Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Uvařte si chutnou internetovou česnečku aneb Recept na on-line marketingový rozpočet

Karel Michálek | 06. 11. 2012

Uvařte si chutnou internetovou česnečku aneb Recept na on-line marketingový rozpočet

Jak by to asi vypadalo, kdybychom měli těch internetů více... dovedete si představit ten chaos? Museli byste mít několik webů, e-mailů, eshopů atd., abyste byli všude a nepodcenili některý prodejní kanál.

Zní vám to jako nesmyl? On to nesmysl není. Fenoménem posledních let je rozdrobení internetu do několika subčástí, které se od sebe více a více izolují. Dalo by se to připodobnit paličce česneku, kde jednotlivé stroužky mají vlastní izolační slupku, ale jedny internetové kořeny.

Kolik stroužků ten internet vlastně má?

Web - pro mnohé je to synonymum internetu, ale dnes je to oddělená část internetu, která se řídí vlastními pravidly.

Základními ingrediencemi jsou webové stránky, SEO, PPC, copywriting, webová analytika.

web

eCommerce - subkultura eshopů se na internetu více profiluje jako autonomní médium, které má svá pravidla a komunikační kanály. V České republice je přes 20 tis. internetových obchodů, které generují necelých 40 miliard korun obratu ročně.

Základními ingrediencemi jsou B2C/B2B systémy, PPC, zbožové portály, afilační programy, webová analytika.

eCommerce

E-maily - jsou s námi již od 70. let minulého století. Nicméně newslettery jsou velice hojně využívaným marketingovým kanálem a procentní zastoupení nevyžádané pošty se v České republice pohybuje až kolem 90 %.

Základními ingrediencemi jsou newsletterovací systém, seznam e-mailových adres, copywriting.

e-maily

Sociální sítě - Facebook se dlouhodobě profiluje jako super uzavřený systém, který je naprosto svébytný. Má vlastní reklamní systém, atraktivní obsah tvořený uživateli včetně multimediálního obsahu. A hlavně 30 % Čechů má na něm účet. Ostatní sociální sítě jsou v Česku naprosto minoritní.

Základními sociálními ingrediencemi jsou sociální PPC, facebookové stránky a obsah s virálním potenciálem.

sociální sítě

On-line video - YouTube je svět sám pro sebe. V západním světě je YouTube druhým nejpoužívanějším vyhledávačem po Google. V roce 2011 měla služba YouTube více než 1 bilion zhlédnutí videí. To je 140 zhlédnutí na každého člověka na světě. A to je slušný marketingový potenciál.

Základními ingrediencemi jsou video produkce, YouTube, analytika, videoreklama, videoSEO.

on-line video

Všechny tyto stroužky internetového česneku mají vyprofilované publikum a marketingový potenciál.

Dochuťte klasický marketingový rozpočet trochou vydatného internetového česneku

Při sestavování marketingového rozpočtu je v dnešní době naprosto nedostačující si napsat v marketingovém plánu jednu kolonku „on-line komunikace“ nebo „internet“, tak jak to známe u většiny českých firem. Každý marketingový rozpočet zpravidla vychází ze zvoleného komunikačního mixu, který se odvíjí od cílové skupiny a rozpočtu.

Za standardní komunikační mix se považuje:

  • Reklama
  • Podpora prodeje
  • Události a zážitky
  • Osobní prodej
  • PR
  • Přímý marketing

Internet je natolik silné médium, že z něj lze uvařit téměř plnohodnotný komunikační mix:

  • Reklama: bannery, PPC
  • Podpora prodeje: eshopy, webové stránky
  • Události a zážitky: videa, hry
  • PR: sociální sítě, SEO, videa
  • Osobní prodej: sociální sítě
  • Přímý marketing: e-maily, sociálně sítě

Pokud do našeho marketingového mixu přidáme internetový česnek rozloupaný na jeho jednotlivé stroužky, můžeme sestavit následující matici, doplněnou o cíle a měřitelné ukazatele:

Marketingová matice

Tato matice nás navede k tomu, abychom využívali potenciál všech částí internetu. Získáme tak podklady pro sestavení marketingového rozpočtu na další rok včetně podkladu pro výpočet návratnosti investic u jednotlivých marketingových činností.

Takže až budete mixovat marketingovou komunikaci, nezapomeňte do ní hodit 5 stroužků internetového česneku.

Marketingový mix á la česneková polévka


Karel Michálek

Karel Michálek

Marketingový ředitel

Jako marketingový ředitel má ve společnosti eBRÁNA zodpovědnost od vizitek až po marketingové a produktové strategie. Pod jeho křídla spadají také oddělení Technické podpory zákazníkům a Vzdělávání.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑