Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Naučte se, jak vyzvat návštěvníky webu k akci, nikoli k útěku!

Zuzana Brožová | 09. 04. 2013

Naučte se, jak vyzvat návštěvníky webu k akci, nikoli k útěku!

Začněme příkladem ze života. Jednoho dne se rozhodnete, že si koupíte nový mobilní telefon. Usednete na pohodlné křeslo, zapnete svůj laptop a začnete surfovat na internetu. V Google vyhledavači vás zaujme web na třetí pozici, internetový obchod s mobilními telefony za super cenu. Na stránky bez váhání vstoupíte. Váš dojem? Moderní design, přehledné menu, vše se zdá být ideální. Dalších 6 vteřin si web prohlížíte. Po chvíli si ale uvědomíte, že jste bez přemýšlení kliknuli na vedlejší záložku Facebook. Po mobilním telefonu nezbylo ani památky. Pokládáte si otázku: „Proč jsem vlastně odešel?“ Pravděpodobně proto, že vás autor webu nevyzval k žádné akci. V dnešním článku vám poradíme, jak správně napsat, vytvořit a používat CTA a zajistit, aby vám potenciální zákazníci neutekli!

CTA určují směr na cestě ke konverzi

Call-to-action neboli „Výzva k akci“ je text, tlačítko nebo odkaz, jehož prostřednictvím návštěvníka webu pobízíme k aktivitě. Několika údernými slůvky ho vyzýváme, aby udělal přesně to, co chceme. Tedy odeslal objednávku či kontaktní formulář nebo navštívil cílovou stránku, na kterou konkrétní CTA odkazuje. Vymyslet výzvu k akci, která opravdu zafunguje, není vůbec jednoduché. Přesto si pojďme nastínit několik rad, které nám dumání mohou ulehčit.

Základním kamenem CTA je sloveso

Výzvu k akci začínejte slovesem. Řekněte návštěvníkovi, co ho po rozkliknutí CTA čeká a na jakou stránku se dostane. Buďte specifičtí, uveďte zajímavý detail a nebojte se Vaši službu vychválit! Nezapomínejte, že při psaní CTA je důležitý kontext. Výzva „Klikněte zde“ mnohdy připomíná spam, ale pokud ji použijete ve správný čas na správném místě, může dobře zafungovat!

Vyplňte alternativní text Tlačítko s apelem na zákazníka, který ví, co se po kliknutí stane, funguje daleko lépe

Alchymie pokračuje – pozor na barvu a velikost

Na barvě záleží! Vaše usilovná práce s vymýšlením originálního CTA textu přijde vniveč, pokud necháte tlačítko na webu zaniknout. Použijte kontrastní barvu, která okamžitě upoutá. Zanedbat byste neměli ani velikost. Přesné rozměry se samozřejmě určit nedají, záleží na designu stránky, velikosti a stylu písma, nebo i na velikosti úvodního loga firmy. Tlačítko zkrátka nesmí být příliš malé, ani příliš velké. Standardní rozměry se pohybují kolem 230 px na šířku a 45 px na výšku. Nebojte se experimentovat, vytvořte více verzí s odlišným textem, barvou i velikostí a testujte, která funguje nejlépe. CTA na stránku správně umístěte – nejlépe nad i pod její zalomení. Budete mít jistotu, že si vaší výzvy všimne široké spektrum uživatelů bez ohledu na to, jaké rozlišení obrazovky mají aktuálně nastaveno.

Vyplňte alternativní text Toto tlačítko je viditelně umístěno v hlavičce webu, jasně barevně odlišeno a obsahuje zábavnou formu výzvy k akci

Vyplňte alternativní text

Toto je trochu netradičně pojaté tlačítko, které ale zároveň uvádí konkrétní údaj, který nenechá nikoho na pochybách

4 tipy pro psaní CTA
  1. Vypište 3 největší výhody vašeho produktu/služby. Vyberte tu nejdůležitější a v CTA zákazníkovi sdělte, co dostane.
  2. Naléhejte! Používejte slůvka – dnes, nyní, nebo nabídněte časově omezenou slevu. Nenápadně naznačte, že zítra už by mohlo být pozdě.
  3. Číslo zaujme! Nabízíte zdarma zkušební verzi vašeho softwaru? Uveďte, kolik dní ji zákazník může využívat.
  4. Položte otázku. Předvídejte, co zákazník od cílové stránky očekává. Použijte v CTA podmanivou otázku a krátce na ni odpovězte.  

Vyhněte se školáckým chybám

Neslibujte, co nemůžete splnit! Dbejte na to, aby informace uvedené ve výzvě k akci byly pravdivé. Nevymýšlejte si fiktivní akce ani různé slevy, těmi potenciální zákazníky jen odradíte a v horším případě i naštvete. Ujistěte se, že text vaší CTA plně koresponduje s obsahem cílové stránky. Neřiďte se striktně předepsanými pravidly, buďte tvořiví, zapojte svou vlastní fantazii. Testujte, co na návštěvníky vašeho webu platí nejvíce, jen tak vytvoříte unikátní Call-to-actions, které přispějí k rozvoji vašeho internetového byznysu.

Zuzana Brožová

Zuzana Brožová

Copywriterka

Zuzčinou láskou je angličtina. Na vysoké škole se ji rozhodla studovat z pohledu obchodu a u nás v eBRÁNĚ se jako copywriter junior specializuje na cizojazyčné, převážně anglické webové texty. Zuzce se tedy podařilo spojit svůj koníček s prací.

Další články autora:


Zuzana Brožová

Zuzka Brožová

Copywriterka

Zuzka studuje obchodní angličtinu a ve společnosti eBRÁNA pracuje na pozici junior copywriter se specializací na cizojazyčné webové texty. Angličtina je jejím velkým koníčkem.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑