shop přivést 100 návštěv.
Majitelům firem v tuto chvíli poskočila srdce s vidinou ne příliš těžkého cíle. Ovšem nám marketérům přibývají vrásky na čele, jelikož víme, že takhle lehké to nikdy není. Zaměřujeme se na hledání metrik a cest, jak si pohled na poměr návštěv vůči objednávkám narovnat a zpřesnit. Potřebujeme znát širší vztahy. Chce to zcela nový pohled.
Google Analytics

Měnímevzorec myšlení

Vzorec myšlení změnil i Google, který si řekl, že je nutné vystoupit ze zaběhnutých kolejí a podívat se na věci ze zcela jiného úhlu. Měření přechází z návštěv na měření událostí. Jednoduše řečeno vše, co bylo dříve návštěva, je nyní událost s vlastním názvem i parametry.

Pojďme na příklady z praxe

Starý pohled

2.231 jedinců, neboli návštěv, za poslední měsíc na e-shopu strávilo průměrně 1:23 min. Přitom 44 z nich provedlo konverzi s konverzním poměrem 2 %. Co můžeme z celkového počtu 44 transakcí vyčíst?

  1. 20 jedinců přišlo organicky = přirozeným vyhledáváním na Google a Seznamu 
  2. 15 jedinců přišlo z PPC kampaní
  3.  7 jedinců přišlo z Newsletteru
  4. 1 osoba navštívila e-shop napřímo – tento jedinec vaši firmu pravděpodobně znal, nebo jste objednávku zadali ručně sami

Hodně informací? Tak schválně. Podívejme se novým pohledem. ➙

Nový pohled GA 4
Máme 2.231 uživatelů, chcete-li jedinců, neboli návštěv. U každého z nich si automaticky pošlete událost:
  1. Navštíví stránku – pošlete si událost „uživatel přišel na stránku XYZ“
  2. Odscrolluje na konec stránky – pošlete si událost „odscrolloval na konec stránky“
  3.  Proklikne se z  kampaně ABC - ....
  4. Podívá se na určitý produkt
  5. Změní variantu produktu
  6. Přihodí produkt do košíku
  7. Potvrdí objednávku
  8. Přihlásí se k odběru Newsletteru
  9. Přihlásí se do klientské zóny
  10. Pustil si video na blogu a odešel z webu pryč

Navoltepokročilejší dotazy

Možností je spousta a jak vidíte, každé kliknutí či jiné dění na webu je předem definovaná událost s vlastními parametry. Díky tomu máte možnost do analytiky e-shopu navolit pokročilejší dotazy než dříve:
  1. Poznamenejte si uživatele, kteří vytvořili během posledního roku minimálně 2 objednávky.
  2. Výši objednávky každého uživatele rozpočítejte pomocí pokročilého atribučního modelu na jeho timeline mezi jednotlivé prokliky z reklamních systémů v rámci dvou týdnů před uskutečněnou objednávkou.
  3. U všech kampaní porovnejte vaše výdaje se souvisejícími příjmy.
  4. Spočítejte predikci možných příjmů na rok dopředu pro každou timeline.
  5. Všechny uživatele, u kterých máte takto spočítané CLV a je vyšší než x.xxx Kč, zařaďte do VIP zákaznické kategorie. Pro tyto uživatele nastavte jinou komunikaci, posílejte jim i jiné nabídky a dopřejte jim i vyšší bonusy za jejich objednávky.
Z toho pramení, že doplněním pokročilejšího SCRIPTU už každého uživatele (návštěvníka) webu nesledujeme jen na omezených časových blocích, ale v jedné nepřetržité časové ose. Své uživatele máte možnost sledovat dny, týdny, a tak dále. Jejich aktivita v čase kolísá a specifickým způsobem na úrovni každého jednotlivce protíná různá média.
Sledování uživatele přes Google Analytics

Všechny událostina jednom místě

Co tedy vyplývá z letošní aktualizace Google Analytics? Můžeme lépe rozklíčovat nákupní cykly a dopady ROPO efektu, protože do této osy, na jedno místo a ke každému uživateli, spadají i události provedené:
  • V mobilní aplikaci
  • V klientské zóně webu
  • V reklamních formátech
  • V pohybech ze CRM systému
  • V kamenné prodejně

Vítejte v nové době

Uživatelské prostředí Google Analytics
S neustálým zpřísňováním opatření v oblastech GDPR, CCPA, blokátorů, nebo ostatních vychytávek jako Google Consent MODE marketingoví specialisté pláčou. S těmito omezeními ubývá tvrdých dat, která nám slouží k predikci modelů.

S Google Analytics 4vás nic nezastaví

Pokud vypadne jedno z koleček analytiky, klasické metody selhávají, a s nimi i celý marketingový model. Data musí být předložená jako celek a výpadek jedné části způsobuje, že celé měření nedává smysl.
Oproti tomu události v GA 4 nabízejí prostor pro nadefinování velmi specifických segmentů na vybraných platformách i při výpadku té či oné části skládačky. A to bez ohledu na fakt, zda je výpadek způsobený vlivem chyby nebo legislativního zásahu, i bez ohledu na množství sesbíraných dat.
Ladislav Chyba

Ladislav Chyba

Specialista online marketingu

Láďa se orientuje striktně na výkon a označuje se jako tlumočník mezi běžnou veřejností a IT světem. Jeho výsledky mluví za vše. S klienty pracuje v rozličných produktových odvětvích od kosmetiky po filharmonie. Výsledkem je rychlé pronikání do podstaty jednotlivých projektů bez ohledu na sortiment či službu. V roce 2009 se podrobněji seznámil s metodami online marketingu a projektového řízení. Své znalosti od této doby prohlubuje a aplikuje kdykoliv je to jen možné.

Nahoru