Upravit stránku

Co nového na sociálních sítích? Tohle jsou ty nejžhavější novinky

Všichni jsme u vytržení z nového tmavého režimu Facebooku. Ano, je to velká změna, ale rozhodně nepředčí vývoj vlastního operačního systému nebo šikovný systém plateb Facebook Pay. V klidu se rozmyslete, pro jaký barevný režim se rozhodnete, a potom se s námi ale pojďte podívat na zbytek nadílky, kterou si pro nás Facebook připravil. 

Na co se můžeme těšit?

Řada novinek je prozatím v režimu testování. Vždycky je ale dobré mít se na co těšit. Podívejte se na seznam nových aplikací a nástrojů, které jsou sice ještě v plenkách, ale my už se rozhodně nemůžeme dočkat jejich oficiálního uvedení do světa internetu.

#1 Nové způsoby řazení příspěvků

Jakým způsobem Facebook řadí jeden příspěvek za druhý? Jelikož vás chce ve svém modrobílém (či nově černobílém) prostředí udržet co nejdéle, zobrazuje vám příspěvky dle relevantnosti vůči vašim vlastním zájmům. Svoji zeď si ale můžete nechat seřadit i chronologicky. Prohlédnout si dokonce můžete i příspěvky, které jsme už v minulosti viděli. Že jste o těchto funkcích doposud neslyšeli? Věřte, že i kdyby ano, nechtělo by se vám je při každém novém spuštění aplikace znovu dohledávat. Už brzy ale budeme mít tyhle tři kategorie (Most Relevant, Most Recent, Already Seen) seřazené v jednom boxu pěkně pod sebou a přechody mezi nimi tak budou mnohem jednodušší.

Možnosti řazení nových příspěvků na stránce
Zdroj: digichef.cz

#2 Barevné hashtagy a označení osob

Víc akce, víc prokliků. K tomu má dopomoct barevné zvýraznění hashtagů a označených osob. Pravdou je, že míra využívání hashtagů na Facebooku je v porovnání s jinými sociálními sítěmi dost nízká. Díky modrému zabarvení textu budou ale právě hashtagy a označení tím prvním, čeho si v příspěvku všimnete. Otázkou je, jak moc nás to bude opravdu svádět k tomu, abychom na ně klikali. A ještě lépe – začali daný profil díky tomu hned sledovat. Jasné je momentálně jen to, že na odpovědi si budeme muset ještě chvilku počkat.

#3 Vlastní operační systém

Facebook v žádném případě nezahálí a připravuje si půdu pro své nové projekty. Vedle Facebook Portal a Oculus pracuje také na vývoji vlastních brýlí s rozšířenou realitou. A kdo ví, kolik nových položek si na tento seznam ještě připíše. Je proto pochopitelné, že chce mít nad svými aktuálními i budoucími hardware vychytávkami dokonalou kontrolu. Vyvinutí vlastního operačního systému a odpoutání se od závislosti na Androidu bylo proto zřejmě jen otázkou času.

#4 Aplikace Hobbi

Snaha o konkurenci ostatním sociálním sítím přirozeně koluje v modrých žilách našeho milovaného Facebooku. Jeden případ za všechny – profesní sociální síť LinkedIn. Na koho si udělal Facebook zálusk tentokrát? Jeho pozornost upoutala webová stránka Pinterest. Domov všech kreativních duší, které si zde na své nástěnky umisťují inspirativní fotografie a vytvářejí celé tematické kolekce obrázků. Podobné funkce (doplněné o tvorbu videí a deníček zaznamenávající umělecký pokrok) nabízí i nová aplikace Hobbi, která je ale prozatím dostupná jen pro americký trh.

Aplikace Hobbi
Zdroj: apps.apple.com

#5 Platforma pro živá vysílání

Tvůrci tzv. živých videí mohli doposud spoléhat jen na atraktivitu svého obsahu a bezprostřední autentický zážitek, který diváci tradičně milují. Facebook jim ale nyní podává pomocnou ruku v podobě nové platformy s názvem Live Producer. Tvůrci díky ní budou mít vše pod jednou střechou. A to včetně nastavení živého vysílání, důležitých metrik, plánovače dalších vysílání, streamovacího klíče i výsledků hlasování v anketách. Plnou kontrolu budou mít také nad kvalitou obrazu a zvuku. To bezesporu ocení i tvůrci herního obsahu. Streamování her je další aktivitou, které je platforma silně nakloněna.

Jak na živá vysílání

#6 Nové nástroje pro tvůrce herního obsahu

O výrazné náklonosti Facebooku k tvůrcům herního obsahu vypovídá i vytvoření sady nástrojů, které mají za úkol zpříjemnit zážitek ze streamování. Největším kamenem úrazu gamingových streamů jsou většinou chatovací místnosti. V zájmu zachování přátelské komunity vydal Facebook seznam pravidel, které musí každý, kdo chce k videu přidat komentář, akceptovat a respektovat. Nová opaření umožňují také snadnější mazání komentářů a blokaci uživatelů. Pro tyto účely budou mít její uživatelé k dispozici nový řídicí panel, který jim s moderováním chatu pomůže. 

#7 Facebook Pay

Jednoduché a rychlé nákupy budeme moci provádět přímo na Facebooku, a to pomocí nového nástroje Facebook Pay. Aplikace by měla minimalizovat odchody návštěvníků na web a zjednodušit tak nákupní proces. Facebook Pay bude brzy dostupný také pro Instagram a WhatsApp. Jeho nastavení budete moct provést hromadně, ale i pro každou aplikaci zvlášť. Facebook Pay nabídne možnost správy platebních metod, nahlédnutí do historie plateb i aktualizaci nastavení. Vše přehledně a z jednoho místa.

Facebook Pay
Zdroj: socialmediatoday.com

#8 Nákupy v živém vysílání

Facebook tvůrcům video obsahu vážně fandí. Propagaci produktů prostřednictvím livestreamů doplní o možnost jejich zakoupení přímo během sledování videa. Otevírá se nám tak nový prodejní kanál, který zanedlouho zaplní unboxingy a videorecenze, které kralují jeho největší konkurenci – YouTube. Mobilní nakupování bezpochyby zjednoduší také výše popsaný platební systém Facebook Pay. 

Jak fungují nákupy v živém vysílání
Zdroj: socialmediatoday.com

#9 Omezení placených spoluprací s influencery

Zákaz propagace zbraní, tabákových výrobků i elektronických cigaret tady už nějakou tu chvilku máme. Spousta firem ale toto omezení obcházela prostřednictvím navazování placených spoluprací s influencery. I na tyto aktivity se ale bude nyní tento zákaz vztahovat. V boji za minimalizací negativního vlivu, který by takový obsah mohl mít na uživatele, by měly pomoct i nové nástroje. Novinkou bude např. možnost stanovení minimální věkové hranice pro zhlédnutí určitého obsahu.


Spuštěno anebTohle můžete na svém facebookovém účtu vyzkoušet už nyní

#1 Tmavý režim

Nový vzhled Facebooku – už jste ho prozkoumali? Postupně by se měla všem uživatelům v pravém horním rohu zobrazit ikonka s nabídkou Přepnout na nový Facebook. Tmavý režim není jen pozlátkem, které nemá žádný hlubší význam. Tlumené barvy tolik nenamáhají oči a šetří i baterie našich telefonů. Tmavá obrazovka se také mnohem lépe přizpůsobuje světlu a tmě. Pokud ale není změna nic pro vás, můžete se bez problému z temné strany vrátit zase na tu světlou. Síla facebookového algoritmu vás bude bezpečně provázet na obou stranách tohoto uživatelského rozhraní. 

 

#2 Historie správy stránky

Spravuje vaši stránku větší počet lidí? Nová karta Historie správy stránky vám pomůže s orientací v tom, kdo jaké změny jménem stránky provedl. O těch viditelných (nové příspěvky, odpovědi na komentáře) máme přehled. Ty, které se odehrávají na pozadí (přidání role novému uživateli, žádost stránky o přidání do skupiny) zůstávaly ale doposud správcům stránky skryty. Jednotlivé akce můžete i filtrovat. Mrkněte do Nastavení stránky a sami si vyzkoušejte, co tento nový doplněk umí.

Historie správy stránky

#3 Přehlednější Messenger

Čistší kód a přehlednější obsah aplikace, která byla donedávna zahlcena množstvím záložek a zbytečných funkcí, které stejně nikdo nevyužíval. Po otevření nového Messengeru se vám nyní zobrazí jen seznam konverzací a Příběhy. Už žádní chatboti ani otravné hry. Messenger se vrací zpět ke kořenům a nabízí nám ničím nerušený požitek z komunikace s přáteli.

Facebook vs. doba koronavirová

#1 Práce i zábava se kvůli karanténě přesunula do online prostředí. Na zatížení sítí zareagoval i Facebook a Instagram. Obě služby dočasně snižují kvalitu nahraných videí.

#2 I Facebook chce předcházet šíření poplašných zpráv. Na své stránky proto umístil box s aktuálními informaci týkajícími se současného vývoje situace spojené s koronavirem.

#3 Proti šíření dezinformací spojených s koronavirem Facebook bojuje pomocí nového programu, který prověřuje všechna sdělení, která uživatelé na svou zeď umisťují.

#4 Facebook zakazuje všechny reklamy propagující roušky a léky deklarující léčbu onemocnění COVID-19. Pokud vlastníte firmu, která nabízí ochranné pomůcky, zkontrolujte si stav svých kampaní a případně je upravte tak, aby nebyly v rozporu s nařízením Facebooku.

#5 Facebook spouští Centrum zdrojů, které obsahuje souhrn relevantních informací souvisejících s onemocněním COVID-19 a také řadu doporučení pro firmy i jednotlivce, jak toto období zdárně překonat.

#6 Podporu malým firmám zasaženým koronavirovou pandemií přináší Grantový program. Facebook jim tímto nabízí příspěvky v hotovosti i ve formě kreditů na reklamu.

novinky na instagramu 2020

A co si pro nás nachystal Instagram?

Že by nové filtry a GIFy? Instagram si toho pro své uživatele připravil mnohem víc. Do soukromých zpráv se dostaneme i z webového prohlížeče a Stories budeme moci zasílat také jen vybraným skupinkám našich přátel. Co dál?

#1 Chronologické řazení příspěvků?

Možnost přepnutí na chronologicky seřazené příspěvky by se nemusela týkat je Facebooku, ale i Instagramu. Chronologické řazení příspěvků jsme tu kdysi měli a měli jsme ho rádi. Od roku 2016 nám ale Instagram podobně jako Facebook ukazuje především to, co by nás mohlo zajímat a příspěvky řadí podle relevantnosti. Návrat ke starým dobrým časům ale nezavrhuje. I my vyslovujeme ne snad tak úplně zbožné přání, abychom se chronologického výpisu příspěvků dočkali co možná nejdříve.

#2 Přístup do zpráv i z webu

Jinou prosbu ale Instagram, na rozdíl od návratu k chronologickému řazení příspěvků, vyslyšel. Přístup k instagramovým zprávám jsme měli doposud jen z mobilního zařízení. Skvělou novinou je, že zprávy budou už brzy dostupné i v rámci webového rozhraní. Tvorba ani správa zpráv nebude nijak omezena a vše by mělo vypadat přesně tak jako na mobilu. 

Počítačové rozhraní pro zprávy na Instagramu
Zdroj: wersm.com

#3 Nový typ účtu Brand Collabs

S jakým influencerem navázat spolupráci? Budou se vaše okruhy uživatelů shodovat? Nastavení nového typu účtu Brand Collabs vám umožní poznat daného influencera, jeho obsah i cílovou skupinu. Firemní účet nám sice dává možnost nahlédnout do našich statistik, vhodného influencera jsme si ale museli doposud vyhledávat sami. A spolehnout jsme se u toho mohli maximálně tak na intuici a selský rozum. Brand Collabs vás propojí s těmi nejvhodnějšími kandidáty. Umožní vám vzájemné porovnání vašich uživatelských okruhů i vyhledávání dalších podobných influencerů.

#4 Stories pro skupiny

Některými „storýčky“ se chceme pochlubit všem, jiné bychom raději sdíleli jen v rámci menší skupiny. Druhý bod je přesně tím, co by měla pokrýt nová funkce Skupinových Stories. Svůj příběh budete moct přes tlačítko Vytvořit novou skupinu sdílet jen hrstkou vámi vybraných uživatelů. Nový doplněk začal Instagram testovat na konci roku 2019, touto dobou by měl být proto dostupný už většině z nás.

Vytvoření skupiny pro zasílání Instastory
Zdroj: twitter.com

#5 Snažší správa komentářů

Ne všichni vaši fanoušci jsou vašimi příznivci. A to se zvlášť v anonymním prostředí internetu leckdy projeví. Instagram proto v současnosti testuje rozšíření funkce Omezit, která uživatelům pomáhá se správou komentářů. Tento update umožní označení vícero komentářů najednou. Jedním kliknutím poté bude možné jejich autory zablokovat a zprávy odstranit. Doufejme, že absence reakce, kterou by na svou nevyžádanou zprávu jinak autoři dostali, je v budoucnu od podobného chování odradí.

 

Omezení komentářů na Instagramu
Zdroj: twitter.com

#6 Nové efekty a šablony

Otevřete si Instagram Stories a pojďte s námi tvořit! Z nabídky v dolním meníčku vyberte efekt Rozložení. Přijmete výzvu? Zvolte možnost dvou fotografií a pomocí PŘED-PO nám ukažte, o kolik jste po přečtení tohoto článku chytřejší (nezapomeňte nás označit @ebrana, jsme zvědaví). Milovníci Boomerangu si nyní mohou svoje smyčky snadno editovat. A na co se ještě můžete těšit? V plánu má Instagram spuštění nové funkce fotoaparátu s názvem Poses, která umožní zachycení několika fotek ve stylu Stop Motion.
Nový efekt na Instastory
Zdroj: twitter.com/wongmjane

Nevíte, kde se sociálními sítěmi začít a hodila by se vám pomocná ruka?

Nyní jsou uživatelé online víc, než kdy předtím, využijte toho. Rádi vám pomůžeme.

Tereza Bošinová

Tereza Bošinová

copywriterka

V jejích originálních textech najdete zalíbení v literatuře, především poezii. Tereza při své práci ale využívá i znalostí, které nasbírala v průběhu studia psychologie. Kreativní copywriting propojuje také se správou sociálních sítí. Po zaklapnutí počítače pospíchá buď na taneční sál, nebo zpět k nedočtené knížce.

Nejste si jistí, že vaše PPC reklama vydělává tolik, kolik by měla? Neutrácejte zbytečně.PPC audit zdarma

Nahoru