Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Prázdný pytel nepostavíš!

Karel Michálek | 24. 07. 2012

Prázdný pytel nepostavíš!

Začnu několika otázkami: Na co by vám bylo nové auto, kdybyste neměli na benzín? Jak by se vám líbila dovolená v krásném pětihvězdičkovém hotelu na Bali, kdybyste si zapomněli zabookovat letenku? A jak by se vám líbil web s krásným designem, kterému by chyběl obsah? Byl by stejně k ničemu jako dovolená bez letenky, jako auto bez benzínu.

Jedno uzbecké přísloví říká „Prázdný pytel nepostavíš“. A stejně je to s webem. Ale otázka zní, jak do webu dostat kvalitní obsah a co je vlastně považováno za kvalitní obsah?

Obsah je král

Před 6 lety vznikl na webu článek a výraz „content is king“, tedy „obsah je král“ [zdroj: Content is king]. Tento již dnes klasický článek říká, že web by měl obsahovat jedinečné, zajímavé a užitečné informace a že to je jediný dlouhodobý způsob, jak získat a udržet na webu loajální komunitu návštěvníků – zákazníků.

Podívejme se na příklad největšího online obchodu na světě, na Amazon.com. Proč myslíte, že tam celý svět nakupuje? Protože má nejlepší ceny? To rozhodně nemá! Protože je tam zboží, které nikde není? To samé zboží prodávají tisíce prodejců! Tak tedy proč? Kromě jiného je to proto, že je zde každý produkt skvěle popsán. 

Prohlédněte si např. tento produkt, ale pořádně: http://www.amazon.com/Kindle-Wi-Fi-Ink-Display-international/dp/B0051QVF7A/. Co jste viděli? Rozhodně NE graficky „vymazlenou“ stránku, ale opravdu hromadu jedinečných, zajímavých a užitečných informací.

A teď se zaměřme na jednotlivé typy obsahu, které Amazon použil.

Fotky, které umí přesvědčit

Veškerý obrazový materiál zvyšuje pozornost a je dokázáno, že skvělé produktové fotky prodají více [Improve Your E-Commerce Design With Brilliant Product Photos, How To Use Photos To Sell More Online].

Ukažme si několik výmluvných příkladů, jak pracuje s produktovými fotografiemi Amazon.com:

Rozbor fotek Amazon

(Zdroj: Amazon.com)

  1. Zobrazte na fotce hlavní benefit produktu.
  2. Fotku vybírejte podle rčení „Řekni mi něco, já to zapomenu, ukaž mi něco a já si to budu pamatovat“.
  3. Zkuste fotkou vyprávět příběh.
  4. Dávejte důraz na inovaci a jedinečnost.
  5. Ukažte nezvyklé využití.
  6. Pokud to jde, neprodávejte výrobek ale životní styl.

Vyhněte se klišé a fotkám z internetových galerií!

Informace nejen pro grafika - infografika

Infografiku každý známe z novin nebo z televize, kde se využívá k prezentování dat a informací, které jsou graficky zpracované. Vnímání informací pomocí vizuálních vjemů je pro člověka mnohem bližší a srozumitelnější než četba písma.

Infografika na webu

Tyto obrázky (infografiky) vizuálně znázorňují: výdrž baterie, kvalitu zobrazení textu, ovládání přístroje. (Zdroj: Amazon.com) 

Dnes jsou infografiky velice populární zejména za oceánem. Existují i speciální servery, které jednotlivé infografiky agregují – např. Visual.ly nebo DailyInfographic.com. Na tyto servery se teď ale nedívejte, protože byste nedočetli tento článek do konce. Infografiky jsou vysoce návykové

Buď režisérem ve své firmě!

V prvních fázích nákupního procesu často tráví budoucí zákazníci mnoho času vyhledáváním různých videí. Je to logické. Chce se posadit do křesla a mít ten pocit „já jsem zákazník a tak mi to teď ukažte“.

Video na webu musí vzbuzovat emoci, aby jej uživatel dokoukal. (Zdroj: Amazon.com - Kindle Quick Tour

Pokud máme budoucího zákazníka v takovémto rozpoložení, můžeme pracovat krásně s jeho emocemi. Vzpomeňme na reklamy na auta, vždy tam vystupují mladí, krásní a úspěšní lidé nebo tátové šťastných rodin. S takovou rolí se rád ztotožní každý. Nebo dalším krásným příkladem jsou reklamy na prací prášky. Stereotyp je vždycky stejný: matka je hrdinkou pro svého manžela a děti. Která žena starající se o děti by nechtěla zažívat podobný pocit?

Televizní reklama je však proti webovým videím trochu něco jiného. Často se musí vejít do 30 s., zatímco na webu si můžeme dovolit až čtyřnásobně delší čas. V televizi musí být také míra ovlivnění daleko agresivnější a v neposlední řadě natáčejí televizní reklamní spoty filmová studia. Nicméně hlavní principy zůstávají stejné:

  • Video musí zákazníka povzbudit k akci: objednejte si na eshopu, zavolejte, napište nám.
  • Zákazník by se měl s videm ztotožnit. Například tak, že se ve videu objeví váš stávající zákazník, který řekne, jak je s vaší službou spokojen.
  • Video by mělo mít jistou míru kvality zpracování. Nepodceňujte kvalitu zvuku. Uživatelé oželí raději kvalitu obrazu než špatně srozumitelnou řeč.
  • Video by mělo mít příběh a pointu. Lidé si dobře pamatují příběhy. Pokud ve videu příběh nenabídnete, v mozku zákazníka zůstane po zhlédnutí jen jakýsi audiovizuální obláček, který se do několika minut vypaří.

Grafoman na Amazonu

Vyplňte alternativní text Tato nudle, to jsou převážně
textové informace
o jednom produktu na Amazonu.
Dle mého názoru je tvrzení, že „lidi na internetu nečtou“, špatně chápáno. Sledujte své vlastní chování, když zvažujete nákup nějaké služby nebo produktu, kolik informací jste schopni přečíst. Například když si kupujete auto, jak intenzivně googlujete a hledáte všelijaké recenze, názory stávajících majitelů apod. Strávíte tím mnohdy více času, než který jste věnovali přípravě na maturitu.

Když se podíváte znovu na stránku http://www.amazon.com/Kindle-Wi-Fi-Ink-Display-international/dp/B0051QVF7A/, je tam opravdu obrovské množství textů, že? Kdybyste ale náhodou plánovali nákup tohoto produktu, věřím, že byste si oněch 42 802 znaků s chutí přečetli.

Dále je zajímavé věnovat pozornost obsahu popisu produktu na Amazon.com:

  • název a elementární informace o produktu, cena
  • způsob, jak se k produktu dostanu
  • hlavní prodejní argumenty
  • detailní vysvětlení prodejních argumentů
  • jaké jsou alternativní produkty
  • varianty produktů a v čem se liší, cenové porovnání
  • technický popis
  • rozbor technické inovace produktu
  • detailní rozbor hlavních uživatelských vlastností produktu
  • příslušenství k produktu
  • uživatelská hodnocení
  • diskuze uživatelů
  • manuál

... a to vše na jedné stránce! Ano, Amazon je trochu extrémní. Ale představte si sebe, jak se rozhodujete o koupi. Nechtěli byste se dočíst všechno potřebné na jedné stránce? Já tedy ano. Koho baví googlovat a hledat jednotlivé střípky rozseté po celém internetu?

Zkuste si schválně malé cvičení. Napište si, kolik času jste ochotni investovat do vyhledávání a studia informací při výběru nové televize, notebooku, dovolené, auta nebo nemovitosti. Potom se zkuste vcítit do kůže vašeho zákazníka. Co všechno by si chtěl přečíst, než si koupí vaši službu nebo produkt?

Tak jak bude vypadat váš popis produktů či služeb? Bude to jen prázdná skořápka, nebo bude obsahovat kvalitní informace, které uživatel potřebuje pro své rozhodnutí o koupi?

Nezapomeňte na to, že o tom, co si dáte na web, rozhodujete jen vy sami. Když vzbudíte v uživateli důvěru, potom nepůjde hledat ke konkurenci.


Karel Michálek

Karel Michálek

Marketingový ředitel

Jako marketingový ředitel má ve společnosti eBRÁNA zodpovědnost od vizitek až po marketingové a produktové strategie. Pod jeho křídla spadají také oddělení Technické podpory zákazníkům a Vzdělávání.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑