Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Optimální životní cyklus webu s ohledem na koncového uživatele

Martin Držka | 08. 08. 2011

Optimální životní cyklus webu s ohledem na koncového uživatele

Není to tak dávno, co cílem klasické firemní prezentace bylo především to, aby "visela" na internetu, případně se na ní dal najít kontakt. V mnoha případech vystačila firmě prezentace bez zásahů i několik let. Konkurenční prostředí, rostoucí počet uživatelů a komercionalizace internetu jako celku, však logicky zvyšovala požadavky na celkový výsledek a v mnohém změnila jak prvotní tvorbu, tak i průběžný přístup po celou dobu životního cyklu prezentace.

Spuštění webu je pouze začátek

V dnešní době je potřeba mít na paměti, že spuštěním jste učinili pouze první krok k úspěšnému řešení a uspokojení koncového uživatele, a to ať už potřebujete jednoduchou webovou prezentaci, rozsáhlý eshop nebo speciální webovou aplikaci šitou na míru. Pojďme si ukázat, proč tomu tak obvykle je a jaké řešení se nabízí.

Vytratí se původní vize webu

Přestože byly stanovené původní cíle a účel webu, nedaří se je naplnit. A není teď podstatné, zda je na vině klient, který - kvůli své neústupnosti ve struktuře - zásadně znemožnil uživateli pohyb na webu nebo grafický designér, který - nucen dodržet firemní identitu - obarví důležité tlačítko tak, že sníží míru prokliků na nejdůležitější stránce webu. Ve finále na to - v právě spuštěné prezentaci - doplatí především samotný uživatel.

Uspěchaná realizace

Je-li prezentace šitá horkou jehlou, jen málokdy se podaří analyzovat problémy, vytvořit kvalitní zadání, specifikaci, wireframy a ve finále stejně realizovat i celé řešení. V případě aplikací řeší expresní vyhotovení některé agilní techniky vývoje, které probíhají v malém týmu a soustředí se na zprovoznění základní funkčnosti v co nejkratší době. Nasazení ostatní funkčnosti a 100% doladění ovšem probíhá až po spuštění prvotní verze.

Běh na dlouhou trať

Opačným, ale stejně problematickým příkladem jsou dlouho trvající realizace webů. Nasazování nových produktů, změna firemní strategie nebo značky - to jsou jen některé z problémů, které zásadně mění koncept původního zadání. Situaci o to víc komplikuje, když rok “mrtvý” projekt začne náhle ožívat a mění se v expresní vyhotovení. Jistě se vše promítne do celkového zpracování i konečného dojmu uživatele.

Technologické faktory a webové trendy

Vývoj webových technologií a mobilních zařízení je dnes nejvíce progresivní oblastí v IT. Google vydává nové verze Chrome po několika měsících (Mozilla Firefox přechází na stejný model), výrobci denně chrlí na trh nové “chytré“ telefony, na kterých lze dnes konzumovat obsah webu.

S technologickým rozvojem jdou ruku v ruce i trendy webdesignu. Chybí vám moderní javascriptové prvky v rozhraní nebo Like tlačítko sociální sítě? Jen na Vás je, zda do rychlíku chcete nasednout ihned nebo za 2 roky s “novou” verzí webu.

User Centered Design (UCD)

Pokud jste pozorně četli, tak již tušíte, že středobodem výše uvedených faktorů je uživatel - jak na něj celkově web působí, jak se obsluhuje nebo zda mu nejsou “házené klacky pod nohy”. Sebemenší negativní zkušenost má dopad na jeho budoucí rozhodování. Jediný možný způsob jak trvale zvyšovat uživatelský prožitek z vašeho webu je cílení na potřeby a schopnosti uživatele, a to v pravidelně se opakujících intervalech (iteracích).

Tento cyklus nazýváme User Centered Design (UCD) a roli uživatele ve všech jeho fázích nejlépe charakterizuje následující obrázek.

UCD

1) Analýza a koncept

Analýza je prvotní a často nejdůležitější fází, která má stanovit účel webu a jeho primární cíle. Ať už potřebujete prodat co nejvíce výrobků, podporovat značku nebo jen rozšířit databázi zákazníků, vždy je potřeba účel webu znát dopředu a veškeré následné činnosti směrovat k naplnění cílů. Výsledkem průzkumů je i průvodní koncept, který se snaží odpovědět i na otázky: kdo je typickým uživatelem webu (stanovení Person) nebo jaké uživatelské scénáře mohou při plnění jednotlivých cílů nastat (jinak bude nakupovat uživatel z pohodlí domova, jinak uživatel v terénu s mobilním telefonem a omezeným připojením).

2) Design

Ačkoliv má mnoho lidí design webu spojený s tvorbou grafického návrhu, není tomu tak. Prvotní skicy webu sice vytváříme již v této fázi, ale od finálního vzhledu se výrazně liší. Slouží hlavně jako nenákladný nástroj pro ověření základních předpokladů, ale i jako zpětná vazba pro komunikaci s klientem. Ručně kreslené skicy mohou nahradit propracovanější drátěné modely (Wireframy) zpracované v elektronické podobě, nebo již částečně funkční prototypy prezentace. Již v této fázi je potřeba provádět uživatelská testování a eliminovat včas případné slabé stránky webu (obvykle v informační architektuře).

Nepodceňujme ani přípravu obsahu a copywriting (psaní optimalizovaných marketingových textů). Práce s finálním obsahem není nutnou podmínkou, nicméně pomůže každému článku ve výrobním procesu pochopit účel webu a vcítit se do uživatele a jeho potřeb.

3) Implementace

Implementační fáze je zhmotnění původních myšlenek a návrhů ve fyzický produkt. Vlastní proces výroby může být u každého dodavatele jiný a může se lišit i projekt od projektu. Obecně lze do implementační fáze zahrnout programování, grafický design a kódování, testování funkčnosti, apod.

4) Spuštění, měření a další iterace

Spoléhání se na vlastní úsudek a ignorace měření úspěšnosti webu jsou obvyklými chybami většiny klientů. Zajímá vás, proč zákazníci nenakupují, přestože nabízíte bezkonkurenční cenu a produkty jsou precizně popsané s dostatkem parametrů? Proč lidé nenajdou kontaktní pobočku, přestože vám to nečinní nejmenší problémy? Pokud si pokládáte takové otázky, jste na správné cestě. Identifikovat a eliminovat slabá místa webu je další - logický krok - životního cyklu webu. Objevené problémy si žádají nové návrhy a koncepty - a iterační spirála se roztáčí znovu...

Závěr

Každý spuštěný web se úspěšným řešením nestane okamžitě a málokdy se reálně podaří naplnit všechny předsevzaté cíle. Kompletně nové řešení je většinou časově a finančně nákladné a opakované iterace jsou jediným možným způsobem, jak z vašeho webu vymáčknout (nejen krátkodobě) maximum.

Analytické nástroje a metody jsou dnes nezbytnou součástí každého kvalitního dodavatele webových řešení. Kdo neměří, neinovuje nebo nechává web žít vlastním životem, přichází pomalu ale jistě o uživatele a snadno se může stát, že jeho web bude pouze nákladnou položkou v marketingovém rozpočtu.

Martin Držka

Martin Držka

Vedoucí Grafického a kodérského oddělení

Martin je od roku 2006 vedoucím Grafického a kodérského oddělení eBRÁNA, kromě toho je produktovým manažerm eBRÁNA webu. Moderní webové technologie, User Experience a použitelnost webových rozhraní jsou jeho prací a velkým koníčkem zároveň.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑