Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Povytáhli jsme člověka z tísně aneb E-learning pro Rozvojovka.cz

Eva Provazníková | 25. 11. 2015

Povytáhli jsme člověka z tísně aneb E-learning pro Rozvojovka.cz

Před časem se na nás obrátili zástupci organizace Člověk v tísni s tím, že by rádi obnovili vzdělávání dobrovolníků pomocí e-learningových kurzů projektu Rozvojovka.cz. Protože rádi děláme věci, které mají smysl, na nic jsme nečekali a pustili se do práce. Po několika měsících přišlo na svět e-learningové řešení s názvem Žurnalista v oblasti rozvojové spolupráce s jedním ušlechtilým cílem – vzdělávat dobrovolníky z celé České republiky, kteří chtějí pomáhat s šířením informací o nesnázích rozvojových zemí.

Zjistěte více o e-learningu od eBRÁNY

Problém?

Každou chvíli přicházely do redakce Rozvojovky zprávy nadšených studentů žurnalistiky a dalších oborů, kteří chtěli přidat i svou ruku k dílu a bojovat za lepší svět skrze psaní. Člověk v tísni vítá každou pomoc, nicméně vyškolit studenty k tomu, aby zvládli předat informace pravdivě, srozumitelně a úměrně k dané cílové skupině, je velmi náročné. Zvlášť když se sejde takových dobrovolníků víc najednou.

„Chtěli jsme najít způsob, kterým bychom předali důležité informace všem studentům, aniž bychom museli všem stále dokola opakovat to samé,“ vysvětluje Kateřina Gabrielová a dodává: „V minulosti jsme e-learningové kurzy využívali, byly ovšem v angličtině a také pouze na omezenou dobu. Po skončení dohody s předchozím dodavatelem jsme přirozeně hledali někoho, kdo by dokázal e-learning znovu rozjet a vymáčknout z něho maximum.“

Výzva!

Z úvodního setkání se zástupci Rozvojovky nám vzešly 2 cíle:

  1. Zpřístupnit všechny informace studentům pomocí jednoho jediného odkazu do otevřeného e-learningového kurzu.
  2. Zjednodušit, zkrátit a zatraktivnit původní studijní materiály.

První z nich má ulehčit práci zejména redakci Rozvojovky, která byla neustálou komunikací se studenty extrémně vytížená. Druhý myslí na všechny studenty, kteří se dříve museli prokousávat desítkami stránek dlouhých textů bez obrázků a s velkým množstvím externích odkazů vedoucím k dalším a dalším informacím.

Řešení

Analýza – proč, jak a komu?

Prvním krokem při realizaci e-learningového řešení pro nás byla jak jinak než analýza. Bylo nutné:

  1. porozumět hlavnímu účelu e-learningového kurzu,
  2. definovat si cílovou skupinu
  3. a poznat její vstupní znalosti.

Poté přišel na řadu týmový brainstorming, díky kterému jsme navrhli použití jednotlivých e-learningových metod, nastínili prvotní hrubou strukturu kurzu a definovali jeho hlavní cíl. Ten vypadá takto:

“Každý absolvent kurzu zvládne napsat dobrý článek o rozvojových problémech, například pro web www.rozvojovka.cz a další média. Bude vědět, jaký novinářský žánr zvolit, jak zaujmout publikum, jaké jsou ověřené zdroje informací, co se rozvojových zemí a rozvojové spolupráce týká. Absolvent také bude vědět, jakých zásad se držet, jak se vyhnout stereotypizaci a bude rozumět etickým problémům. V neposlední řadě bude absolvent umět prezentovat data a statistiky v příjemné formě pro čtenáře.”

Metodika

Realizační tým využil při tvorbě kurzu hned několika e-learningových metod:

  • Competency based training = metoda, která pomáhá určit cíl kurzu a kompetence (schopnosti, znalosti či změny jednání), které by měli studenti po dokončení kurzu získat.
  • Action-mapping = metoda, při které se nejprve definuje cíl školení a potom aktivity, které pro dosažení cíle musí účastníci kurzu absolvovat. Na základě výsledků těchto aktivit získají účastníci minimální množství informací potřebných k tomu, aby kurzem úspěšně prošli.
  • Model ADDIE = používá se pro designování kurzů a skládá se z 5 kroků: analýza (analysis), návrh (design), tvorba (developement), nasazení (implementation) a vyhodnocení (evaluation).

Tvorba e-learningového kurzu krok po kroku podle metody ADDIE. Tvorba e-learningového kurzu krok po kroku podle metody ADDIE.

Realizace

Při návrhu e-learningového kurzu jsme se soustředili především na vytvoření poutavého příběhu, který by celý kurz sjednotil a účastníky, jak se patří, vtáhnul do děje. Studenti se díky tomu naučí vše, co při psaní o rozvojové spolupráci potřebují znát, aniž by je vzdělávání nudilo.

„Příběh tohoto e-learningového kurzu je vlastně taková nadsázka reality. Kurz začínáte jako nezkušený student žurnalistiky a dokončujete ho jako ostřílený žurnalista, který v tom zkrátka umí chodit,“ popisuje dějovou linku kurzu produktový manažer e-learningu Šimon Rybišár.

„Místo jednostranného servírování informací nutíme studenty kurzu zamyslet se nad daným problémem a odpovědět si na otázku dle vlastního uvážení. Účastníci nemusejí pouze přelouskat pár stránek textu, jsou do kurzu aktivně zapojeni.“

Training net aneb rozpracovaná struktura e-learningového kurzu. Training net aneb rozpracovaná struktura e-learningového kurzu.

Celkem jsme pro kurz vytvořili 53 slidů s unikátní grafikou, z nichž 13 stránek obsahuje průběžné otázky a nakonec závěrečný test. E-learningový kurz spojuje navigační menu složené z obrázku 4 kapitol mezi kterými se může uživatel dle libosti proklikávat.

Jak to všechno dopadlo?

Na základě příběhu jsme rozpracovali původní návrh struktury kurzu a po několika úpravách vznikla finální verze kurzu Žurnalista v oblasti rozvojové spolupráce. Ta má za sebou úspěšnou testovací fázi a nyní je plně k dispozici všem studentům, kteří si na kurzu pochvalují hlavně:

  • atraktivní design,
  • srozumitelný a jednoduchý systém navigace,
  • možnost vybrat si z velkého množství informací jen to podstatné,
  • praktické příklady a simulace.

Starý vs. nový e-learningový kurz

Protože bez čísel by to nebylo ono, přikládáme ještě srovnání starého e-learningového kurzu Rozvojovky a jeho mladšího bratříčka z dílny eBRÁNA.

Porovnání starého a nového kurzu 

I po vizuální stránce jsme prostředí e-learningového kurzu vyšperkovali tak, aby se studentům líbilo. I po vizuální stránce jsme prostředí e-learningového kurzu vyšperkovali tak, aby se studentům líbilo.

Výsledná cena e-learningového řešení pro Rozvojovku se vyšplhala na 89 900 Kč, přičemž polovina nákladů byla investována do grafických prací a zbylá polovina na profesionální návrh kurzu, metodiku a plnění kurzu.

„S výsledným řešením jsme nadmíru spokojeni. Věříme, že nový e-learning Rozvojovky nám přinese spoustu nových příležitostí, že všem studentům ulehčí studium a redakci ubude práce s komunikací i administrativou,“ hodnotí spolupráci Kateřina Gabrielová.

My pevně držíme palce, aby tomu tak doopravdy bylo.

Kontaktujte eBRÁNU, i pro vás připravíme e-learning na míru.

Eva Provazníková

Eva Provazníková

Social Media Executive

Eva je náš guru přes "sociálno". Tvoří strategie pro komunikaci na sociálních sítích, spravuje profily našich klientů a realizuje kampaně šité na míru cílovým skupinám. Eva je taky kreativní copywriterka, která přetaví jakékoli odborné téma do čtivých textů.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑