Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Rozvíjejte svou tvořivost aneb Tipy pro zoufalé copywritery

Martina Spěváková | 20. 11. 2013

Rozvíjejte svou tvořivost aneb Tipy pro zoufalé copywritery

Psát poutavé texty na weby, zejména pokud nejste profesionální copywriter, občas vyžaduje velkou dávku kreativity. V období, kdy nápady nepřicházejí, si připadáte tak nějak prázdně. Poradíme vám, jak předejít těmto stavům, popřípadě jak je zvládnout, když nastanou. Klíčem k úspěchu je neustálý rozvoj a práce na svém talentu.

Tvořivost neboli kreativitu můžeme chápat nejen jako vlastnost. Když jste náladoví, jste prostě náladoví a už s tím moc neuděláte. Jestliže ale chápeme tvořivost ve smyslu procesuálním, svítá nám naděje. Pokud vám kreativita byla dána do vínku, nespoléhejte se pouze na to, že ji máte. Pracujte na ní, opečovávejte ji, rozvíjejte. Neusněte na vavřínech.

Kreativita vs. učenlivost. Kdo vyhrává?

Spory o tom, zda může pilný učenlivý člověk dosáhnout takových výsledků, jako člověk talentovaný, se vedou již léta. Myslíte ale, že by Michellangelo vymaloval Poslední soud jenom díky tomu, že několik let poctivě trénoval? Těžko. Talent se neobejde bez píle a naopak. Tak je tomu i v kreativním psaní. Dobré nápady, trefná pojmenování a výstižné metafory nepadají z nebe. Je nutné je objevit, identifikovat. Nikdo neříká, že v sobě nemáte alespoň kousek talentu. Někdy ho stačí jenom oprášit. Někdy stačí zvolit vhodnou metodu a inspirace přijde sama.

Tužka a papír – alfa a omega kreativity

Kopík by se neměl omezit pouze na „datlování“ na počítači. Psaní v nás totiž podněcuje tolik hledanou kreativitu. Bílý papír nabízí nekonečný prostor, ve kterém se můžete vyjádřit. Můžete na něj přenést své emoce, svoji osobitost. Psaní rozvíjí myšlení a pomáhá nám utřídit myšlenky. Pokud tedy máte přehršel nápadů a nevíte co dřív, v klidu se posaďte a vezměte si do ruky tužku. Pište. Přeskakujte řádky, měňte písmo, kreslete obrázky. Je to jenom na vás. Postupně zjistíte, že se vaše tempo zklidnilo, písmo se ustálilo. A máte skoro vyhráno.

Zápisky – pomocníci ve chvílích nouze

Největší nápady máme, když nepracujeme. Když čteme, jedeme vlakem, vidíme lidi na ulici, jak se baví, hádají, jak jsou zamračení. Pro ty, kdo u sebe nechtějí nosit papírové lístečky a tužku, kterou stejně vždycky ztratíte, postačí mobil nebo tablet. Napadlo vás trefné přirovnání, titulek pro zítřejší článek nebo originální USP? Šup s ním na papír (displej). Nechte ho tam týden, měsíc, dva měsíce. Vyzraje.

Myšlenkové mapy – studna kreativity

Co je vlastně kreativní myšlení? Je to schopnost spojovat pojmy, které jsou nevšední. Pojmy, které většinu lidí nenapadnou. A zde se opět dostává do hry papír a tužka. Vytvořením myšlenkové mapy uvolňujete místo pro další a další nápady a dostáváte se tak v asociacích mnohem dále, než když tento postup aplikujete pouze v představách. Nebojte se trénovat a zkoušet. Po čase zjistíte, že už nepoužíváte stereotypní fráze. A právě to bylo naším cílem. Zaujmout.

Myšlenková mapa sociálních sítí Myšlenková mapa sociálních sítí

Brainstorming – rozviř svoje myšlení

Brainstorming zpracoval ve své knize Applied Imagination Alex Osborne již v roce 1953. Tato metoda neslouží jenom pro řešení problémů, ale hlavně pro zrod nových kreativních nápadů. Podle dat získávaných v letech 2008-2010 Českým statistickým úřadem využívá 80% velkých podniků v ČR brainstorming k podnícení nápadů a rozvoj kreativity svých zaměstnanců. I brainstorming má svá pravidla.

  • V žádném případě nekritizujte nápady svých kolegů, nepomůžete jim, pouze zbrzdíte celý proces.
  • Vyložte na stůl všechny svoje nápady, i ty, o kterých si myslíte, že jsou totální „blbosti“.
  • Brainstorming je příležitost pro předložení nelogických až nesmyslných nápadů. Máte možnost vyslovit bez obav představy, které v sobě nosíte dlouhou dobu.
  • Čím více členů se bude brainstormingu účastnit a čím více nápadů budou předkládat, tím bude metoda účinnější. Kvantita je v tomto momentě důležitější než kvalita. Graf využívání brainstormingu Graf využívání brainstormingu, zdroj: http://www.czso.cz/csu/2012edicniplan.nsf/t/E40041736E/$File/960512a21.pdf

Shrnutí na závěr:

  • Máte nápad? Napište ho na papír. Pište si slova, kreslete obrázky, grafy.
  • Zapisujte si. Emoce, útržky rozhovorů, přirovnání, zajímavé slogany.
  • Nebojte se myšlenkových map. Jakmile je začnete používat, nebudete se jich chtít vzdát.
  • Důvěřujte kolegům, mohou vám vtisknout ideu k dalšímu projektu.

Nezapomínejte, že kreativita není nekonečná. Má svoje hranice. Je čistě na vás, abyste tyto hranice posouvali dál!

Martina Spěváková

Martina Spěváková

Copywriterka

Martina rozšířila náš copywriterský tým v roce 2012, tehdy ještě jako brigádnice při studiu Jazykové a literární kultury na Univerzitě Hradec Králové. Následující rok, po dokončení studia, už u nás píše a tvoří naplno.

Další články autora:


Martina Spěváková

Martina Spěváková

Copywriterka

Martina rozšířila náš copywriterský tým v roce 2012, tehdy ještě jako brigádnice při studiu Jazykové a literární kultury na Univerzitě Hradec Králové. Následující rok, po dokončení studia, už u nás píše a tvoří naplno.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑