Upravit stránku

HURÁ! Loterijní zákon přestane od roku 2017 zatěžovat pořádání soutěží

Doba, kdy firmy i agentury kvůli složitosti a nejasnostem v zákoně raději vůbec nepořádaly své spotřebitelské a marketingové soutěže, je s koncem roku 2016 definitivně pryč. Odteď to bude mnohem snadnější.

Na začátek trochu právní teorie. Bez ní se neobejdeme, tak ať to máme rychle za sebou

Od roku 2017 vejde v platnost velmi důležitá změna zákona, který byl nejednoznačný a dával velký prostor finančním úřadům nebo Ministerstvu financí, aby považovalo vyhlášenou MARKETINGOVOU soutěž za soutěž SPOTŘEBITELSKOU nebo dokonce za LOTERII.

Takové posuzování dozorovými orgány (FÚ nebo MF) často vedlo k nepřehledným sporům a udělováním pokut až do výše 10 000 000 Kč. Do podobného rizika se proto pochopitelně nechtěly pouštět ani malé a střední podniky, ani menší agentury, které by mohly pro tyto podniky soutěže pořádat. Nikdo si nechtěl platit drahé právní analýzy.

Co se změní od 1. 1. 2017?

Od 1. 1. 2017 jsou však spotřebitelské soutěže upraveny v Zákoně o ochraně spotřebitele nikoli v Zákoně o loteriích (nyní pod novým názvem Zákon o hazardních hrách). Co to znamená? Pokud nenaplníte ve své spotřebitelské soutěži tyto dva hlavní znaky:

1) Sázející musí do takové hry vložit sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a současně
2) o výhře nebo prohře v takové hře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost,

můžete losovat výherce bez dosud platných limitů hodnoty výher (20 000 Kč na výhru a 200 000 Kč celkově na výhry za jeden kalendářní rok). A navíc nemusíte oznamovat pořádání soutěže na Specializovaný finanční úřad.

Co je důležité a na co si dát pozor

  • Sázkou není to, když podmíníte účast v soutěži nákupem určitého zboží v obvyklé hodnotě. Pokud byste však vyžadovali zaplacení větší částky, než je částka obvyklá, rozdíl se dá považovat za sázku. Sázkou může být vnímán i rozdíl mezi cenou obvyklou za SMS nebo telefon, pokud pro přihlášení použijete tuto cestu.
  • Pokud se vám přihlásí do soutěže účastníci bez nutnosti něco platit (typicky soutěže o nejhezčí fotku nebo vědomostní úkoly) nebo tak, že se přihlásí k odběru newsletteru či olajkují vaší facebookovou stránku, jste z obliga. A můžete dokonce určovat výherce formou náhodného výběru - například losováním. Vaší výhrou může být dům, auta, několik aut… Zkrátka nejste omezeni žádnou hodnotou.
  • Pokud si dáte dostatečný pozor na to, abyste nesplnili oba výše jmenované hlavní znaky Zákona o hazardních hrách, nemusíte mít obavy z limitů pro výhry, kontrol a rozličných výkladů Specializovaného finančního úřadu. Kupříkladu si dejte pozor, abyste nechtěli po účastnících úhradu nějakého zboží nebo sms za účast v soutěži, která bude vyšší než cena obvyklá a pak provedli náhodné losování.

A ještě trocha teorie na závěr

Při pořádání soutěží nezapomínejte na to, že při sbírání kontaktních údajů na účastníky musíte zajistit ochranu jejich osobních údajů. Vše musí být v souladu se Zákonem o ochraně osobních údajů a dalšími právními předpisy - například Zákonem o ochraně spotřebitele.

Jinými slovy, i když je hlavní strašák jménem LOTERIE pryč, nezapomeňte na několik dalších důležitých administrativních kroků. Jsou to třeba oznamovací povinnost Úřadu pro ochranu osobních údajů, abyste mohli zpracovávat osobní údaje soutěžících z vaší Marketingové soutěže. Registraci do soutěže připravte tak, aby musel účastník soutěže potvrdit, že souhlasí se zpracováním svých osobních údajů a jejich případným využitím na vámi určenou dobu.

A co se pravidel týče, připravte je tak, aby nevznikla žádná pochybnost ohledně rovných podmínek a „férovosti“ Marketingové soutěže.

Nahoru