Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Od snippetu k landing page aneb Cesta za lepšími obchodními výsledky webu

Miloš Novotný | 15. 05. 2013

Od snippetu k landing page aneb Cesta za lepšími obchodními výsledky webu

Vlastníte graficky dokonalé a přívětivé webové stránky, které se dobře umisťují v internetových vyhledávačích, ale bohužel nemáte žádné objednávky? Příčin může být celá řada a některé z nich sehrávají svou roli dávno před tím, než se internetový uživatel proklikne na váš web. Pojďme proto sledovat putování vašeho potenciálního zákazníka od chvíle, kdy zadá dotaz do vyhledávače, až po vlastní odeslání objednávky a zastavme se u některých klíčových momentů, které mu cestu k vám mohou zahradit.

Být první ve vyhledávání nestačí

Předpokládejme, že váš web je vyhledávačem hodnocen velmi dobře, takže obsazujete první místa ve výsledcích vyhledávání. Když tedy uživatel zadá do vyhledávače vámi žádané klíčové slovo (například „úklid panelových domů Praha“), objevíte se řekněme mezi prvními pěti nalezenými stránkami. Podle čeho se ale uživatel rozhodne, na který web se vydá? Pořadí je samozřejmě důležité, ale lidé se rozhodují také na základě popisků, které se u jednotlivých nalezených stránek objevují. Těmto krátkým textům se říká snippety a jsou to vlastně jakési úryvky či extrakty webu, které generuje vyhledávač proto, aby si lidé mohli udělat obrázek o tom, co na dané stránce najdou.

Vyplňte alternativní textKrátkému textu automaticky generovanému vyhledavačem se říká snippet

Snippet plní velmi důležitou funkci: pomáhá zvyšovat počet relevantních návštěvníků webu. Nejenže přesvědčuje lidi, aby se proklikli na vaše stránky, ale hlavně přesvědčuje ty správné lidi, pro něž má vaše nabídka největší smysl, a proto je také největší pravděpodobnost, že si od vás něco koupí. Je-li snippet tak důležitý, nabízí se otázka, zda lze jeho podobu nějak ovlivnit. Částečně ano, a to pomocí META tagu „Description“. Do tagu můžete vložit maximálně 156 znaků – a právě na tomto omezeném prostoru musíte přesvědčit čtenáře, že vaše stránky jsou pro něj to pravé ořechové. Kromě obligátního klíčového slova je dobré nezapomenout ve snippetu uvést nějaký ten prodejní argument. Pokud chcete vyzkoušet, jak bude váš snippet vypadat ve vyhledávání, na Googlu vyzkoušejte snippet optimalizátor http://www.seomofo.com/snippet-optimizer.html.

Vyplňte alternativní text Ukázka, jak funguje snippet optimalizátor

Dobrá vstupní stránka (landing page) je jako buldok. Chytne a nepustí!

Takže uživatel se proklikl přes dobře napsaný snippet, přichází na váš web a další část bitvy o zákazníka začíná. Pokud vyjdete ze souboje vítězně, návštěvník u vás vyplní a odešle objednávku, případně vás kontaktuje jiným způsobem. Ale je také možné, že uživatel odejde z vašeho webu po několika vteřinách a už se nikdy nevrátí – v tom případě bude bitva navždy prohrána. Jak být vítězem, a ne poraženým?

Návštěvník očima skenuje text, který je nejdůležitější částí webových stránek a internetových obchodů. Co musí takový text obsahovat, aby byl pro vyhledávače a návštěvníky zajímavý? Je to jednoduché a přitom velmi důležité:

Základním pilířem je nadpis a první odstavec. Pokud je úvod celé stránky opravdu přesvědčivý, čtivý, jasný a úderný, máte z velké části vyhráno. Proto hned na začátku sdělte svým návštěvníkům to nejdůležitější a hlavně vzbuďte okamžitý zájem o zboží, které nabízíte. Ty nejdůležitější informace zvýrazněte pomocí vytučnění (boldování), roboti i návštěvníci si vytučnění všímají. K osvědčeným zásadám marketingového psaní patří také používání slovesa v nadpisu – nejlépe v imperativu („Přesvědčte se“, „Dopřejte si“, „Vychutnejte si…“).

Staré dobré CTA

Lidský mozek je sugestibilní. Neboli manipulovatelný. Nikoli v takové míře, že by člověka, který něco vyloženě nechce, bylo možné přimět ke koupi prostým příkazem „Kup to!“. Něco takového se může stát snad jen v hypnóze. Ale pokud člověk naopak něco chce, pak výzva „Kup to, je to výhodné“ může nákupní chování ovlivnit zcela zásadním způsobem. A čím víc se taková výzva na stránce zviditelní, tím silněji na uživatele působí. Pro výzvy typu „Objednejte si“, „Vyzkoušejte“, „Stáhněte si“ apod. se používá anglická zkratka CTA – Call To Action neboli výzva k akci. Umístíte-li CTA doprostřed dobře viditelného boxu anebo ještě lépe doprostřed tlačítka, značně tím zvyšujete pravděpodobnost, že uživatel provede požadovanou akci (objedná, stáhne si).

CTA jsme věnovali samostatný článek Naučte se, jak vyzvat návštěvníky webu k akci, nikoli k útěku.

Jakých výsledků dosahují kvalitní texty spojené s dobře navrženým webem?

Vybrali jsme webovou prezentaci, která se zabývá úklidem v Praze. Hlavní sekce napsal profesionální copywriter a výsledky se obratem dostavily.

V měsíci dubnu 2013 získala úklidová služba 19 relevantních poptávek z vyplněných formulářů.

Vyplňte alternativní textPrvní úspěch profi textů se dostavil prakticky okamžitě

Dále jsme otestovali zabezpečovací firmu, které jsme přepsali hlavní stránky webové prezentace. Web se zabývá zabezpečením firem a domácností. V tomto segmentu trhu je každá poptávka nebo kontakt velice důležitý. Po napsání textů se zvedl počet odeslaných formulářů o 200 %.

Jak vidíte, internetový marketing je trochu věda, trochu alchymie a trochu umění. Už dávno neplatí, že si člověk vystačí s rychlokvašeným textem, v němž se stokrát opakuje klíčové slovo. Na internetu zuří tvrdý konkurenční boj a obstojí v něm jen ti nejlépe připravení. Věříme, že vám náš článek alespoň trochu pomůže na cestě k vítězství. Držíme palce!

Miloš Novotný

Miloš Novotný

Specialista online marketingu

Miloš pracoval ve společnosti eBRÁNA do roku 2014 jako specialista online marketingu. Měl na starosti online propagace webových projektů zákazníků, a to od vstupních analýz přes SEO až po PPC kampaně. Stal se u nás skutečným odborníkem na oblast internetového marketingu a nyní své zkušenosti uplatňuje ve velkém internetovém obchodu.

Další články autora:


Miloš Novotný

Miloš Novotný

Specialista online marketingu

Miloš má na starosti realizaci online propagace webových projektů zákazníků, a to od vstupních analýz přes SEO až po reklamní PPC kampaně. Před nástupem do společnosti eBRÁNA působil jako PHP programátor a kodér.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑