Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Systémové integrace aneb Tajemství multitaskingu internetových podnikatelů

Eva Provazníková, Tomáš Kavalek | 17. 09. 2014

Systémové integrace aneb Tajemství multitaskingu internetových podnikatelů

Napojení internetového obchodu na informační systém firmy by mělo zajímat každého, kdo se hodlá do svého podnikání na internetu obout naplno a nechce ztrácet čas s činnostmi, které by za něj vyřešil automat. Pomocí tzv. integrací dokážete ze svého byznysu vytěžit maximum, aniž byste se z nekonečného papírování zbláznili. O jejich výhodách jsme se již dříve bavili s naším manažerem integrací Tomášem Kavalkem v jednom z našich rozhovorů. Protože je ale téma integrací pro řadu lidí stále dost abstraktní, a někteří se dokonce obávají jeho složitosti, rozhodli jsme se připravit tento článek, abychom vám přiblížili, jak probíhá propojování eshopů se systémy třetích stran u nás v eBRÁNĚ.

Tři skvělé argumenty, proč integraci mít

Administrace ve složitém informačním systému, náročná editace v prostředí e-shopu, tisíce položek, faktur a navíc si zákazníci pořád vymýšlí. Není toho na vás trochu moc? Přestaňte bědovat a zařiďte to tak, aby se data z e-shopu automaticky převáděla do informačního systému a zase zpět bez vašeho zásahu. Stačí je pouze navzájem propojit pomocí integrace, která vám přinese i další výhody.

Proč investovat do integrací? 3 skvělé argumenty:

  1. Ušetříte čas. A úspora času znamená méně nákladů. Zní to jako dokola omílané klišé, nicméně napojení e-shopu na informační systém vám ušetří třeba i polovinu práce s náročnou administrací. E-shop pomocí integrace automaticky importuje všechna důležitá data do systému, takže je budete mít hezky pohromadě.
  2. Vyvarujete se chyb. Integrace umožňují minimalizovat lidský faktor tam, kde není naprosto nezbytný. Tím, že se data převádí bez vašeho zásahu, nedochází ke zbytečným pochybením způsobenými třeba nepozorností.
  3. Získáte skvělý komunikační nástroj. Napojení e-shopu na informační systém výrazně ulehčuje práci při komunikaci s klienty či vyřizování objednávek, což ocení zejména obchodní oddělení. Zákazníci navíc díky integraci vidí v e-shopu vždy aktuální informace o množství produktů na skladě, reálné ceně či nabízeném servisu.

Systémové integrace jsou primárně spojovány s e-shopy, teoreticky však mohou být napojeny na jakékoliv webové řešení, které je přístupné přes webové prohlížeče. Tak jako můžete přenášet data o uskutečněných poptávkách z informačního systému do e-shopu, můžete podobným způsobem třeba i synchronizovat kontakty, dokumenty či jiné informace směrem k zákazníkům v rámci klientské zóny na webových stránkách.

Krabicové versus individuální řešení - vyberte si to svoje

E-shopy je možné propojit s většinou současných informačních, ekonomických, účetních a jiných systémů. Každý z nich se určitým způsobem liší a vyžaduje rovněž jiné zacházení.

Některé systémy poskytují tzv. krabicové řešení, pro které je možné připravit synchronizační můstek s e-shopem taktéž formou „krabice“ – čili řešení vyvinutým na základě nejčastějších požadavků klientů. Tyto integrace se aplikují na tzv. uzavřená řešení, která mají v základu pouze omezené funkce. Nejčastěji se touto integrací importují data kategorií, produktů, informace o cenách a skladových zásobách. Prostě klasika. Krabicové řešení logicky snižuje pracnost, časovou náročnost a tím i výslednou cenu integrace.

U nás v eBRÁNĚ máme v současnosti připraveno krabicové řešení pro tyto systémy:

Systémy, pro které máme připraveno tzv. krabicové řešení 

Proč právě tyto systémy? Rozhodujícími faktory pro jejich výběr pro nás byla běžnost jejich použití v ČR a kvalita spolupráce s dodavatelem daného systému.

Že ve své firmě nevyužíváte ani jeden z pětice výše jmenovaných systémů? Nezoufejte, e-shop umíme propojit prakticky s jakýmkoliv systémem. Pokud využíváte systém, který máte navržen na míru (nebo máte např. upravenou některou funkcionalitu), i integraci s e-shopem budeme řešit individuálně. Znamená to pro nás důkladnou specifikaci, analýzu a návrh některých individuálních komponent, případně rozsáhlejší testování a ladění.

Kromě krabicových řešení napojujeme tedy v podstatě jakékoli informační systémy. Mezi ty nejčastěji napojované patří následující:

Informační systémy, na které také napojujeme eBRÁNA eshop

Co vás čeká, pokud se rozhodnete brát svůj internetový byznys vážně  

Pokud jednoho dne dospějete ke zjištění, že se bez napojení e-shopu na informační systém zkrátka neobejdete, připravte se na to, že jeho implementace není procházka růžovou zahradou. Délka realizace je závislá na mnoha faktorech a je velmi důležité, aby zákazník už na první jednání dorazil s konkrétními představami o tom, čeho chce pomocí integrace dosáhnout.

Každá agentura má nastavené vlastní procesy při výrobě integrací a i ke komunikaci se zákazníky přistupují po svém. Neříkáme, že náš postup je ten nejlepší, každopádně se nám při realizaci osvědčila preciznost a důkladná analýza. Pojďte se mrknout, jak řešíme proces integrací u nás v eBRÁNĚ.

A na počátku byla konzultace…

V okamžiku, kdy se rozhodnete vstoupit do světa integrací, je čas na schůzku s obchodním manažerem. První kontakt zákazníka s agenturou má obrovský význam pro jejich další spolupráci. Již na prvním setkání se dozvíte, jak bude proces intergace probíhat.

Ukázka propojení eBRÁNA eshopu se systémem Pohoda Ukázka propojení eBRÁNA eshopu a systému Pohoda

Na základě jednání by měla vzniknout tzv. předběžná analýza. Ta obsahuje základní data o klientovi, jeho podnikání, informačním systému a jeho základní požadavky. Po jejím schválení přichází na řadu další schůzka, tentokrát ve složení zákazníka, obchodního manažera a specialisty na informační systémy. Jeho obsahem nejčastěji bývá rozbor daného informačního systému, specifické požadavky klienta či návrh ceny řešení.

Specifikace je grunt

Výstupem jednání je tzv. specifikace. Tento dokument obsahuje popis všech scénářů, které specialista se zákazníkem probral na schůzce, včetně popisů metod, případně potřebných úprav současného webového řešení. Specifikace je nejdůležitějším prvkem celého procesu. Pokud není dotažená do konce, zákonitě se v dalších fázích realizace vyskytnou problémy. Musí obsahovat všechny klíčové informace a požadavky, jelikož je i výchozím bodem závěrečného hodnocení.

První návrh specifikace proto putuje k zákazníkovi, který má za úkol ji důkladně projít, doplnit připomínkami a zaslat ji zpět ke schválení specialistům. Ti zváží, jestli jsou připomínky realizovatelné a pošlou upravenou specifikaci zpátky. Toto kolečko se opakuje do chvíle, než je specifikace ve finální verzi schválená oběma stranami.

Analýza a úspěšná realizace

Na základě schválené specifikace se vytvoří důkladná analýza, která je posledním článkem před samotnou realizací. K vytvoření analýzy je zapotřebí všech částí realizačního týmu – grafiků, programátorů, kodérů, implementátorů, testerů, specialistů na online marketing na naší straně. Na straně klienta je to obvykle člověk zodpovědný za ICT a na straně dodavatele implementátor systémů. Ti všichni zpracují obsáhlou analýzu, z níž již vyplyne odhad časové náročnosti úprav a tedy i cena výsledného řešení. Součástí analýzy musejí být tzv. akceptační kritéria neboli požadavky agentury vůči zákazníkovi, aby mohlo dojít k realizaci.

Pokud zákazník analýzu v této podobě schválí a splní všechna definovaná akceptační kritéria, putuje zakázka do výroby. Zhotovené dílo pak zákazník otestuje a integrace je připravená na ostrý provoz. Ani to nebolelo, že?

Eva Provazníková

Eva Provazníková

Social Media Executive

Eva je náš guru přes "sociálno". Tvoří strategie pro komunikaci na sociálních sítích, spravuje profily našich klientů a realizuje kampaně šité na míru cílovým skupinám. Eva je taky kreativní copywriterka, která přetaví jakékoli odborné téma do čtivých textů.

Další články autora:

Tomáš Kavalek

Tomáš Kavalek

Vedoucí oddělení programátorů, manažer integrací

Tomáš nastoupil do společnosti eBRÁNA do oddělení programátorů v roce 2011 a po třičtvrtě roce převzal jeho vedení. O půl roku později přibírá plně pod svá křídla také problematiku integrací. Před vstupem do eBRÁNY se Tomáš živil šest let jako vývojář na volné noze.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑