Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Nestřílejte od boku, důkladná analýza a strategický plán má pro úspěšný marketing (nejen) nové firmy klíčový význam

Eva Provazníková | 07. 05. 2015

Nestřílejte od boku, důkladná analýza a strategický plán má pro úspěšný marketing (nejen) nové firmy klíčový význam

Vymanit se ze světa řadových zaměstnanců, poslat šéfa do patřičných míst a konečně se postavit na vlastní nohy. Možná to zní jako sen. Možná nám budete tvrdit, že rozjet podnikání není žádné peříčko. Možná ale změníte názor, až uvidíte, jak se staví byznys, když k tomu pustíte profíky.

Před pár měsíci jsme pomohli na svět novému pardubickému fitness studiu. U jeho zrodu stál ostřílený tým marketingových stratégů eBRÁNA 361, kteří mají za sebou mnoho kampaní pro stávající firmy, ale rozjezd úplně nového podniku pro ně byla výzva. Každá jedna činnost, kterou realizovali, by vydala na samostatný článek, ale tolik prostoru bohužel momentálně nemáme. Proto se vám budeme snažit na reálném příkladu ukázat alespoň to, k čemu všemu vám může důkladně připravená marketingová strategie pomoci.

Na začátku byl skvělý nápad a důkladná analýza

Za nápadem vybudovat v Pardubicích první studio nabízející fitness tréninky založené na principu elektrických impulsů stojí začínající podnikatelka Andrea Mikulková, pro kterou je sport celoživotní vášní a která se do EMS tréninku naprosto zamilovala. Po několika letech práce na pozici personalistky se rozhodla pro radikální změnu a pustila se do vlastního podnikání.

„Měla jsem poměrně unikátní fitness stroj, nápad a chuť začít podnikat a zhruba 3 měsíce času než mě někdo předběhne. Přirozeně jsem se snažila si celý start maximálně ulehčit, proto jsem se obrátila na bývalé kolegy z eBRÁNY, kteří mi pomohli podnikání rozjet,“ popisuje své začátky Andrea Mikulková.

Na amatérské rozjezdy tu nebyl čas, proto jsme se odpíchli od důkladné situační analýzy, tentokrát šité na míru začínajícímu podniku. Pod lupu jsme si vzali zejména segmentaci trhu, přímou i nepřímou konkurenci, cílového zákazníka a cenotvorbu.

Pusťte k tomu stratéga

Po situační analýze následoval strategický návrh vize nového podniku a akční plán, který definoval veškeré aktivity naplánované na několik měsíců dopředu. Bylo nutné vymyslet úderný název fitness studia, definovat cenovou politiku (s ohledem na návratnost investic a analýzu konkurence) a rozlousknout i menší oříšky v podobě ideální otevírací doby a další. Zkrátka všechny ty drobné detaily, které většina začátečníků nechává metodě pokus-omyl.

Na základě strategického plánu tým eBRÁNA 361 navrhnul promyšlenou kombinaci on-line i off-line nástrojů, které měly za úkol uvést nový byznys na trh se vší parádou.

Postupně jsme řešili:

  • firemní vizuální styl,
  • vzhled interiéru fitness studia,
  • vlastní webovou prezentaci,
  • tiskoviny – letáčky, brožury, vizitky,
  • výkonnostní PPC kampaně ve vyhledávačích a na Facebooku,
  • sociální sítě,
  • věrnostní program a benefity pro stálé zákazníky.

Když grafici šijí haute couture

Jednou z nejdůležitějších základních kamenů, které FIT Revolution dostalo od eBRÁNY do vínku, byl firemní vizuální styl (corporate identity). A protože výjimečný nápad si žádá výjimečný přístup, svěřili jsme podobu nového byznysu odborníkům na slovo vzatým. Ti řešili na cestě za skvělým logotypem kromě grafického stylu taky typologii barev a styl písma (font), který bude souznít s nastavenou vizí fitness studia a zároveň bude slušet webu, letáčkům i visačce na dveřích.

První sada variant logotypů vznikala ještě pro původní verzi jména fitness studia "Revolution fit". K prvním variantám logotypů jsme po konzultaci přidali ještě dovětek "by EMS", aby bylo jasné, že se jedná o revoluční metodu pracující s Electric Muscle Stimulation (elektrická stimulace svalů).

První sada variant logotypů vznikala ještě pro původní verzi jména fitness studia "Revolution fit". Vše se ale vyvíjí a o pár dnů později jsme se posunuli ke změně pořadí slov a finálnímu názvu "Fit revolution". Pomohli nám lidé "zvenčí", jak? Jednoduše si nebyli schopni název zapamatovat a přirozeně jej říkali obráceně :) Marketingově řečeno nám pomohlo staré dobré uživatelské testování.

V druhé vlně jsme již pracovali s novým názvem a zvolenou variantou logotypu, která vyhovovala celkovému pojetí fitness studia nejlépe. Zvítězila varianta č. 8 (vč. inverzního provedení):

Druhá sada variant logotypů v barvách oranžové a šedivé vyvolává požadované emoce - v případě FIT Revolution právě akční náladu Druhá sada variant logotypů v barvách oranžové a šedivé vyvolává požadované emoce - v případě FIT Revolution právě akční náladu.

Na základě vybraných barev a logotypu poté grafici vytvořili komplexní vizuál, který slouží jako podklad pro:

  • webové stránky,
  • firemní stránku na Facebooku,
  • on-line bannerovou reklamu,
  • vizitky a brožurky,
  • reklamní tiskoviny nebo
  • grafické prvky v interiéru studia.

Firemní identitu ještě více podpořily profesionální fotografie, na kterých jsou založeny prakticky všechny grafické výstupy. Namísto vyumělkovaných fotek z fotobanky Andrea Mikulková raději investovala do vlastních fotografií reálných lidí… a udělala dobře. Podle fotek si mohou potenciální návštěvníci fitka snadno představit, co je na tréninku čeká, prohlédnout si prostředí studia nebo si obhlídnout trenéra.

Z šablony na profesionální WWW řešení

První on-line krůčky FIT Revolution natrénovalo na jednoduché mikrostránce vytvořené na šabloně, která sloužila pro první uživatelské testování. Mezitím jsme usilovně pracovali na profesionálním webu vystavěném na platformě eBRÁNA web, který je plně responzivní, až po strop naplněný energickým obsahem a jeho správa je pro pro Andrejku doslova hračka.

Možná vás napadá otázka, proč se při startu nového byznysu pouštět do takhle nadupaného webu. Samozřejmě, že si spousta začínajících podnikatelů i několik let vystačí s jednoduchou šablonou. Pokud se ale rozhodnete vsadit hlavně na marketing v online prostředí, tím pádem budete vést na váš web PPC kampaně a odkazovat na něj ze sociálních sítí, rozhodně se vyplatí investovat právě do něj.

Nový web www.fitrevolution.cz s responzivním webdesignem je minimalistický s jednoduchou grafikou, která sluší počítači, tabletu i smartphonu. Dostatečné mezery mezi jednotlivými prvky jsou nezbytné, aby na ně bylo možné snadno klepnout prstem. Nový web www.fitrevolution.cz s responzivním webdesignem je minimalistický s jednoduchou grafikou, která sluší počítači, tabletu i smartphonu. Dostatečné mezery mezi jednotlivými prvky jsou nezbytné, aby na ně bylo možné snadno klepnout prstem.

A proč responzivní? Protože více jak 20 % vyhledávání na Google je uskutečněno přes mobilní zařízení a aby toho nebylo málo, tak Google od dubna 2015 upřednostňuje ve výsledcích vyhledávání tzv. mobile-friendly weby. Schválně, otestujte si váš stávající web, jestli je použitelný v mobilech.

Udělejme to sociální!

Ostřílené on-line hráče asi nepřekvapí, že jsme vsadili na sociální síť Facebook. Důvod je celkem jednoduchý: snadné zacílení na potenciální zákazníky. Cílovkou studia jsou nejčastěji lidé ve věku od 18 let a více z Pardubic a okolí. Protože na Facebooku tráví svůj volný čas, je pro ně reklama zacílená na volnočasovou aktivitu, v našem případě na zvýšení kondice ve fitku, potenciálně zajímavá.

Cílem realizačního týmu bylo vytvořit energickou firemní stránku, která bude sloužit ke sdílení aktuálních postřehů, zajímavého obsahu, ale také jako nenásilná forma propagace.

Facebooku studio vděčí za první přístupy na web, první objednávkypozitivní recenze klientů.

“Za velmi málo peněz nám Facebook opět zahrál hodně muziky. Kromě běžného obsahu na stránce jsme se pustili i do placených inzerátů, které jsme velmi úzce zacílili na všechny sportuchtivé Pardubičany, a pak už jen počítali přístupy na web,” říká Simona Hornychová, komunikační stratég.

Nový formát reklam na Facebooku jsme využili k tomu, abychom kromě čistého proma také fanouškům ukázali, jak probíhá EMS trénink. Facebook nám inzeráty na oplátku ohodnotil skórem relevantnosti 9/10 a zobrazuje je téměř za hubičku. Nový formát reklam na Facebooku jsme využili k tomu, abychom kromě čistého proma také fanouškům ukázali, jak probíhá EMS trénink. Facebook nám inzeráty na oplátku ohodnotil skórem relevantnosti 9/10 a zobrazuje je téměř za hubičku.

Reálné fotky z tréninků namísto profláknuté fotobanky zajišťují nezbytnou autenticitu, označování klientů na fotkách vyšší organický (přirozený, neplacený) dosah a informativní příspěvky zase potřebné argumenty pro ty, kteří EMS tréninku až tak úplně nevěří. Pomocí Facebooku komunikujeme s novými i stávajícími klienty a zajímavým obsahem stále bojujeme o přízeň většího počtu fanoušků.

Testování jménem čas

Přestože můžete v rámci plánování počítat se vším, teprve realizace ukáže drobné skulinky, které mohou utéct i zkušenému stratégovi. Jednou z nich byla v případě FIT Revolution například cenová politika. Původní návrh nabízet první lekci zdarma se po čase začal jevit jako nepříliš šťastný, neboť nabídky využívali i návštěvníci, kteří o cvičení neměli opravdový zájem. Proto byla cena za první trénink stanovena na 199 Kč. Je stále velmi přívětivá, zároveň však přitáhne jen skutečné zájemce o trénink. Nezapomeňte proto každé rozhodnutí podrobit testování a pouze na základě reálných dat se rozhodujte, co dál.

Zdarma nemusí vždy znamenat nejlepší volbu Zdarma nemusí vždy znamenat nejlepší volbu.

Nezastavujeme, jedeme dál

Od února si FIT Revolution získalo 35 stálých klientů. V následujících několika týdnech se bude chlubit vlastní virtuální prohlídkou a promo videem. V rámci obsahového marketingu se na webu, a stejně tak i na sociálních sítích, v pravidelných dávkách objeví články a novinky informující o revolučních fitness tréninzích se zacílením na sportovně založené Pardubičany.

Díky intenzivní přípravě se začínající podnikatelce podařilo během 3 měsíců rozjet vysněné podnikání, postavit se na vlastní nohy a získat první spokojené klienty, kteří jsou pro začínající firmu zcela klíčoví.

Při startu podnikání se krátkozrakost nevyplácí. Zejména tehdy, pokud to s ním myslíte doopravdy vážně. Takže pokud se právě rozhodujete skočit do světa byznysu, nezapomeňte si vše pořádně naplánovat a promyslet.

Eva Provazníková

Eva Provazníková

Social Media Executive

Eva je náš guru přes "sociálno". Tvoří strategie pro komunikaci na sociálních sítích, spravuje profily našich klientů a realizuje kampaně šité na míru cílovým skupinám. Eva je taky kreativní copywriterka, která přetaví jakékoli odborné téma do čtivých textů.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑