Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Obama nebo Romney? Rozhovor o mobilních verzích webů s Martinem Držkou

Karel Michálek, Martin Držka | 27. 03. 2013

Obama nebo Romney? Rozhovor o mobilních verzích webů s Martinem Držkou

Martin Držka, mnohem častěji však Mario, řídí už od roku 2006 naše grafické a kodérské oddělení. K tomu má na starost strategický rozvoj jednoho z našich klíčových produktů - eBRÁNA web. Mario je osobou na svém místě: zajímá se o User Experience, má rozsáhlé zkušenosti s tvorbou uživatelských rozhraní, webdesignem a typografií, je expertem na html a kaskádové styly. Lze říci, že jeho rukama prošly projekty všech našich nejvýznamnějších zákazníků (např. Eta, ČD, Savo, Next reality a další). V eBRÁNA magazínu jste si loni mohli přečíst Mariův článek o významu fotografií na webu (mimochodem nejčtenější článek roku 2012).

Mario, Ty jsi v eBRÁNĚ hlavním průkopníkem mobilního webu. Prozraď prosím Tě méně technologicky zdatným čtenářům, co je to ten mobilní web.

Na úvod by bylo správné říci, že něco jako „mobilní web” neexistuje, podobně jako neexistuje „desktopový web” nebo „tabletový web”. Web, tak jak ho všichni známe, byl a vždy bude pouze jeden, mění se jen způsob a zařízení, kterými k němu přistupujeme.

Ruku v ruce s rostoucími počty prodaných (nejen) chytrých telefonů a dalších zařízení se logicky zvyšuje i povinnost autora webových stránek nebo web aplikace doručit návštěvníkovi obsah v takové formě, která bude odpovídat jeho zařízení. I sebechytřejší telefon má omezení ve velikosti zobrazované plochy, má zcela jiný způsob ovládání, neovlivní rychlost mobilního připojení k internetu (alespoň v ČR). Pokud bereme v úvahu i fakt, že ne každý si může dovolit aktuálně nejdražší zařízení na trhu a že je nutné počítat i se staršími telefony, jsou tyto hranice ještě zřetelnější.

Mario Držka a Karel Michálek

Dobrá, jaké mám tedy možnosti dostat obsah z webové stránky do telefonu nebo tabletu tak, abych nepocítil tato omezení?

Pokud nyní vynecháme samotné nativní aplikace, které známe z Appstore a Google Play, a které nepřistupují k informacím přímo ve vestavěném webovém prohlížeči, můžeme dnes jít cestou samostatné mobilní verze nebo metodou responzivního webu. A aby to nebylo tak jednoduché, tak v poslední době i kombinací obou dvou :)

Teď jsi mi nahrál, setkávám se s tím, že spousta lidí nemá jasno, jaký je mezi těmito formami rozdíl a co ten „responzivní web" vůbec znamená.

U responzivní varianty (alespoň v té prvotní definici) vrací server každému zařízení (stolnímu počítači, notebooku, telefonu, tabletu atd.) stále stejný výstup a koncové zařízení samo určuje, jak ho zobrazí. Vše se tudíž odehrává až na samotném zařízení a webová stránka má pro všechna zařízení i stejnou URL adresu. Naproti tomu separátní mobilní verze běží na odlišné adrese (často na doméně 3. řádu, např. m.domena.cz). K odlišení přistupujícího zařízení dochází už na serveru, který pak vrátí klasickému počítači plnohodnotnou verzi a mobilnímu zařízení jiný nebo omezený obsah.

Responzivní web je spíš o procesu tvorby a přístupu k designu webu, je to změna myšlení při stavbě webu. Už při návrhu webu je potřeba mít na paměti, jak jednotlivé prvky webu budou reagovat na velikost displeje a jak se optimálně přizpůsobit.

Aha, takže jako majitel webu mám možnost nechat si vyrobit buď mobilní verzi nebo responzivní verzi webu. Co bys mi doporučil, kdybych měl menší firmu a chodily mi na web stovky lidí denně?

Pokud uvažuješ o kompletně novém webu nebo redesignu, tak bych ti doporučil responzivní verzi. Za prvé budeš udržovat a rozvíjet pouze jeden obsah. Za druhé snadněji přidáš v budoucnu další design pro nové zařízení, např. pro tablety. Za třetí odpadnou problémy vyhledávačů s přesměrováním a jaký obsah indexovat. No a nakonec responzivní přístup doporučuje i Google.

Separátní verzi webu bych pro klasickou firemní prezentaci doporučoval pouze v ojedinělých případech: pro starší, technologicky zastaralé weby, rozsáhlé weby s hlubokou strukturou apod.

I responzivní přístup má ale své nevýhody. Obykle se mu vyčítá stejný přenos dat jako na desktop verzi, například v podobě velkých obrázků. Naštěstí responzivní webdesign je dneska asi nejrychleji se rozvíjející oblastí a i na tyto problémy již existují řešení.

Obvykle slýchám názory, že mobilní verze by měla automaticky obsahovat méně informací. Podle mého názoru je to mýtus. Pokud bychom se dopředu zaměřili na účel a cíle webu, přišli bychom na to, že spousta webů je přebubřelá zbytečnými informacemi už sama o sobě. Několik příkladů popisoval v minulém článku Lukáš Těžký. Nelze se proto divit, že první nápad, který neznalého napadne, je vytvořit odlišnou verzi na mobilní zařízení.

Karel, Mario a hromada mobilních zařízení

Můžeme vysledovat nějaký rozdíl v chování uživatele, který přijde na web z mobilu či tabletu nebo stolního počítače?

Nahlížet na mobilního návštěvníka totálně odlišně než na desktopového může být zrádné. Jasně, pořád tady máme uživatele, který se chce v terénu rychle podívat na denní menu resturace za rohem. Na druhou stranu mobilní telefony a tablety využívá čím dál víc lidí v pohodlí svých gaučů na plnohodnotném Wifi připojení. Mobilní kontext a chování jsou tedy velice ošidné a je to jeden z dalších důvodů, proč by měl uživatel dostávat vždy jeden obsah (i když třeba lehce prioritizovaný).

Skoro to vypadá, že je nezbytné navrhovat web rovnou pro mobilní telefony?

Máš do jisté míry pravdu. S myšlenkou „Mobile First” přišel Luke Wroblewski. Tato teze ve své filozofické rovině předpokládá, že se v brzké době srovnají mobilní přístupy a přístupy z klasického webu. To logicky ovlivní i samotný webdesign a tvorbu webu. Otázkou je, kdy se tak stane u nás.

A kolik je vůbec v současnosti v ČR uživatelů internetu přes mobilní zařízení?

Podle Asociace Provozovatelů Mobilních Sítí (APMS) pro mobilní reklamu využilo v srpnu 2012 mobilního připojení 3,3 miliónů lidí, tedy okolo třetiny všech obyvatel. To nemusí být ale plně aktivní uživatelé. Sdružení Pro Internetovou Reklamu (SPIR) uvádí ve své studii (taktéž se srpna 2012) 14 % využití mobilních telefonů a 3 % tabletů. Obě studie jsou zhruba půl roku staré, dají se tedy očekávat čísla o něco vyšší.

Podobně jako v jiných technologických oblastech kopírujeme v ČR trendy poslední doby, jen se zpožděním. Oproti Evropě zaostáváme nepatrně, ale náskok Spojených států už je poměrně značný. Nedávné weby prezidentských kandidátů jsou toho jasným důkazem. Zatímco Barack Obama a Mitt Romney sváděli pomyslnou bitvu i na poli mobilních přístupů (Obama s responzivním webem, Romney se samostatnou verzí), všichni čeští kandidáti si “vystačili” s klasickým webem. Určitě není pochyb, že za 5 let tomu bude zřejmě úplně jinak.

Takže co nevidět bude otázka mobilní verze nezbytnou součástí každého webu i u nás. Jak si vlastně v tuto chvíli stojíme?

Velké eshopy Mall.cz a Alza.cz uvádějí shodně návštěvnost z mobilních zařízení okolo 10 %. Realizované objednávky potom oscilují na hranici 2 - 3 %. Mall.cz navíc uvádí, že mobilní telefon využívají zákazníci častěji pro objednávky rychloobrátkového zboží, které nakupují pravidelně. Složitější produkty, které potřebují bližší rešerši parametrů, zatím přes mobilní zařízení kupují minimálně. (zdroj: Marketing&Media č. 4/2013)

A v zahraničí?

V zahraničí jsou ta čísla samozřejmě vyšší. Je to dáno větší penetrací mobilních zařízení, především tabletů. Například na Černý pátek 2012 (velké předvánoční slevy v USA) nakupovalo o 166 % víc zákazníků z mobilních zařízení než v předchozím roce a Paypal reportoval dokonce téměř 200% nárůst mobilních plateb ve stejný den. Je zřejmé, že ve světě už se mobilní revoluce rozjela na plné obrátky, u nás teprve startuje.

Ta čísla zní opravdu přesvědčivě. Jak Ty vidíš, Mario, budoucnost v tvorbě webů pro mobilní zařízení?

Určitě pozitivně :) Trend bude takový, že stolní počítače postupně vymizí, zůstanou pouze specifické pracovní stanice v okrajových oblastech. Nahradí je všemožná zařízení s různými podobami ovládání a různýmí výstupy. Web se rozšíří plnohodnotně do chytrých televizí, domácích spotřebičů apod. Definitivně padne mýtus mobil=méně. Naopak, web nabídne více - zdokonalené mobilní prohlížeče umožní tvůrcům webů efektivně využívat všechny možné supersenzory, které už dnes chytré telefony obsahují, ale plnohodnotně je mohou využívat pouze nativní aplikace. Geolokační služby (určení pozice, kde se uživatel se nachází) jsou zřejmě jen začátek. Již dnes se objevují první experimenty s "rozšířenou realitou", kde dochází k propojení reálného světa a rozhraní aplikací (například Google Glass). Čekají nás vzrušující časy, nemyslíš? :)

Mario, díky za skvělý rozhovor!

Martin Držka

Martin Držka

Vedoucí Grafického a kodérského oddělení

Martin je od roku 2006 vedoucím Grafického a kodérského oddělení eBRÁNA, kromě toho je produktovým manažerm eBRÁNA webu. Moderní webové technologie, User Experience a použitelnost webových rozhraní jsou jeho prací a velkým koníčkem zároveň.

Další články autora:


Martin Držka

Martin Držka

Vedoucí Grafického a kodérského oddělení

Martin je od roku 2006 vedoucím Grafického a kodérského oddělení eBRÁNA, kromě toho je produktovým manažerm eBRÁNA webu. Moderní webové technologie, User Experience a použitelnost webových rozhraní jsou jeho prací a velkým koníčkem zároveň.

Karel Michálek

Karel Michálek

Marketingový ředitel

Jako marketingový ředitel má ve společnosti eBRÁNA zodpovědnost od vizitek až po marketingové a produktové strategie. Pod jeho křídla spadají také oddělení Technické podpory zákazníkům a Vzdělávání.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑