eBRÁNA je v EKONOMU

05.03.2010 14:10

V březnovém čísle časopisu EKONOM (9/2010) byl, v rámci seriálu: Jak vyzrát na krizi, publikován článek o společnosti eBRÁNA.

 "Firemní weby z pásové výroby"

Tvůrce internetových stránek, pardubická firma eBrána, trvale roste. Letos plánuje velkou expanzi.

Začalo to vlastně náhodou. Jiří Janků si při studiu Ekonomicko-správní fakulty Univerzity Pardubice přivydělával mezinárodním obchodem s kovovým šrotem. Jeho obchodní partneři v západoevropských hutích ale měli lepší přístup k informacím z komoditních burz, takže měli při vyjednání o cenách navrch.

Aby dohonil náskok, koupil Janků data od agentury Reuters. Pak ho napadlo, že by mohl vytvořit portál pro ostatní obchodníky z Česka. Tak začalo partnerství se spolužákem, softwarovým vývojářem Martinem Semerádem.

Jejich první server www.šroty.cz funguje dodnes.

Řada obchodníků, která adresu využívala, studenty požádala o pomoc s výrobou vlastních stránek. Z obchodníků se šrotem se stali profesionální tvůrci internetových prezentací.

Internetová manufaktura

Své podnikání založili na jiném principu, než je běžné. V ostatních firmách vytváří každou zakázku tým lidí, který se jí věnuje od začátku do konce. Ne tak v eBráně, jejíž šéf se rád inspiruje u výrobních postupů osvědčených v průmyslu.

Vyrábí weby v podstatě formou pásové výroby. Jednotliví pracovníci dělají vždy jen jednu konkrétní činnost a pak výrobek, v tomto případě software, předají dalšímu pracovníkovi v řadě.

Výrobní proces je efektivnější a díky tomu má eBrána nižší ceny než konkurence. Z toho těží v dnešní době, kdy zákazníci kvůli krizi omezují své IT a marketingové rozpočty.

Společnosti nabízející dodávku internetových prezentací byly loni pod výrazně vyšším cenovým tlakem.

»Firmy navíc šetří a prakticky neinvestují, protože se na všech úrovních snížily příjmy z podnikání,« stýská si ředitel jednoho z velkých výrobců internetových stránek, společnosti Aaron Group, Zdeněk Hoffmann.

Na druhé straně však firmám vzrostl počet zakázek na tvorbu stránek, které přinášejí zákazníkům vyšší zisky, jako jsou e-shopy.

Miliarda za weby

Na trhu tvorby webů se v Česku ročně protočí více než miliarda korun. Jen dvanáct největších hráčů v zemi, kteří jsou sdruženi v Asociaci dodavatelů internetových řešení a pracují především pro velké podniky, utrží za loňský rok odhadem 650 milionů korun.

Kromě nich na trhu působí dalších zhruba 700 firem, které dodávají weby pro malé a střední podniky. Mezi ně se řadí i eBrána.

Podle Jiřího Janků nemá jeho firma mezi dodavateli prezentací pro malé a střední firmy v podstatě konkurenci. S tržbami, které se loni přiblížily hranici 30 milionů korun, by se mohla zařadit mezi TOP 12.

Od svého vzniku vytvořila asi 2000 webových projektů. Měsíčně jich z firmy vzejde třicítka, z toho tři až čtyři e-shopy. Na weby z dílny eBrány chodí měsíčně milion uživatelů.

Městečko jako za Bati

Většina lidí, kteří pro eBránu pracují, přišla z pardubické univerzity nebo z okolních vysokých škol. »Sociální vazby mezi našimi pracovníky jsou proto poměrně silné,« vysvětluje Janků, který se snaží o to, aby se »jeho« lidé měli dobře.

»Když se u nás budou dobře cítit, budou i dobře pracovat,« připomíná své motto. V centrále je již nyní posilovna a odpočinková místnost, kde si lidé mohou po obědě třeba na dvacet minut zdřímnout.

Letos chce Janků využít poklesu cen nemovitostí. Plánuje koupit nějaký větší objekt, kde by pro zaměstnance zřídil třeba hřiště na basketbal nebo odpalovací rampu na golf.

»Pořád máme vizi městečka eBrána,« sní o budoucnosti. »Něco takového od Baťových dob nikdo nezrealizoval,« dodává Baťův obdivovatel, který má fotku a myšlenky guru českého průmyslu ve své kanceláři denně na očích.

Motivace zaměstnanců je podle spolumajitele eBrány jednou z cest, jak vyzrát na krizi. Motivovat přitom není nutné jen penězi. Důležité je také vytvářet dobrou atmosféru. »Lidé, kteří se do práce těší, určitě odevzdají lepší výkon,« říká.

Rok expanzí

Při tom všem se eBrána chová šetrně. Potíže v krizi mají podle Janků firmy, které v době konjunktury zisk »projedly« a svůj rozvoj financovaly z úvěrů. Tak se ale eBrána nikdy nechovala. »Činnost financujeme výhradně z vlastních zdrojů. Pořizujeme jen to, na co si vyděláme,« shrnuje. Loni eBrána například koupila konkurenční firmu Wizards.

Kromě centrály v Pardubicích má dnes společnost obchodní zastoupení v sousedním Hradci Králové, Liberci, Praze a od loňska i v Olomouci. V každé regionální kanceláři pracují zhruba dva obchodníci.

Letos chce ale výrazně expandovat. V plánu je otevření obchodních kanceláří ve všech krajských městech. V každém regionu by v budoucnu mělo být pět až deset obchodníků.

Expanze nebude zadarmo. Firma eBrána na ni chce dát většinu loňského zisku, který dosáhl asi milionu korun. Hodně si od ní ale také slibuje. Janků předpokládá, že noví obchodníci přinesou rychle nové zakázky a tržby by se proto mohly v letošním roce zvednou až na 33 milionů korun.

Marcela Fialková
ekonomická novinářka

Recept na krizi firmy eBrána
1. Mít vizi: Podle spolumajitele eBrány Jiřího Janků nelze rozvíjet firmu, aniž by měla jasný cíl. A eBrána vizi má. Je odhodlána stát se jedničkou na trhu, chce svým zákazníkům pomoci dostat z internetu vše, co se dá.

2. Využít osvědčený model: Management se hodně inspiruje u úspěšných průmyslníků. Firma, která podniká v ryze modením byznyse na internetu, proto pracuje podle norem a weby tvoří v pomyslné pásové výrobě.

3. Pracovat a nekrást: Slova Tomáše Bati »mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek« platí podle Jiřího Janků doslova i o současné ekonomické situaci. Jeho firma nevyužívá lobbisty, neuplácí. Snaží se zákazníky oslovit levnou a pro obě strany výhodnou nabídkou.

4. Zainteresovat zaměstnance: Spokojení lidé rovná se dobře odvedená práce. Na své lidi má Janků vysoké nároky, zároveň pro ně ale hodně dělá. V centrále zřídil fitness, letos plánuje vybudovat sportoviště a jeho snem je městečko eBrána. Chce, aby zaměstnanci měli díky dobré práci možnost realizovat i své osobní cíle.

eBrána, s. r. o.

Obor podnikání:
- Výrobce internetových stránek, e-shopů a softwaru pro řízení realitních kanceláří. Zaměřuje se na malé a střední podniky.

Majitelé:
- Firmu v roce 2000 založili Jiří Janků a Martin Semerád, kteří ji dodnes napůl vlastní.

Hospodářské výsledky:
- V roce 2009 utržila téměř 30 milionů korun. Meziročně se jí tržby zvedly o osm procent.
- Zisk činí asi milion korun.

Počet zaměstnanců:
- Pracuje pro ni 60 lidí.

Zdroj: eBrána, s. r. o.

2000 webů
vytvořila firma eBrána za dobu svého působení.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑