Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Zákazník versus nákupní košík

Lukáš Janečka | 08. 07. 2011

Zákazník versus nákupní košík

V dnešní době si lze jen těžko představit e-shop bez nákupního košíku. Nicméně není košík jako košík. Co by měl splňovat a jaké funkce by měl zákazníkům nabízet?

Středem našeho zájmu bude zákazník, který si uloží zboží do košíku, aby se k němu později vrátil, rozhodne-li se pro nákup. Podle studie společnosti Forrester Research, tak totiž při internetovém nakupování činí až 24% nakupujících.

Výhody i nevýhody

Výhodou je, že zákazník již nemusí vyhledávat preferované zboží, ale pouze otevře nákupní košík, který může fungovat na bázi cookies (malých textových souborů ukládaných v počítači zákazníka). U nich lze nastavit dobu platnosti, takže přestanou fungovat například po týdnu. Nevýhodou však je situace, při které se může zákazníkovi stát to, že si jeden den přidá do košíku určité zboží, ale rozhodne se ho nezakoupit. Zboží zůstane uložené v košíku až do další návštěvy, při které si zákazník nemusí pamatovat, že si již jednou daný produkt do košíku vložil a ani ho nenapadne, že by v něm byl stále uložený. Stejné zboží tak znovu vloží do košíku (pokud nezafunguje žádný z upozorňujících mechanismů) a následkem toho si zákazník zakoupí buď jeden produkt 2x nebo ho vyděsí 2x vyšší cena uvedená u konečné objednávky a uteče pryč z e-shopu.

Jak takovou nevýhodu eliminovat?

  • Použít mini košík - jedná se o malý prostor v e-shopu, kde je zjednodušeně vypsáno kolik, případně jaké položky má zákazník již v košíku. V případě použití výše zmíněných cookies se tak uživatel dozví mnohem dřív, že košík stále uchovává kdysi vložené zboží.

Mini košík

  • Upozornění při vložení zboží do košíku - již při prvním vložení zboží do košíku by měl systém upozornit zákazníka, jak dlouho bude uchovávat obsah košíku.
  • Zvýraznit počet kusů - zákazník by měl jasně vidět, kolik kusů stejného zboží má v košíku, tím lze předejít již zmíněnému překvapení z vysoké ceny. V ideálním případě by měl mít zákazník možnost jednoduše upravit počet požadovaných kusů, jakmile zjistí nějakou nesrovnalost.

Obsah košíku

  • Upozornění na změny - v neposlední řadě by měl systém automaticky upozorňovat zákazníka na změny parametrů produktů v košíku. Zboží totiž může být uložené v košíku dlouhou dobu a je možné, že se mezitím změní cena, dostupnost, nebo varianty. Zákazník by o tom měl být jasně informován, aby si neobjednal zboží za jinou cenu nebo úplně jiné zboží. V případě nefunkčnosti tohoto opatření by mohla být ohrožená reputace e-shopu, protože naštvaní zákazníci o sobě dokáží dát vědět.

Zdroj: L. Bustos, článek How Long Should You Persist a Shopping Cart?

Lukáš Janečka

Lukáš Janečka

SW inženýr

Lukáš pracuje ve společnosti eBRÁNA na Oddělení vývoje SW jako SW inženýr.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑