Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Pro e-shopy platí povinnost vracet i poštovné

Jana Maláková | 11. 10. 2011

Pro e-shopy platí povinnost vracet i poštovné

Minulý týden časopis dTest informoval o nedodržování zákona ze strany internetových obchodů. Ty svým zákazníkům často nepřiznávají právo k navrácení poštovného a balného v případě vracení zboží prodejci. V tomto článku se dozvíte, jaká práva a povinnosti ze zákona vyplývají pro zákazníka e-shopu.

Internetové obchody jednají protizákonně

Časopis dTest se zaměřil na průzkum obchodních podmínek u 16 internetových obchodů. Jeho cílem bylo zjistit do jaké míry jsou dodržované zákony spojené s právy a povinnostmi spotřebitele (zákazníka). Výsledkem bylo odhaleni řady ustanovení, která jsou v rozporu se zákonem.

Nejčastější protizákonná ustanovení e-shopů

Z výsledků průzkumu vyplývá, že se v obchodních podmínkách internetových obchodů nejčastěji objevují tři protizákonná ustanovení:

  • V případě, že zákazník vybalil zboží z originálního obalu, není možné odstoupit od kupní smlouvy.
  • Jiné obchody toto vybalení dovolují, ale v případě vracení peněz zákazníkovi snižují částku o náklady na „uvedení zboží do původního stavu“.
  • Největší skupinou e-shopů je ta, která je ochotná vrátit pouze kupní cenu, ale nevrací částku, kterou zákazník zaplatil za poštovné a balné.

Podle Evropského soudního dvora je nevracení částky za poštovné a balné v rozporu se zákonem. Zákazník má dostat zpět celou částku, kromě nákladů spojených s vrácením zboží. To znamená, že má hradit pouze zaslání zboží zpět prodejci.

E-shopy mají povinnost vracet i poštovné a balné

Jaká práva má zákazník?

  • Zboží vybalit z originálního obalu a odzkoušet.
  • Do 14 dnů odstoupit od kupní smlouvy, přičemž má právo na vrácení kupní částky i poštovného a balného.
  • Do 30 dnů (od doručení odstoupení od kupní smlouvy) obdržet celou kupní cenu + výdaje na poštovné a balné.

E-shopy mají povinnost vracet poštovné a balné

Řešení České obchodní inspekce

Česká obchodní inspekce se k tomuto problému vyjádřila vydáním tiskové zprávy. V ní píše, že bude internetové obchody kontrolovat stejně jako doposud a pokud její inspektoři naleznou rozpor mezi výkladem Soudního dvora EU a obchodními podmínkami, bude inspekce toto zjištění vyšetřovat jako podezření z porušení zákona o ochraně spotřebitele.

Jana Maláková

Jana Maláková

Marketingová koordinátorka

Jana ve společnosti eBRÁNA pracovala na pozici marketingové koordinátorky.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑