Co jsou zbožové srovnávače a proč na nich nesmíte chybět?

Zbožové srovnávače, internetové porovnávače zboží či „zbožáky“ představují jeden z nejvíce konverzních kanálů pro e-shopy. Mezi ty nejznámější a nejvíce využívané patří Heureka.cz či Zboží.cz. Ale věděli jste, že jich na internetu můžete najít mnohem více? Některé jsou i specializované na specifický sortiment. A jak se vůbec se svým e-shopem na zbožový srovnávač dostat a jak zařídit, aby vám zvedl prodeje? Pojďme se na to společně podívat. 

Proč byste neměli se svým e-shopemna zbožových srovnávačích chybět?

Česko je rájem e-shopů. A to doslova, protože je u nás nejvyšší počet e-shopů na počet obyvatel v celé Evropě. Nakupování na internetu je mezi Čechy čím dál více oblíbenější, a proto není divu, že obrat české e-commerce roste každý rok raketovým tempem. A ani koronakrize to nezastavila, právě naopak. Tím, že lidé nakupují přes internet, chtějí mít jistotu, že nakoupí správně, a proto porovnávají. A to nejen cenu zboží, ale i kvalitu, dostupnost, recenze od uživatelů atd.

Být na zbožových srovnávačích vyjde draho? Ale kdeže. Na srovnávačích se nacházejí zákazníci, kteří už vědí, co si chtějí koupit, a jenom hledají, kde to koupit a kde je to vyjde nejlépe. Proto jsou zbožáky vysoce konverzním kanálem.

Jak nejčastěji vypadá trasa zákazníka, který si chce koupit např. nová sluchátka? Podívá se na zbožový srovnávač, porovná cenu v jednotlivých e-shopech, recenze na ně, dostupnost zboží, cenu za dopravu a podle toho vybere obchod, kde si produkt zakoupí. 

Pojďme se podívat na ty největší srovnávače zboží.

Mezi giganty neodmyslitelně patří Heureka.cz a Zboží.cz. Na těchto dvou srovnávačích je možné porovnávat a prodávat zboží od mobilního telefonu přes zahradní potřeby až ke krmivům pro psy. 

Srovnávače zboží

V posledních letech na české a slovenské zbožákové scéně vyrostly další srovnávače. Nejedná se o klasické srovnávače, ale spíše o katalogy zboží, neboť nefungují na stejném principu jako Heureka či Zboží.  Mezi ty nejnavštěvovanější patří Favi, Glami nebo Biano.  Favi a Biano se specializují na nábytek a doplňky do domácnosti. Glami je naopak srovnávač módy. 

Nesmíme zapomenout zmínit ani Google Nákupy, které představují tu výhodu, že jsou propojené s PPC kampaněmi.

Co potřebuji, aby byl můj e-shopvidět ve srovnávači?

Abyste byli vidět na srovnávači, je potřeba mu dát seznam všech svých produktů. K tomu slouží tzv. XML feed, který obsahuje výpis všech vašich produktů v takové podobě, aby ho byl schopný daný srovnávač přečíst. XML feed je naprostý základ, který je potřeba mít perfektně vyladěný, abyste ze srovnávače získali maximum a přinášel vám výsledky. Minimem pro feed je mít vyplněný element CATEGORYTEXT, podle stromu kategorií daného srovnávače, kterým provedete první krok k úspěšnému napárování produktu na produktovou kartu. 

XML feed pak obsahuje další elementy, se kterými srovnávač následně pracuje. Patří sem např. PRODUCTNAME, PRODUCT, MANUFACTURER či DELIVERY_DATE. Je potřeba dát pozor na to, že každý srovnávač má jiné požadavky na jednotlivé elementy.  Přes tyto elementy pak dochází k tzv. párování produktů na produktové karty.

Co je to produktová karta?

Produktová karta je samostatná karta pro konkrétní produkt, která obsahuje informace o daném produktu a seznam všech e-shopů (vaší konkurence), která daný produkt prodává. Jednotlivé e-shopy jsou pak seřazeny podle různých pravidel. 

Heureka vám stále říká, že nejste napárovaní?

A to i přestože máte správně vyplněný feed? Může to být tím, že nemáte konkurenci, a tak produktová karta založit nejde. Proč? Pro založení produktové karty je potřeba minimálně dalších dvou prodávajících.

Můj produkt prodává dalších 30 e-shopů.Jak se v produktové kartě dostat na přední pozice?

Např. Heureka chce svým zákazníkům nabízet nejen nejlevnější produkty, ale hlavně produkty od e-shopů, které jsou důvěryhodné a prověřené. Proto se vám může stát, že máte nejlevnější produkt, a přesto vás Heureka na prvním místě nezobrazí, neboť je zde konkurent, který má sice produkt o 100 korun dražší, ale za to má více recenzí od spokojených zákazníků. 
Heureka zobrazuje nabídky od e-shopů podle recenzí nakupujících, dostupnosti zboží, dle ceny a dle ceny za proklik. 
Na prvních 4 místech se zobrazují e-shopy, které Heureka hodnotí jako kvalitní obchody. Zde se můžou zobrazit až 4 e-shopy, které dosahují určitých kvalit. Na těchto 4 místech pak e-shopy o první pozici soupeří pomocí cenové aukce, tzv. bidding.

Co je tobiddování?

Na internetu jsou tisíce článků na každé z těchto témat. Některé z nich jsou na eBRÁNA blogu, kam budou stále přibývat. Takže se níže registrujte do našeho newsletteru a nenechte si je ujít! Nebo se alespoň jednou za čas stavte pro novinky.

  1. Kdy, proč a jak můžu biddovat?

    Biddovat může e-shop, který splňuje několik podmínek. 
    1)    Nesmí být ve free režimu, tzn. mít stále dostatek kreditů na svém účtu.
    2)    Má produkt spárovaný na produktové kartě.
    3)    Vlastní certifikát ověřeno zákazníky (modrý nebo zlatý).

  2. Proč biddovat?

    Dle statistik vyplývá, že až 70 % prokliků vezmou e-shopy, které se nachází na 1.-5. místě na produktové kartě. 
    Bidding lze provádět několika způsoby. Můžete biddovat ručně na jednotlivé kategorie nebo produkty nebo využít automatický nástroj pro biddování.
    Aby vás biddování nepřišlo draho a bylo efektivní, je potřeba si nastavit biddovací strategii. Každá kategorie je na srovnávači jinak drahá a je potřeba cenu za pozici nepřepálit.

  3. Odlište se od konkurence. Ale ne moc...

    » Zbytečně neposílejte cenu mnohem nižší, než má konkurence, ať nevyvoláte cenovou válku.
    » Naopak se ani nepodceňujte. Pokud má konkurence cenu např. o 100 Kč vyšší, zvyšte ji také, ať nepřicházíte o zisky.
    » Koukejte i na cenu dopravy. Obecně platí, že můžete mít klidně produkt o 30 % levnější než vaše konkurence, ale za dopravu si účtujete mnohem více. Což nakupující od nákupu odradí.
    » Přidejte produktu přidanou hodnotu, pokud můžete. Odlište se. Např. pokud máte dopravu zdarma na nákup nad určitou částku nebo dáváte k některým produktům dárek zdarma, přidejte tuto informaci do elementu PRODUCT.
    » Skladovost hraje také velkou roli.
    » Pečujte o své zákazníky! Tím, že u vás někdo nekoupí, to nekončí.

Vylaďte feed k dokonalosti,vyplatí se to

Pokud vyladíte feed k dokonalosti, může se stát zbožový srovnávač konverzním a stabilním kanálem pro váš e-shop. 
Pokud máte specifický nebo originální sortiment, pravděpodobně vás nebude na vyhledávačích nikdo hledat. A pokud ano, spadnete pouze do fulltextového vyhledávání na tzv. vyhledávačku, tedy přes vyhledávací pole na srovnávači. V takovém případě počítejte s tím, že vás ostatní nebudou nacházet, protože vám nebude vytvořena produktová karta, nebudete mít konkurenci, se kterou se můžete porovnávat s cenou, a to povede i k nižším konverzím. 

FAQ...aneb vše, co vás o zbožácích zajímalo

Na internetu jsou tisíce článků na každé z těchto témat. Některé z nich jsou na eBRÁNA blogu, kam budou stále přibývat. Takže se níže registrujte do našeho newsletteru a nenechte si je ujít! Nebo se alespoň jednou za čas stavte pro novinky.

  1. Co jsou zbožové srovnávače?

    Zbožové srovnávače jsou jedním z nejkonverznějších kanálů pro malé, střední ale i ty největší e-shopy. Cílem zákazníka na zbožovém srovnávači je najít nejvýhodnější nabídku od e-shopu na základě porovnání ceny, dostupnosti, recenzí, apod.

  2. Jaké existují srovnávače zboží?

    Mezi ty nejznámější srovnávače zboží patří Heureka.cz, Zboží.cz, Glami, Favi, Biano, Google nákupy, Shopalike a mnoho dalších.

  3. Je inzerce na srovnávačích zdarma?

    Ano i ne. Na Heurece či Glami můžete jet v tzv. free režimu. To znamená, že váš produkt může zákazník najít přes vyhledávací políčko. Ve free režimu, tedy bez kreditů, se nemůžete dostat na produktovou kartu a ani biddovat. Portál Zboží.cz free režim nemá. Pokud nemáte dobité kredity, nebude vaše produkty zobrazovat.

  4. Jak získat certifikát ověřeno zákazníky? 

    Musíte sesbírat dostatečný počet pozitivních recenzí od vašich nakupujících. Certifikáty jsou 2 – modrý a zlatý, který lze získat s hodnocením nad 97 %.

  5. Co je biddování? 

    Biddování je získávání lepší pozice před konkurencí pomocí cenové aukce. 

  6. Co je PNO?

    PNO je zkratka výrazu podíl nákladů na obratu. Jedná se o základní ukazatel měření nákladovosti e-shopu nejen na zbožovém srovnávači. Např. pokud na srovnávači zákazníci „proklikají“ za měsíc 400 Kč a tržby budou 10 000 Kč, znamená to, že 4 % z obratu tvoří náklady. Cílem je mít co největší tržby za co nejmenší náklady.

  7. Co je konverzní poměr?

    Konverzní poměr nám říká, kolik procent zákazníků provedlo vámi požadovanou akci. Výši konverzního poměru získáme jako počet konverzí (objednávek) vydělený počtem návštěv. Např. pokud si produkt zobrazí 100 lidí a z nich udělá 30 objednávku, konverzní poměr je 30 %. 
    Jednoduché pravidlo na zbožových srovnávačích je, mít co nejvyšší konverzní poměr a co nejnižší PNO.

Eliška Bielková

Eliška Bielková

specialistka online marketingu

Eliška na začátku nastoupila na juniorskou pozici. Svět online marketingu ji hned nadchl. Po půl roce dostala na starost své první zakázky a nyní už se nezalekne ani těch větších. Nejvíce si rozumí se zbožovými srovnávači a nástrojem Mergado, kde získala i certifikát specialisty.  Mezi další oblíbené činnosti patří SEO nebo analytická činnost. Vedle správy svých zakázek pečuje také o nováčky, kterým pomáhá se získáním základních znalostí v online marketingu a jejich rozvojem. Pokud zrovna není v práci nebo ve škole, pravděpodobně cestuje po workshopech, konferencích, tráví čas s přáteli nebo hikuje po horách.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti