Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Obsah nebo design? Vejce nebo slepice?

Milena Pelikánová | 25. 06. 2014

Obsah nebo design? Vejce nebo slepice?

Optimalizace, vizualizace, marketing. Analytika, statistika, positioning. PPC, CPC, copywriting… Tvorba webu je tak trochu oříšek a ne každý ho dokáže rozlousknout. Pro všechny onlinové greenhorny a pro ty z vás, kteří chtějí začít s tvorbou nového webu, máme proto připravený jeden článek na rozjezd.

Tvorba nového webu nebo eshopu je týmová práce a zahrnuje ve své podstatě 3 základní kroky:

  1. Analýzu a volbu strategie.
  2. Tvorbu obsahu a grafiky.
  3. Tvorbu návrhu (wireframu), který určí základní strukturu a rozložení vašeho webu.

Analýza je vždy částečně na vás jakožto majitelích webu. Můžete si najmout profíky, kteří vám s ní pomohou. Jste to však vy sami, kdo zná nejlépe svůj obor, má přehled, co vaši zákazníci potřebují, co vaše produkty či služby prodává a jedině vy sami musíte mít jasno v tom, jakých cílů chcete v onlinu dosáhnout. Na tomto základě se dá potom stavět dobrá strategie a navrhnout rozložení vašeho nového webu. Jak je to ale s těmi texty a vizuálem? Do čeho se vrhnout dřív a komu tuto práci svěřit?

Chcete funkční nebo krásný web? A jde mít obojí najednou?

Otázce, zda je důležitější primární obsah nebo design, se věnovalo již mnoho chytrých hlav a marketingových specialistů a s odpovědí je to podobně jako s tím vejcem a slepicí. To proto, že…

  • Pokud začnete s designem dříve, než s obsahem, riskujete budování vizuálu, který nepodporuje vaše obchodní cíle.
  • Pokud dáte přednost obsahu před designem, necháte tím důležité kroky vašeho podnikání v rukou textaře.

To je všechno sice hezké, ale čert aby se v tom vyznal. Takže raději pěkně pomalu. Nejprve se vraťme k problematice, komu tvorbu textů a grafiky svěřit, protože v tom se skrývá jádro pudla. A hned potom vám prozradíme správný postup.

U grafiky asi problém nebude. Stejně jako si většina z vás nebude programovat a kódovat sama svůj vlastní web, tak dá také většina přednost spolupráci s designérem. U obsahu chce ale celá řada klientů použít staré texty ze starého webu, nebo chtějí sami napsat nové. Ale právě v tom je zakopaný pes. Vaše texty budou možná pěkné, ale ruku na srdce… To, že se líbí vám, ještě neznamená, že se budou líbit i vašim zákazníkům. A pro koho ty texty píšete, pro sebe nebo pro ně?

Budete si psát texty sami, nebo si najmete copywritera?

Úkolem copywritera je utřídit vaše myšlenky, organizovat je a dát jim patřičnou strukturu a formu. Neudělá za vás analýzu ani nevymyslí taktiku podnikání. Pomocí pečlivě vybraných slov a copywriterských a SEO technik však dokáže proměnit návštěvníky webu v zákazníky.

Můžete totéž říct o svých textech? Jsou stejně přesvědčivé, funkční a naplňují základní cíl - prodávají? Pokud jste na pochybách (nebo pokud nemáte čas, obáváte se dát něco na papír, nebo vás myšlenka na psaní vlastních textů dohání k pláči), měli byste raději svěřit obsah do rukou profesionálů. Odměnou pro vás bude:

  • zvýšení pozic v internetových vyhledavačích,
  • noví zákazníci, uživatelé nebo čtenáři,
  • nové objednávky a zisky,
  • dobré jméno vybudované na základě kvalitní komunikační strategie.

Kvalitní obsah je hnací silou současného online marketingu. Je třeba ho nejprve naplánovat a až potom začít tvořit.

Váš web není jen o vás a neslouží k tomu, abyste se měli kde chvástat. Dnes už mají všichni všechno NEJlepší, NEJkvalitnější a NEJlevnější. Důvěra lidí a jejich ochota u vás utrácet peníze se buduje obtížněji, než kdykoliv předtím a nový obsah je tomu třeba přizpůsobit. Pokud dáte i přesto přednost tvorbě textů svépomocí, mějte tohle na paměti a hlavně neustále komunikujte s grafikem, který je vaše želízko v ohni číslo 2.

Copywriter není důležitější než designér. Mají symbiotický vztah. Stejně jako slepice a vejce, jeden nemůže existovat bez druhého.

Spolupráce textaře a grafika hned od začátku tvorby webu vytváří skvělý synergický efekt. Jejich společný výsledek je mnohem lepší než kdyby pracovali každý zvlášť. Kvalitu zpracování webu pro Bosson potvrzuje i získané ocenění v soutěži WebTop100. Spolupráce textaře a grafika hned od začátku tvorby webu vytváří skvělý synergický efekt. Jejich společný výsledek je mnohem lepší než kdyby pracovali každý zvlášť.
Kvalitu zpracování webu pro Bosson potvrzuje i získané ocenění v soutěži WebTop100.

Úspěšnost webu stojí na spolupráci textaře a grafika

Nyní už jsme se dostali k odpovědi na původní otázku. V praxi se osvědčilo začít nejprve s obsahem a až potom řešit vizuál. Aby totiž vizuál odpovídal podstatě vašeho businessu a cílům webu, je třeba předat grafikovi všechny následující informace a tím dokonat celé dílo:

  • Shrnutí, o co jde.
  • Všechny informace, texty, grafy, čísla.
  • Všechny obrázky, které budou potřeba.
  • Jednoduchý nákres bez žádných velkých detailů.
  • Příklady úspěšných vizuálů pro inspiraci.

Na základě těchto dat vytvoří grafik příjemný, uživatelsky přívětivý virtuální domov pro váš obsah. Grafik má schopnost vidět, co přesně nejlépe vystihne připravený text a podtrhne prodávaný produkt či službu. Nechoďte proto na grafiku od lesa, ale od obsahu a spolupracujte s oběma specialisty.

Jak jste si mohli přečíst v článku grafika a fotografa Davida Kučery: „Na webu platí, více než kde jinde, že obsah je král a vše mu musí být podřízeno. Pokud je ale král neupravený, ve špinavých šatech a není jej dobře vidět, je to špatný král. Nebudeme mu důvěřovat a nepřesvědčí nás o svých schopnostech.“

To nejdůležitější je ve vašich rukou, ostatní vám jen pomohou plány zrealizovat

Celý web a každá stránka v něm má své specifické cíle. Musí zákazníka zaujmout, vybudovat v něm důvěru a získat ho na svou stranu. Web musí být příjemný, originální, přehledný a uživatelsky přívětivý. Obsah i vizuál je dále třeba aktualizovat. Bez aktualizací, novinek a vylepšení brzy ztratí svou funkčnost a konkurenceschopnost. Už jen proto je jasné, že nemůžete všechno zvládnout vlastními silami. Na vás ať tedy zůstane samotný business a tvorbě webu ať věnují čas a energii ostřílení harcovníci.

Shrnutí na závěr

  • Tvorba webu je týmová práce, a pokud nemáte čas věnovat se všemu sami, začněte spolupracovat s dobrým stratégem, grafikem i copywriterem.
  • Nejprve si rozmyslete cíle, jakých chcete tvorbou webu či eshopu dosáhnout a uvědomte si, kdo je vaším zákazníkem.
  • Po vaší vlastní analýze svěřte realizačnímu týmu všechny své podklady a znalosti o businessu, které pomohou k tvorbě funkčního, konkurenceschopného a moderního řešení.
Milena Pelikánová

Milena Pelikánová

Copywriterka

Pokud je obsah král, tak Milena je jeho královnou - alespoň tady u nás v eBRÁNĚ, kde několik let vedla oddělení content marketingu. Teď je čistokrevnou copywriterkou a našla se i v e-mail marketingu. Ráda pracuje s klienty, kteří se nebojí jít proti proudu. Jak sama říká: „Ty nejlepší výsledky vznikají tehdy, když na chvíli zapomenete na pravidla.“

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑