Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Využíváte potenciál firemní facebookové stránky dostatečně? Uspořádejte soutěž!

Zuzana Brožová | 08. 01. 2014

Využíváte potenciál firemní facebookové stránky dostatečně? Uspořádejte soutěž!

Facebooková stránka pomalu skomírá, aktivita fanoušků je na bodě mrazu. Ticho, že by bylo slyšet i špendlík na zeď spadnout. Možná jste doufali, že pouhým založením firemního profilu rázem uděláte díru do světa sociálních sítí a že to zkrátka pofrčí samo. No, ono to zdaleka není tak snadné. I když zrovna na stránce nepozorujete příliš radostné výsledky co do počtu fanoušků a jejich aktivity, nezatracujte ji! Věřte, že její potenciál je skutečně velký. Stačí ho jen správně využít.

VÝHRA, to je to magické slůvko, které rozzáří očka mlsných zvědavců a probudí v nich soutěživého ducha. V dnešním článku vám poradíme jednu z mnoha variant, jak přilákat nové fanoušky, z kterých se později mohou vyklubat zákazníci. Naučíme se, jak uspořádat soutěž na Facebooku!

Zvolte správný typ soutěže

Na výběr jich máte spoustu. Mezi nejčastější patří fotosoutěž, tipovací soutěž, videosoutěž, nebo třeba soutěž o nejlepší, nejvtipnější a nejnápaditější psaný příspěvek. Než se rozhodnete, samozřejmě vezměte v potaz produkt či službu, kterou nabízíte a klientelu, kterou oslovujete. Uveďme si jednoduchý příklad. Řekněme, že prodáváte hračky. Vyzvěte uživatele, aby na zeď vaší stránky vložili fotku svého dítka s nejoblíbenější hračkou. Hlavní myšlenku použijte jako stavební kámen celé soutěže a až poté plánujte detaily.

Ceny volte pečlivě. A pozor na Jablíčko.

V mnoha soutěžích, a to nejen na Facebooku, bývají častým lákadlem oblíbené produkty od Applu. To je samozřejmě v pořádku, jste-li prodejci elektroniky. Pokud ale nabízíte zájezdy po Evropě a jako hlavní cenu zvolíte cokoli „i“, může být vaše soutěž dosti kontraproduktivní. Desítky a desítky uživatelů, ošáleni myšlenkou na nový iPad zdarma, se s vervou zúčastní soutěže na stránce firmy, jejíž produkty a služby je s největší pravděpodobností ani nezajímají. Jdou si jen a pouze za svým Jablíčkem, a jakmile ho získají, na název oné firmy si už víckrát nevzpomenou (až na výjimky). A to přeci nechceme. Naše další rada tedy zní: Neriskujte ztrátu zájmu. Volte ceny, které úzce souvisí s vaším produktem či službou. Oslovíte tak nový okruh uživatelů, kteří o vás opravdu stojí, a zvýšíte pravděpodobnost, že se stanou vašimi budoucími zákazníky.

Stanovte jednoznačná pravidla

O detailních pravidlech facebookových soutěží bychom mohli sepsat celý další článek. Pro naše dnešní začátečnické účely si je zestručníme a rozdělíme do dvou základních kategorií. Nazveme je základní pravidla a formální pravidla.

1) Základní pravidla jsou ta, která předložíte uživatelům Facebooku při spuštění naší soutěže. Měla by být stručná, jasná, výstižná, poutavá. Pravidla můžete zakomponovat do zajímavého grafického posteru, ve kterém jasně specifikujete jednotlivé kroky, které musí účastník provést. Sdělte mu, CO má udělat, JAK to má udělat, DO KDY to má udělat a CO vyhraje. Pozor! Nezapomeňte vždy uvést povinný dodatek, že Facebook není pořadatelem vaší soutěže.

Jednoduchý grafický poster, který startuje fotosoutěž o nejlepší halloweenské strašidlo. Jasně sděluje, co má účastník udělat, do kdy to má udělat a co může vyhrát: „Vyfoť hallowenské strašidlo, fotku vlož k nám na zeď nejpozději do 31. 10. a získej šanci vyhrát 1 000 dolarů.“ Jednoduchý grafický poster, který startuje fotosoutěž o nejlepší halloweenské strašidlo. Jasně sděluje, co má účastník udělat, do kdy to má udělat a co může vyhrát: „Vyfoť hallowenské strašidlo, fotku vlož k nám na zeď nejpozději do 31. 10. a získej šanci vyhrát 1 000 dolarů.“

2) Formální pravidla blíže specifikují podmínky soutěže a slouží jako vaše pojistka. Chráníte se jimi před podvodníky, nevhodnými příspěvky a vyhrazujete si právo na diskvalifikaci účastníků, kteří jakkoli porušují vámi stanovené podmínky. Do formálních pravidel vždy uveďte oficiální název soutěže, pořadatele, organizátora, termín a sdělte účastníkům, jakou formou je budete kontaktovat v případě výhry. Do dodatku opět přidejte poznámku, že vaše soutěž není žádným způsobem sponzorovaná ani spravovaná společností Facebook. Více o pravidlech a hlasovacích systémech se dočtete v článku Facebook se ještě víc otevřel menším firmám: Zrušil nesmyslná omezení týkající se soutěží.

Ukázka dodatku oficiálních pravidel, jímž se chráníte před podvodníky a nevhodnými příspěvky. Ukázka dodatku oficiálních pravidel, jímž se chráníte před podvodníky a nevhodnými příspěvky.

V pravidlech nezapomeňte přesně definovat způsob, jakým zvolíte vítěze. Nestavte svou soutěž pouze na jednoduchém hlasovacím principu, čili jen na počtu „Libí se mi“. Zvolte raději kombinovaný systém volby vítěze, který můžete formulovat například takto: 5 příspěvků s největším počtem „Líbí se mi“ postupuje do finále. Z ostatních budou náhodně vybrány další 3, kteří se k finalistům připojí (tímto dáte šanci opozdilcům). V závěrečném kole zvolí nezávislá porota 3 nejlepší příspěvky, které budou oceněny.

Tak. A část naší složité cesty máme za sebou. Koncept je hotový, soutěž je připravena. Co nás čeká dál? Přesouváme se do akce! Nyní si povíme, jak odstartovat, nenarazit a zdárně doběhnout k cíli.

Neusněte na vavřínech! Největší překážka číhá hned za startovní čárou.

Tak jsme si to krásně vymysleli, naplánovali a přichystali. To prostě musí zabrat. Na zeď naší facebookové stránky jsme vložili příspěvek s posterem, který oficiálně spustil soutěž. Plni elánu a nadějí každou hodinu nedočkavě drtíme tlačítko aktualizovat, abychom zjistili, zda už dorazil první příspěvek. Uplynuly 4 dny. Nic. Soutěž umírá ještě před tím, než začala naplno žít. Pokud se spoléháte na jeden jediný příspěvek, šance na úspěch výrazně klesá. Startovací poster byl totiž pravděpodobně navždy zatracen v hlubinách News feedu (kanálu aktuálních novinek).

Naše další rada zní: Nenechte ji zahynout! Jen odstartovat totiž nestačí, soutěž je nenasyta, kterého musíte pravidelně živit. Abyste fanoušky oslovili a nalákali, musíte jim vštípit do hlavy, že se u vás vážně něco děje. Na zeď stránky vkládejte příspěvky pravidelně, optimálně jednou denně či jednou za dva dny. Ale pozor, nepřežeňte to! Pokud budete uživatele kropit šesti příspěvky za den, riskujete, že si vás zařadí do pomyslné sekce „otravný spam“. Do příspěvků můžete napsat ledasco. Odpočítávejte dny do konce (zbývají-li např. poslední 4 dny), vkládejte drobné nápovědy, nápady či ukázky příspěvků od soutěžících, které na vaši zeď již dorazily. Podněcujte uživatele, aby hlasovali, prostřednictvím tlačítka Líbí se mi, pro fotografie či příspěvky zúčastněných. Komentujte příspěvky soutěžících, poděkujte jim za ně a odpovídejte na případné dotazy. Jen tak bude vaše soutěž žít a prokouše se k více a více novým uživatelům.

V příspěvcích můžete upozornit na počet dní do konce soutěže. Chcete-li oslovit více uživatelů, podpořte svůj příspěvek vytvořením PPC reklamy. V příspěvcích můžete upozornit na počet dní do konce soutěže. Chcete-li oslovit více uživatelů, podpořte svůj příspěvek vytvořením PPC reklamy.

Sláva vítězům, čest poraženým!

Cílová rovinka na obzoru! Velké finále klepe na dveře, soutěžící jsou jako na trní, přihlížející se zvědavostí sledují, kdo že to tedy vyhraje. Nyní přichází na řadu vámi předem stanovený systém výběru nejlepších příspěvků, na jehož konci se vyklube vítěz. Už zbývá jen poslední příspěvek. Jakmile se zdárně proderete k výsledkům, pro jistotu je znovu překontrolujte. U příležitosti finále můžete vytvořit další grafický poster, například se stupni vítězů, na které umístíte tři výherní příspěvky. Pogratulujte nejlepším a nezapomeňte poděkovat všem ostatním zúčastněným! Do příspěvku uveďte, jak a kdy předáte vítězům ocenění.

Tak, a to bychom měli. Teď už je to na vás. Zaujměte stávající fanoušky vaší facebookové stránky, přilákejte nové a dejte o svém byznysu vědět! Uspořádejte vlastní originální soutěž a mějte při tom na paměti následující:

Zaujměte, vyvolejte pocit hrdosti, chtíč pochlubit se a touhu vyhrát. Vzbuďte emoce a povědomí o vašem produktu se skrze soutěž bude šířit lavinovou rychlostí.

A na závěr ještě jedna inspirace pro vás. Podívejte se, jak si se soutěží na Facebooku skvěle poradil výrobce LEGO:

Zuzana Brožová

Zuzana Brožová

Copywriterka

Zuzčinou láskou je angličtina. Na vysoké škole se ji rozhodla studovat z pohledu obchodu a u nás v eBRÁNĚ se jako copywriter junior specializuje na cizojazyčné, převážně anglické webové texty. Zuzce se tedy podařilo spojit svůj koníček s prací.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑