Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Už vidím hlavičku, maminko, zatlačte!

Lukáš Těžký | 14. 08. 2012

Už vidím hlavičku, maminko, zatlačte!

Mýty a fakta o hlavičce na webu - co uživatelé vidí a chtějí vidět, kam klikají a chtějí klikat. Podloženo CrazyEgg.

Stále více nastávajících maminek si přeje, aby jejich manželé a/nebo partneři byli přímo účastni tomu krásnému okamžiku v životě lidském – porodu. Manželé jim tuto podporu chtě nechtě poskytují a s vytřeštěnýma očima sledují, co jejich křehké polovičky zvládají.

Škoda jen, že si o takovou pozornost neumějí říci online návštěvníci majitelům webů. Často by tito vlastníci stránek totiž třeštili oči přinejmenším stejně jako tatínci (nebo maminky?) na porodních sálech. Proč? Tak hlavně, protože každý z nás je tak trochu grafik. Přiznejme si, kdo nechce aspoň maličko kafrat grafikům do jejich práce? No a tím způsobujeme občas překážky návštěvníkům našich webů. A ty překážky mohou být jen drobné - nepatrné zpomalovače jízdy. Občas ale zavadíme o pořádný taxis

Jaké jsou ty nejčastější překážky?

Certifikáty, loga

A jiné vnitrofiremní machrovinky

My přece nejlépe víme, a je to koneckonců nad slunce jasné, že do hlavičky musíme umístit loga firemních certifikátů. Co na tom nechápete? Protože [my] jsme se rok snažili, abychom je [my] získali. A [my] taky víme, že za rok tento urputný boj budeme [my] muset svádět znovu. A když už jsme se [my] s těmi certifikáty tak pachtili, tak [našim konkurentům] musíme ukázat, že na to máme.
Také to znáte? Anebo také argument, že to tak mají přece všichni? Pro takové případy máme elegantní řešení. Umístěte ISO certifikát do sekce O nás (O společnosti). Tam se krásně hodí, protože doplní komplexní informace o vaší firmě. Podpořte takovým logem také sekci pro velkoobchodní partnery.

Důkaz č. 1: Návštěvníci nechtějí vaše ISO certifikáty. Chtěji vaše produkty, ceník a kontakt.

Heatmapa z homepage - kam lidé klikají

Máme krásné fotografie přírody a sídla firmy!

Dobře, když ne logo certifikace, tak aspoň pořádný obrázek. Každý má přece rád obrázky…

Každý ne. Tedy pokud nejste zrovna prodejci obrazů na míru. I když můžete mít koupené fotografie oblíbené herečky, zpěvačky anebo se rozhodnete umístit do hlavičky stylovou přírodu, tak vězte, že pro takové informace si nikdo na váš web nepřišel. A s velkou pravděpodobností to nebudou herečka ani kytička, kvůli které se návštěvník na web vrátí.

Důkaz č. 2: 40 % návštěvníků nechce potůček ani stromečky.

Scrollmapa homepage - kolik % návštěvníků stránky vidělo její jednotlivé části

Důkaz č.3: Vaši potenciální klienti chtějí produkty, ceník, a kontakt.

Heatmapa homepage - kam lidé klikají

Když už jsem se zmínil o těch herečkách, podíváme se jim tedy na zoubek. Myslíte, že Marilyn Monroe v hlavičce návštěvníky zásadně zajímá? Omyl. Více než 40 % uživatelů sjelo kolečkem myši tak, aby Marilyn vůbec neměli na očích. Většina z nich si pak vybírala z hlavního menu, kdy je nejvíc zaujaly položky týkající se nabídky zákroků, lékařů (oboje v podstatě produkty kliniky), ceník kontakty.

Důkaz č. 4: Ne Marilyn, ale produkty, ceník a kontakty.

Scrollmapa homepage - kolik % návštěvníků stránky vidělo její jednotlivé části

Heatmapa homepage - kam lidé klikají

Takto vysoká hlavička s sebou nese další problém. V dnešní době totiž zaznamenáváme výrazný nárůst návštěv z mobilních zařízení. V době tvorby tohoto webu (2009) se určitě nejednalo o takového „strašáka“ jako dnes. Ale například na iPhone je vidět při prvotním zobrazení webu pouze hlavička a menu, které je zcela na zlomu obrazovky a nutí proto uživatele scrollovat níže.

Důkaz č.5: Na mobilním zařízení je vidět téměř jenom hlavička. Pro zbytek se musí scrollovat níže.

Zobrazení homepage na mobilním zařízení

Méně je někdy více

Máme nový eshop. Chceme na web do hlavičky velký banner. A tlačítko.

Zdá se, že by to mohlo fungovat, ale opak je pravdou. Rozhodně, pokud banner umístíme do hlavičky, ve které je už téměř všechno, co se tam vejde. Znáte to: hlavní logo, slogan, odkaz do podstránky, tlačítko HOME, Mapa stránek, logo dodavatele. A mezi to ještě vložíme 120 x 550 px velký banner a vedle něj pro jistotu 200 x 50 px tlačítko. Výsledek?

Důkaz č.6: Než aby si museli vybrat z přemíry grafiky, tak 30 % návštěvníků raději odscrolluje dolů.

Scrollmapa homepage - kolik % návštěvníků stránky vidělo její jednotlivé části

Důkaz č. 7: A namísto bannerů kliknou v menu na Produkty, Eshop (ano, tentýž odkaz jako v banneru) a Kontakt.

Heatmapa homepage - kam lidé klikají

Proto, až budete přemýšlet, jak postavit váš nový web, nebo budete uvažovat o tom, že byste chtěli cokoliv do hlavičky přidat, vzpomeňte si, že hlavička webu je první dojem, který si váš návštěvník vytvoří. A jak mi říkal jeden můj školitel: nikdy nemáme šanci na druhý první dojem.

Neházejme proto návštěvníkům klacky pod nohy.

Co si odnést z tohoto článku? Snad jen:

Produkty,
Ceník,
Kontakty.


Zdroj obrázků: Heatmapy a scrollmapy homepage webů pořízených nástrojem CrazyEgg.

Lukáš Těžký

Lukáš Těžký

Specialista online marketingu

Lukáš působil jako Account Manager v týmu se ziskem 2 zlatých příček v soutěži WebTop100. Poté vedl intenzivní tréninkový program pro nové obchodní manažery. Nyní poskytuje péči klíčovým zakázkám v oddělení Online marketingu.

Další články autora:


Lukáš Těžký

Lukáš Těžký

Ředitel online marketingu

Lukáš působil jako Account Manager v týmu se ziskem 2 zlatých příček v soutěži WebTop100. Poté vedl intenzivní tréninkový program pro nové obchodní manažery. Nyní poskytuje péči klíčovým zakázkám v oddělení Internetového marketingu.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑