Upravit stránku

Naučte se pracovat s jedním z nejúspěšnějších prodejních kanálů na internetu aneb Jak funguje srovnávač Zboží.cz (2. část)

Druhý díl miniseriálu o cenových srovnávačích věnujeme poměrně podrobnému popisu fungování serveru Zboží.cz. Zjistěte si, na co si dát pozor.
Jak jsme si již řekli hned v úvodním dílu seriálu, největším zbožovým porovnávačem je server Zboží.cz, který provozuje společnost Seznam.cz. Tento server obsahuje nejrozsáhlejší databázi produktů, a proto je nejvíce využívaným a navštěvovaným zbožovým porovnávačem v ČR.
Úvodní stránka serveru Zboží.cz

Na serveru Zboží.cz se může registrovat každý internetový obchod, který splní smluvní podmínky. Takový eshop musí mít např. na svém webu uvedeno IČO, kontakty, nákupní košík, obchodní podmínky a samozřejmě produkty, které prodává. Důležité je vědět, že pod jedním identifikačním číslem si můžete zaregistrovat více internetových obchodů, podmínkou je, aby nabízely různý sortiment. Druhou důležitou podmínkou registrace je funkční XML soubor, který odpovídá specifikaci Zboží.cz.

Jak to vlastně na tom Zboží.cz funguje?

Je zřejmé, že prvním krokem je tedy registrace eshopu. Na e-mail vám přijde informace o přijetí požadavku a na jeho vyřízení si obvykle počkáte pět pracovních dnů.

Následuje druhý krok, kterým je založení kampaně v administraci Zboží.cz a její napojení na Peněženku Seznam. Důležitou maličkostí, aby vám vše začalo fungovat, je nabitý kredit v peněžence.

Služba Zboží.cz je od 1. 3. 2013 kompletně zpoplatněna minimální cenou za proklik 0,20 Kč bez DPH. Jedná se o tzv. neupřednostněné položky, kdy se vaše produkty budou zobrazovat pouze ve fulltextovém vyhledávání, tedy až za těmi upřednostněnými. Data z XML feedu se u nich aktualizují pouze třikrát týdně.
Fulltextové vyhledávání produktů na Zboží.cz
Jestliže chcete, aby se vaše produkty zobrazovaly ve fulltextovém vyhledávání výše, musíte je upřednostnit. To znamená, že jim nastavíte cenu za proklik od 1 Kč bez DPH nahoru. Tím získáte také to, že se vaše produkty tzv. napárují se stejnými produkty jiných eshopů a zařadí se tak do kategorií. Aktualizace dat z XML feedu probíhá u upřednostněných položek jednou za 24 hodin.
Detail produktu na Zboží.cz
Jedná se o tzv. aukční prokliky, což znamená, že si můžete hrát s pozicí upřednostněných produktů zvyšováním či snižováním ceny za proklik. Když nabídnete vyšší cenu, dosáhnete lepší pozice svého obchodu v kategorii u konkrétního produktového detailu. Aukční prokliky si nastavíte pomocí tagu MAX_CPC v XML feedu anebo v administraci Zboží.cz.

Všechno stojí na párování položek

Aby se vaše produkty dostaly do kategorií Zboží.cz do produktových detailů, musí je dokázat robot Zboží.cz spárovat. Pro spárování položek jsou, kromě upřednostnění, důležitá tato data:

  • název produktu,
  • EAN kód,
  • jméno výrobce,
  • produktové číslo,
  • zařazení do kategorie,
  • popis produktu,
  • cena.

Pokud na Zboží.cz budete posílat produkty, které neobsahují výše zmíněné informace, je možné, že se produkt nespáruje správně, nebo se v kategorii Zboží.cz nezobrazí vůbec. Vaše produkty, které zasíláte prostřednictvím XML feedu se naopak spárují, když je EAN kód a název produktu shodný s EAN kódem a názvem produktu, který je uveden na Zboží.cz.

Ještě na jednu věc musíte dát pozor: Cena vašeho produktu by se neměla příliš lišit od ostatních eshopů. Zboží.cz totiž porovná cenu produktu s cenovým rozpětím spárovaných položek a když je cena mimo tento rozsah, nespáruje ho.
Kategorie zboží - napárované položky

Může se stát, že se vám produkt spáruje k nesprávnému produktu. V tom případě doporučujeme upravit jeho název podle totožných produktů, které jsou již ve Zboží.cz vloženy.

Také vás může potkat situace, kdy se váš produkt nespáruje vůbec. Může to být tím, že máte chybu v XML feedu. Existuje ještě druhá varianta, a to že Zboží.cz prostě nenašlo ve své databázi totožný produkt, a tudíž nemá s čím párovat. V takovém případě bude váš produkt zobrazovat pouze ve výsledcích fulltextového vyhledávání. Ale jen do doby, než zašle totožný produkt nějaký jiný eshop.

Informace o spárovaných a nespárovaných položkách naleznete v administraci Zboží.cz u vaší kampaně v záložce Položka. Jejich seznam si také můžete nechat zaslat na svůj registrační e-mail.

Nejčastější chyby, které Zboží.cz penalizuje

Zbožový porovnávač Zboží.cz má pro majitele internetových obchodů stanovena určitá pravidla. Pokud server zjistí, že je eshop porušuje, může ho na určitou dobu "zabanovat", tedy vyřadit jeho produkty z vyhledávání. Každé porušení pravidel posuzují pracovníci Zboží.cz individuálně podle závažnosti.

Dobrá rada na závěr

Porovnávač Zboží.cz se snaží svým uživatelům nabízet co nejlepší a nejrelevantnější výsledky. Snažte se proto i vy, aby vaše produkty obsahovaly co nejvíce důležitých informací a byly ve vašem eshopu zařazeny do vhodné kategorie. Produkt správně pojmenujte, vytvořte popis, který bude obsahovat vlastní specifikace, a vložte hezké fotografie. Díky tomu bude Zboží.cz vaše produkty propagovat, a tím získáte konverzní návštěvníky.

Nezapomínejte ale také na to, že na váš eshop přicházejí návštěvníci i z jiných zdrojů - fulltextových vyhledávačů, PPC kampaní či referenčních webů. Díky důvěryhodnosti (Pozn. tomuto tématu jsme věnovali článek Nebuďte líní a uvádějte na svém webu pravdivé informace. Vyplatí se to!), kvalitnímu zpracování a příjemnému jednání získáte mnoho nových zákazníků a ti stávající se k vám budou rádi vracet.

A co nás čeká v příštích dílech našeho miniseriálu? V tom následujícím se podíváme na zoubek jednomu z nejpoužívanějších srovnávačů u nás, a to serveru Heureka.cz. A v posledním dílu seriálu o zbožových srovnávačích se můžete těšit na návod, jak pracovat s Nákupy Google.

Nahoru