Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Poznejte perfektně uživatele svého webu. Jedině tak jim nabídnete přesně to, co chtějí! (1. část)

Richard Vlk | 19. 02. 2013

Poznejte perfektně uživatele svého webu. Jedině tak jim nabídnete přesně to, co chtějí! (1. část)

Jak vylepšit dojem uživatelů z webu? Tuto otázku si jistě klade skoro každý majitel, správce nebo tvůrce webu několikrát denně. Pokud hledáte nějaký zaručený recept, musím vás předem zklamat. Žádná magická formule, která by vám zaručila přísun návštěvníků a objednávek bohužel neexistuje. Mohu se s vámi ovšem podělit o několik výzkumem a praxí ověřených postupů a budu doufat, že si z nich vyberete něco, co vám pomůže k dosahování vašich cílů v divokých vodách internetu.

Co může zavést návštěvníky zrovna na můj web?

Na začátek je důležité si připomenout, z jakého důvodu vlastně návštěvníci na váš web můžou přijít:

  • hledají známé věci        
  • srovnávají
  • chtějí znát detaily
  • prozkoumávají
  • získávají přehled
  • chtějí se naučit něco nového
  • zpřesňují a filtrují
  • chtějí zůstat v obraze
  • chtějí něco znovu najít
  • apod.

Na tato fakta se při návrhu webu dost často zapomíná a najít účel u některých webů vyžaduje opravdu notnou dávku detektivních schopností. Tomu také obvykle odpovídá jejich návštěvnost.

Chci nový web, nebo vylepšit svůj stávající

I když víte, proč lidé obvykle na web chodí, neměli byste se do jeho tvorby, popřípadě do jeho zadání nějaké marketingové agentuře, vrhat příliš bezhlavě. Nejdříve je dobré zamyslet se nad tím, kdo je (bude) vlastně cílovou skupinou vašeho webu? Budou to manažeři úspěšných firem nebo například řemeslníci? Pro každou z těchto skupin by měl být web koncipován odlišně – jiné výrazové prostředky, jiné prodejní argumenty apod. Pokud bychom chtěli takto nesourodé skupiny spojit, bude to těžké, ale nezoufejte, ne nemožné. Přesto je dobré vyvarovat se častých úvah ve smyslu „můj web bude úplně pro všechny“. V 99 % takových případů bývá totiž výsledkem nesourodý guláš, do kterého sice kuchař mohl použít prvotřídní ingredience (moderní design, parádní grafiku a ovládací prvky...), ale přesto si výsledný produkt Michelinskou hvězdu nezaslouží.

Základní poučka zní:

Web má naplnit očekávání návštěvníka (cílové skupiny), vzbudit v něm radost, že nalezl přesně to, co hledal. Zároveň musí vyvrátit případné obavy, které může mít.

Jak můžu zjistit, co vlastně konkrétní cílové skupiny a uživatelé chtějí?

Mezi nejúčinnější zdroje dat patří:

  • Dotazníky (formuláře) – zdaleka nejjednodušší a přitom velice účinná metoda. Není těžké požádat zákazníka poté, co už u vás nakoupil, o vyplnění krátkého dotazníku. Vhodně mířenými otázkami se můžete dozvědět spoustu užitečných informací. Důležité je se z nich hlavně poučit a jsou-li na vašem webu některé prvky, které uživatelé vnímají negativně, je potřeba je co nejdříve odstranit a naopak vyzdvihnout to, co je pro ně pozitivní a důležité.
  • Deníčkové studie – jde o metodu dlouhodobého získávání dat se záznamem přesných prožitků uživatele spojených s určitým produktem.
  • Rozhovory – tato metoda je sice nejnáročnější, ale zároveň nejúčinnější. Osobní kontakt se zákazníkem totiž dokáže přinést ty nejrelevantnější výsledky.

Mezi další, o něco náročnější metody patří:

  • Uživatelské testování - pomůže vám odhalit chyby, kterým na webu čelí skuteční uživatelé. Můžete např. zjistit, které prvky na jednotlivých stránkách nejsou pro uživatele srozumitelné, zda se uživatelé dokážou na webu dobře orientovat, nebo odhalíte bariéry pro úspěšné vyplnění kontaktního či poptávkového formuláře.
  • Contextual inquiry - v této metodě výzkumník sleduje uživatele při standardní práci s webem a zaznamenává si různé postřehy, které během tohoto sledování vypozoroval.
  • Focus group - jedná se o metodu spočívající v řízené diskuzi moderované nejlépe profesionálem, který má za cíl získat informace o postojích, míněních a názorech respondentů. Metoda pomůže zjistit názory lidí na určitou problematiku.
  •  Card sorting - říká se mu také metoda tzv. „lepíků“ a uživatelé v ní zařazují jednotlivé položky do skupin nebo kategorií či určují jejich pořadí. Pomůže zjistit, jak lidé chápou vztahy v rámci kategorií.

Potřebná data jsem zjistil, co teď s nimi?

Na základě získaných dat již můžete sestavit model cílového uživatele webu, neboli vytvořit personu, a pro ni jednotlivé scénáře zachycující kontext a očekávaný výsledek.

Popište si svého uživatele:

Příklad: Marie Nováková, 33 let, 2 děti, na mateřské dovolené, středoškolské vzdělání, s počítačem pracuje zhruba hodinu denně. Ráda si čte články o hubnutí, zajímá se o zdravou výživu a s radostí za ni utrácí.

Nyní jste si sestavili model “svého” cílového uživatele. Z vlastního výzkumu již také víte, co od vašeho webu očekává. Na nic nečekejte a začněte jednat - přizpůsobte mu svůj web na míru!

Způsob prezentace informací, design, množství a druhy obrázků, struktura stránek, všechno hraje pro vašeho uživatele důležitou roli. Ví vaše Marie Nováková, k čemu slouží to hezké konverzní tlačítko? Naveďte ji. Je cesta k nalezení jejího oblíbeného produktu příliš dlouhá? Nekomplikujte jí život a produkt hezky zvýrazněte a zobrazte. Nabídněte jí rozsáhlou galerii velkých barevných obrázků nebo veselou infografiku...

Pokud máte zájem dozvědět se více o základních psychologických pochodech uživatelů, o tom, jak uvažují a vnímají design nebo jak je správně zaujmout a navést k požadovanému cíli, počkejte si na pokračování tohoto článku příští týden.

Richard Vlk

Richard Vlk

Specialista on-line marketingu

Richard pracuje v oddělení Internetového marketingu společnosti eBRÁNA, kde se věnuje především problematice SEO a webové analytice spolu se správou a optimalizací PPC kampaní.

Další články autora:


Richard Vlk

Richard Vlk

Specialista on-line marketingu

Richard pracuje v oddělení Internetového marketingu společnosti eBRÁNA, kde se věnuje především problematice SEO a webové analytice spolu se správou a optimalizací PPC kampaní.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑