Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Nastává éra mobilní. Přizpůsobte svůj eshop mobilním zařízením, dokud je čas

David Hübner | 11. 06. 2015

Nastává éra mobilní. Přizpůsobte svůj eshop mobilním zařízením, dokud je čas

„Počet on-line nákupů z mobilních zařízení roste 3x rychleji než celý trh e-commerce,“ křičely zhruba před měsícem titulky v reakci na aktuální výsledky průzkumu giganta v platebních systémech PayPal. Přestože podle něj poměr nákupů v eshopech z mobilních zařízení činí zatím necelých 10 %, čísla půjdou v nejbližší době rapidně vzhůru. Na českém „mobilním“ internetu od ledna brouzdá 4 012 580 uživatelů a více jak pětina vyhledávání na Google je uskutečněna přes mobilní zařízení.

Skrze ně nejčastěji nakupují lidé ve věku 25 až 34 let. Není to vlastně nic převratného. Moderní technologie ovládají levou zadní a navíc představují ekonomicky velmi produktivní skupinu. Nejvíce nakupují produkty, které dobře znají. Dále pak elektroniku, oblečení nebo sportovní vybavení. Našinci jsou v mobilních nákupech navíc nejaktivnější v porovnání s celou střední a východní Evropou.

Silnější než panda a tučňák dohromady

O tom, jak v dubnu Google zacloumal výsledky vyhledávání na mobilních zařízeních, si můžete přečíst tady, tady a taky tady. Nový algoritmus, který postupně prochází web po webu a testuje použitelnost stránek v mobilech, má mít na vyhledávání mnohem větší dopad, než tomu bylo v případě aktualizací Panda a Penguin (vyhledávací algoritmus z roku 2014).

U webů i eshopů si všímá hlavně:

  • velikosti písma,
  • umístění odkazů (zda nejsou příliš u sebe),
  • velikosti obrazovky vůči obsahu
  • nebo rychlosti načítání.

To jsou také hlavní důvody, proč mobilní návštěvníci váš eshop nejčastěji opouštějí.

Jak z toho ven? Máte 3 možnosti

  1. Nedělat nic a vyčkávat
  2. Nechat si vytvořit responzivní eshop
  3. Pořídit si mobilní verzi ke svému eshopu

Znalci určitě namítnou, že další možností, jak z toho vybruslit, je nechat si vyrobit nativní aplikaci, kterou si uživatel jednoduše stáhne do mobilu a může vesele nakupovat. Tuto variantu však na českém trhu využívají jen ti největší hráči, jako je například Yves Rocher. Předpokladem mobilní aplikace je početná základna věrných a poměrně specifických zákazníků, patřičná trpělivost s její správou a pořádný balík peněz.

Mobilní aplikace kosmetické firmy Yves Rocher je skvělou vizitkou společnosti takového formátu. Kolik jejích zákazníků je ale ochotných si ji stáhnout do mobilu a kolik musela firma investovat do jejího vývoje? Mobilní aplikace kosmetické firmy Yves Rocher je skvělou vizitkou společnosti takového formátu. Kolik jejích zákazníků je ale ochotných si ji stáhnout do mobilu a kolik musela firma investovat do jejího vývoje?

1. Nechte to tak, jak to je

Pokud plánujete zvolit možnost taktického vyčkávání, vystavíte se velkému riziku, že vám jednoho dne zkrátka ujede vlak. Konkurence pravděpodobně nebude vyčkávat s vámi, zákazníci nebudou bloudit pomocí horizontálního posouvátka hledajíce patřičné mikroskopické tlačítko a Google vás ve výsledcích vyhledávání odsune tam, kde vás už nikdo nikdy nenajde. Zní to děsivě, co?

Takto nelichotivě se zobrazují eshopy, které zatím nejsou optimalizovány pro mobily. K náhledu eshopu na mobilním zařízení jsme využili Test použitelnosti v mobilech. Takto nelichotivě se zobrazují eshopy, které zatím nejsou optimalizovány pro mobily. K náhledu eshopu na mobilním zařízení jsme využili Test použitelnosti v mobilech.

Zejména v B2B sféře mají firmy tendence mobilní eshop podceňovat, zvláště pak ty, které si neuvědomují obrovskou kupní sílu tohoto segmentu. E-commerce experti očekávají, že právě B2B bude zanedlouho hrát v mobilním nakupování významnou roli. Pokud tedy máte dojem, že se vás to zatím netýká, věřte, že Googlí mlýny melou pomalu, ale jistě.

2. Co takhle responzivní eshop?

Pokud bychom měli ze všech variant vybrat jednu, které náleží štítek luxus, byl by to právě responzivní eshop. Designově vyladěný, profesionální a maximálně přizpůsobivý internetový obchod je snem každého eshopaře, bohužel jen málo z nich si může takové řešení dovolit. Responzivní eshop má řadu výhod:

  • Obsah se přizpůsobí jakémukoli zařízení – smartphonu, tabletu i desktopu.
  • Vše je uloženo na jedné doméně - správa eshopu i analytika probíhá tedy na jednom místě.
  • Web je intuitivní a přehledný – zákazník zvládne nakoupit i při čekání na autobus.

Responzivní eshop Lee River v zobrazení na desktopu, tabletu a smartphonu Responzivní eshop Lee River v zobrazení na desktopu, tabletu a smartphonu

Je jasné, že každá paráda něco stojí a mezi ně patří i responzivní eshop. Kromě vysokých nákladů na realizaci a projektovou přípravu musíte počítat i s tím, že eshop nebudete mít za měsíc. Kvůli velké datové náročnosti se déle načítá, některá starší zařízení ho mohou chybně zobrazovat a pro mobilní uživatele může být část obsahu zbytečná. Responzivní eshop je vhodný zejména pro začínající eshopaře, kteří se nebojí při startu investovat.

3. Vsadit na mobilní verzi eshopu?

Mobilní verze eshopu představuje webové řešení optimalizované pro mobilní zařízení, které zpravidla běží na oddělené doméně – http://m.vaseshop.cz. Pokud přijdete na eshop z mobilu, automaticky zařízení rozpozná a zobrazí jeho mobilní verzi. Kromě výrazně nižší ceny a délky realizace má mobilní verze i další výhody:

  • Mobilní eshop je přizpůsobivý a uživatelsky přívětivý.
  • Je přístupný přes každý internetový prohlížeč.
  • Rychle se načítá, díky menší datové náročnosti běží svižně i přes mobilní internetové připojení.
  • Má minimalističtější a jednodušší design i informační architekturu.
  • Ušetří vám čas a peníze.

Mobilní verze eshopu datart.cz. Zobrazeno pomocí aplikace Test použitelnosti v mobilu. Mobilní verze eshopu datart.cz. Zobrazeno pomocí aplikace Test použitelnosti v mobilech.

Mobilní verze eshopu je ideální především tehdy, máte-li starší (přesto stále vyhovující) řešení. Nevýhodou je pak zejména dvojitá práce při správě eshopu, tedy pokud si vyberete produkt, který neumožňuje spravovat z jednoho místa obě verze. (My na to při vývoji eBRÁNA eshopu mysleli, proto vám správa mobilní verze nevezme ani minutu navíc.)

Za zmínku stojí i to, že na mobilní verzi vsadila i většina velkých e-commerce platforem v České republice - např. alza.cz, mall.cz, kasa.cz, datart.cz nebo heureka.cz. Ale pozor, přesto z 20 nejvýznamnějších eshopů, které inzerují na heureka.cz, je jen 9 přizpůsobeno pro mobilní telefony...

Na co si dát pozor

Analyzujte, počítejte, vyhodnocujte

Je to stará známá písnička, ale to, jestli mobilní eshop doopravdy potřebujete (a jestli se vám vyplatí), vám nikdo nezaručí, pokud se nedostane k vašim datům. Koukněte do Google Analytics a zjistěte, jak velká část zákazníků k vám chodí z mobilních zařízení, jaká je míra opuštění stránek a jestli by skutečně nestálo za to jim nákup trochu zpříjemnit. Spočítejte si, za jak dlouho se vám v případě úspěšně dokončených nákupů z mobilů investice do mobilního eshopu vrátí. Poté jednejte.

Takto zamával pouhý rok s návštěvností z mobilního zařízení u jednoho z eBRÁNA eshopů. Návštěvnost se zvýšila o 376 %! Takto zamával pouhý rok s návštěvností z mobilního zařízení u jednoho internetového obchodu postaveném na produktu eBRÁNA eshop. Návštěvnost se zvýšila o 376 %!

Vyberte si správné řešení

Máte kapacity na správu mobilní aplikace? Můžete si dovolit responzivní eshop? Chcete začít od nuly nebo vám pouze stačí vyšperkovat současný eshop? Na to všechno se sami sebe zeptejte, než padne konečné rozhodnutí.

Následující tabulka uvádí vzorovou kalkulaci nákladů do různých verzí mobilního řešení vašeho eshopu. Porovnává investici do nového i stávajícího eshopového řešení.

Porovnání kalkulace nákladů na jednotlivá mobilní řešení pro nový a stávající eshop. Uvedené ceny jsou bez DPH. Porovnání kalkulace nákladů na jednotlivá mobilní řešení pro nový a stávající eshop.
Uvedené ceny jsou bez DPH.

Jako zajímavá varianta se jeví využít standardizované mobilní verze, pokud ji váš dodavatel nabízí. Její výhodou je, kromě výrazně nižší ceny, její rychlé a relativně snadné zapojení do stávajícího eshopu. (My například nabízíme standardizovanou mobilní verzi pro eBRÁNA eshop za 14 990 Kč bez DPH včetně základních grafických úprav.)

Všímejte si detailů

Na obchodním jednání vám agentura řekne pravděpodobně cokoliv, abyste se rozhodli pro její produkt. Nenechte si věšet bulíky na nos a zajímejte se. Požádejte o přístupy do administrátorského systému, ptejte se na propojení řešení na váš skladový či objednávkový systém, řešte nákladovost (nejen počáteční cenu, ale i další výdaje) a možnosti dalších rozšíření eshopu v podobě doplňkových modulů.

Nakoukněte, jak vypadá administrátorské prostředí mobilních eshopů eBRÁNA. V naší demo verzi vám ukážeme úplně všechno.

Zobrazení webu eBRÁNA eshopu na počítači a jeho mobilní verze na telefonu. Zobrazení eBRÁNA eshopu na počítači a jeho mobilní verze na telefonu.

Nejdřív smartphone, pak tablet a nakonec desktop

Jestli uvažujete o novém eshopu a vyberete si jakékoli mobilní řešení, vyplatí se řídit se heslem "Mobile first!". Nejdříve navrhujte webdesign pro mobilní zařízení a až podle něj řešte design pro klasické desktopové zobrazení. Tahle rada platí o to víc při tvorbě responzivního řešení.

Nevíte, co teď? Zkuste tento odkaz a vyzkoušejte, jestli je váš eshop připravený pro mobilní zařízení :)

David Hübner

David Hübner

Produktový manažer e-commerce

David je naším klíčovým člověkem pro rozvoj platformy elektronického obchodování. Pod palcem má produkt eBRÁNA eshop, ale také systémové integrace, analytiku a výkonnostní marketing pro eshopaře.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑